BAM is in Nederland overgegaan op het gebruik van biobrandstof HVO100 voor haar bedrijfswagens, als tussenfase naar de elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Met de overstap naar biobrandstof verwacht het bouwconcern een reductie te bereiken van 2.000.000 kilogram CO2 per jaar.
'CO2-uitstoot minder'

BAM tankt biobrandstof in transitie naar elektrisch bedrijfswagenpark

Concreet wil BAM in 2026 80 procent minder uitstoten ten opzichte van 2015. De transitie naar elektrische (bedrijfs)wagens is een van de belangrijke maatregelen om dit doel te bereiken. Foto: BAM, 2023

BAM is in Nederland overgegaan op het gebruik van biobrandstof HVO100 voor haar bedrijfswagens, als tussenfase naar de elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Met de overstap naar biobrandstof verwacht het bouwconcern een reductie te bereiken van 2.000.000 kilogram CO2 per jaar.

Verlaging van de CO2-uitstoot is een van de zes hoofdonderwerpen in de duurzaamheidsstrategie van BAM. Concreet wil BAM in 2026 80 procent minder uitstoten ten opzichte van 2015. De transitie naar elektrische (bedrijfs)wagens is een van de belangrijke maatregelen om dit doel te bereiken. BAM verwacht de eerste grote levering van elektrische bedrijfswagens in 2024. Vanwege lange levertijden en de nog beperkte beschikbaarheid van geschikte elektrische bedrijfswagens schakelt het bedrijf in Nederland in de transitieperiode over op HVO100. Deze biobrandstof stoot tot 90 procent minder CO2 uit dan gewone diesel. Eerder maakte BAM de overstap naar de biobrandstof HVO100 al voor al het niet-elektrische materieel op de bouwplaatsen.

Ook in Groot-Brittannië heeft BAM gekozen voor HVO-brandstof als onderdeel van het streven naar decarbonisatie. Alle circa 1300 op diesel aangedreven BAM-bedrijfswagens in Nederland hebben de mogelijkheid om voortaan HVO100 te tanken totdat ze zijn vervangen door elektrische auto’s.

Hydrotreated Vegetable Oil

BAM heeft voor de levering van HVO100 een overeenkomst gesloten met WEX, aanbieder van de GO-tankpas. Hiermee kan de biobrandstof HVO100 bij ruim 230 tankstations in Nederland worden getankt. HVO100, ook wel HVO-diesel, staat voor ‘hydrotreated vegetable oil’ en wordt geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. Dit product kan zonder problemen in elke dieselauto worden bijgetankt. In samenwerking met de leverancier monitort BAM de duurzame herkomst van de HVO100 die met de bedrijfswagens wordt getankt.

De overstap naar het tanken van HVO100 is een volgende stap in de verduurzaming van het wagenpark van BAM. In januari 2022 maakte BAM reeds bekend met de zakelijke (arbeidsvoorwaardelijke) leaseauto’s over te stappen op elektrische rijden.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BAM tankt biobrandstof in transitie naar elektrisch bedrijfswagenpark | TankPro.nl
BAM is in Nederland overgegaan op het gebruik van biobrandstof HVO100 voor haar bedrijfswagens, als tussenfase naar de elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Met de overstap naar biobrandstof verwacht het bouwconcern een reductie te bereiken van 2.000.000 kilogram CO2 per jaar.
'CO2-uitstoot minder'

BAM tankt biobrandstof in transitie naar elektrisch bedrijfswagenpark

Concreet wil BAM in 2026 80 procent minder uitstoten ten opzichte van 2015. De transitie naar elektrische (bedrijfs)wagens is een van de belangrijke maatregelen om dit doel te bereiken. Foto: BAM, 2023

BAM is in Nederland overgegaan op het gebruik van biobrandstof HVO100 voor haar bedrijfswagens, als tussenfase naar de elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Met de overstap naar biobrandstof verwacht het bouwconcern een reductie te bereiken van 2.000.000 kilogram CO2 per jaar.

Verlaging van de CO2-uitstoot is een van de zes hoofdonderwerpen in de duurzaamheidsstrategie van BAM. Concreet wil BAM in 2026 80 procent minder uitstoten ten opzichte van 2015. De transitie naar elektrische (bedrijfs)wagens is een van de belangrijke maatregelen om dit doel te bereiken. BAM verwacht de eerste grote levering van elektrische bedrijfswagens in 2024. Vanwege lange levertijden en de nog beperkte beschikbaarheid van geschikte elektrische bedrijfswagens schakelt het bedrijf in Nederland in de transitieperiode over op HVO100. Deze biobrandstof stoot tot 90 procent minder CO2 uit dan gewone diesel. Eerder maakte BAM de overstap naar de biobrandstof HVO100 al voor al het niet-elektrische materieel op de bouwplaatsen.

Ook in Groot-Brittannië heeft BAM gekozen voor HVO-brandstof als onderdeel van het streven naar decarbonisatie. Alle circa 1300 op diesel aangedreven BAM-bedrijfswagens in Nederland hebben de mogelijkheid om voortaan HVO100 te tanken totdat ze zijn vervangen door elektrische auto’s.

Hydrotreated Vegetable Oil

BAM heeft voor de levering van HVO100 een overeenkomst gesloten met WEX, aanbieder van de GO-tankpas. Hiermee kan de biobrandstof HVO100 bij ruim 230 tankstations in Nederland worden getankt. HVO100, ook wel HVO-diesel, staat voor ‘hydrotreated vegetable oil’ en wordt geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. Dit product kan zonder problemen in elke dieselauto worden bijgetankt. In samenwerking met de leverancier monitort BAM de duurzame herkomst van de HVO100 die met de bedrijfswagens wordt getankt.

De overstap naar het tanken van HVO100 is een volgende stap in de verduurzaming van het wagenpark van BAM. In januari 2022 maakte BAM reeds bekend met de zakelijke (arbeidsvoorwaardelijke) leaseauto’s over te stappen op elektrische rijden.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.