Bezorgdienst FedEx Express Europe test de komende twee weken in Utrecht en omgeving een op waterstof aangedreven Renault Master voor het bezorgen en ophalen van pakketten. De bestelbus heeft een bereik van 400 kilometer en is geproduceerd door Hyvia, een joint venture van Renault Group en Plug.
'ervaring opdoen'

Bezorgdienst FedEx test in Utrecht op waterstof aangedreven bestelbus

FedEx meldt dat bij de nieuwe bestelwagens in minder dan vijf minuten zes kilogram aan waterstof bijgevuld kan worden. Foto: FedEx, 2024

Bezorgdienst FedEx Express Europe test de komende twee weken in Utrecht en omgeving een op waterstof aangedreven Renault Master voor het bezorgen en ophalen van pakketten. De bestelbus heeft een bereik van 400 kilometer en is geproduceerd door Hyvia, een joint venture van Renault Group en Plug.

Het voertuig tankt bij het Greenpoint-waterstoftankstation aan de Morsebaan in Nieuwegein, even ten zuiden van Utrecht. FedEx meldt dat bij de nieuwe bestelwagens in minder dan vijf minuten zes kilogram aan waterstof kan worden bijgevuld. Dit wordt gebruikt om een elektromotor van 30kW aan te drijven. De Renault beschikt over een lithium-ionbatterij, die oplaadt voor een elektrische reserve tijdens het rijden. De bestelwagen op waterstof wordt ingezet naast de huidige vloot van FedEx.

Ervaring opdoen

“Deze test biedt FedEx Express de kans om ervaring op te doen met een voertuig van dit type, om feedback van onze chauffeurs te krijgen over hun rijervaring en om eventuele voordelen of beperkingen van de technologie te ontdekken in de context van een logistieke omgeving”, licht vice president Marius Penninks van FedEx toe.

Eerste

Greenpoint, onderdeel van de Van Kessel Groep, opende in juli 2021 aan de Morsebaan in Nieuwegein haar eerste waterstoftankstation. Het station beschikt over twee afleverzuilen. Aan beide dispensers kunnen zowel zware voertuigen zoals vrachtwagens en bussen (350 bar) als personenauto’s en bestelauto’s (700 bar) tanken. Inmiddels telt Nederland drie Greenpoint Clean Energy Hubs waar waterstof kan worden getankt. Naast Nieuwegein is dat in Dordrecht en Oude-Tonge.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bezorgdienst FedEx test in Utrecht op waterstof aangedreven bestelbus | TankPro.nl
Bezorgdienst FedEx Express Europe test de komende twee weken in Utrecht en omgeving een op waterstof aangedreven Renault Master voor het bezorgen en ophalen van pakketten. De bestelbus heeft een bereik van 400 kilometer en is geproduceerd door Hyvia, een joint venture van Renault Group en Plug.
'ervaring opdoen'

Bezorgdienst FedEx test in Utrecht op waterstof aangedreven bestelbus

FedEx meldt dat bij de nieuwe bestelwagens in minder dan vijf minuten zes kilogram aan waterstof bijgevuld kan worden. Foto: FedEx, 2024

Bezorgdienst FedEx Express Europe test de komende twee weken in Utrecht en omgeving een op waterstof aangedreven Renault Master voor het bezorgen en ophalen van pakketten. De bestelbus heeft een bereik van 400 kilometer en is geproduceerd door Hyvia, een joint venture van Renault Group en Plug.

Het voertuig tankt bij het Greenpoint-waterstoftankstation aan de Morsebaan in Nieuwegein, even ten zuiden van Utrecht. FedEx meldt dat bij de nieuwe bestelwagens in minder dan vijf minuten zes kilogram aan waterstof kan worden bijgevuld. Dit wordt gebruikt om een elektromotor van 30kW aan te drijven. De Renault beschikt over een lithium-ionbatterij, die oplaadt voor een elektrische reserve tijdens het rijden. De bestelwagen op waterstof wordt ingezet naast de huidige vloot van FedEx.

Ervaring opdoen

“Deze test biedt FedEx Express de kans om ervaring op te doen met een voertuig van dit type, om feedback van onze chauffeurs te krijgen over hun rijervaring en om eventuele voordelen of beperkingen van de technologie te ontdekken in de context van een logistieke omgeving”, licht vice president Marius Penninks van FedEx toe.

Eerste

Greenpoint, onderdeel van de Van Kessel Groep, opende in juli 2021 aan de Morsebaan in Nieuwegein haar eerste waterstoftankstation. Het station beschikt over twee afleverzuilen. Aan beide dispensers kunnen zowel zware voertuigen zoals vrachtwagens en bussen (350 bar) als personenauto’s en bestelauto’s (700 bar) tanken. Inmiddels telt Nederland drie Greenpoint Clean Energy Hubs waar waterstof kan worden getankt. Naast Nieuwegein is dat in Dordrecht en Oude-Tonge.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.