In de eerste drie kwartalen van 2023 zijn er in Nederland 1032 nieuwe elektrische vrachtwagens geregistreerd. Het aandeel e-trucks is daarmee goed voor 8 procent van alle vrachtwagenregistraties. Het aantal elektrisch oplaadbare bestelwagens steeg in Nederland met ruim 136 procent.
'meer stappen nodig'

Enorme groeicijfers voor elektrische trucks en bestelwagens, maar markt nog klein

In Nederland groeit het aantal elektrische vrachtwagens en bestelbusjes in hoog tempo, al is de markt nog klein. Foto: Albert Heijn, 2023

In de eerste drie kwartalen van 2023 zijn er in Nederland 1032 nieuwe elektrische vrachtwagens geregistreerd. Het aandeel e-trucks is daarmee goed voor 8 procent van alle vrachtwagenregistraties. Het aantal elektrisch oplaadbare bestelwagens steeg in Nederland met ruim 136 procent.

Dat meldt automobielkoepel Acea. Het aantal registraties van e-trucks was het hoogst in het segment van 3,5 tot 16 ton. In die gewichtsklasse werden 754 elektrische vrachtwagens op kenteken gezet op een totaal van 1750 vrachtwagens. Het aantal e-trucks boven de 16 ton groeide van 59 naar 278. De cijfers moeten wel in perspectief worden gezien, want op een totaal van 11.383 vrachtwagenregistraties blijft het aandeel elektrische varianten voorlopig nog klein. Ook in de EU neemt langzaam maar zeker het aantal e-trucks toe. Het totale aantal registraties voor e-trucks in de EU lag op 4000. Met Nederland goed voor een kwart hiervan, is het alleen Duitsland waar meer nieuwe elektrische vrachtwagens werden geregistreerd.

Bijna verdubbeling

Het marktaandeel van elektrisch oplaadbare bestelwagens steeg in de EU tot 7,3 procent, waardoor het volume bijna verdubbelde met een stijging van 91,4 procent. Deze groei werd voornamelijk aangedreven door driecijferige procentuele winsten in de eerste en derde grootste markten: Frankrijk (+102,2 procent) en Nederland (+136,8 procent). Tegelijkertijd groeiden benzine en diesel met respectievelijk 39,6% en 9,1%, goed voor 89% van de markt.

Stappen

Elektrische vrachtwagens vertegenwoordigen nu 1,5 procent van de markt, een aanzienlijke vooruitgang ten opzichte van de 0,4 procent van vorig jaar. Om aan de Europese doelstellingen te voldoen, moeten er echter nog flinke elektrische stappen worden genomen. De Europese Commissie heeft de ambitie uitgesproken om in 2030 minimaal 400.000 e-trucks rond te hebben rijden in Europa. Jaarlijks moeten er dan nog 100.000 bij komen.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Enorme groeicijfers voor elektrische trucks en bestelwagens, maar markt nog klein | TankPro.nl
In de eerste drie kwartalen van 2023 zijn er in Nederland 1032 nieuwe elektrische vrachtwagens geregistreerd. Het aandeel e-trucks is daarmee goed voor 8 procent van alle vrachtwagenregistraties. Het aantal elektrisch oplaadbare bestelwagens steeg in Nederland met ruim 136 procent.
'meer stappen nodig'

Enorme groeicijfers voor elektrische trucks en bestelwagens, maar markt nog klein

In Nederland groeit het aantal elektrische vrachtwagens en bestelbusjes in hoog tempo, al is de markt nog klein. Foto: Albert Heijn, 2023

In de eerste drie kwartalen van 2023 zijn er in Nederland 1032 nieuwe elektrische vrachtwagens geregistreerd. Het aandeel e-trucks is daarmee goed voor 8 procent van alle vrachtwagenregistraties. Het aantal elektrisch oplaadbare bestelwagens steeg in Nederland met ruim 136 procent.

Dat meldt automobielkoepel Acea. Het aantal registraties van e-trucks was het hoogst in het segment van 3,5 tot 16 ton. In die gewichtsklasse werden 754 elektrische vrachtwagens op kenteken gezet op een totaal van 1750 vrachtwagens. Het aantal e-trucks boven de 16 ton groeide van 59 naar 278. De cijfers moeten wel in perspectief worden gezien, want op een totaal van 11.383 vrachtwagenregistraties blijft het aandeel elektrische varianten voorlopig nog klein. Ook in de EU neemt langzaam maar zeker het aantal e-trucks toe. Het totale aantal registraties voor e-trucks in de EU lag op 4000. Met Nederland goed voor een kwart hiervan, is het alleen Duitsland waar meer nieuwe elektrische vrachtwagens werden geregistreerd.

Bijna verdubbeling

Het marktaandeel van elektrisch oplaadbare bestelwagens steeg in de EU tot 7,3 procent, waardoor het volume bijna verdubbelde met een stijging van 91,4 procent. Deze groei werd voornamelijk aangedreven door driecijferige procentuele winsten in de eerste en derde grootste markten: Frankrijk (+102,2 procent) en Nederland (+136,8 procent). Tegelijkertijd groeiden benzine en diesel met respectievelijk 39,6% en 9,1%, goed voor 89% van de markt.

Stappen

Elektrische vrachtwagens vertegenwoordigen nu 1,5 procent van de markt, een aanzienlijke vooruitgang ten opzichte van de 0,4 procent van vorig jaar. Om aan de Europese doelstellingen te voldoen, moeten er echter nog flinke elektrische stappen worden genomen. De Europese Commissie heeft de ambitie uitgesproken om in 2030 minimaal 400.000 e-trucks rond te hebben rijden in Europa. Jaarlijks moeten er dan nog 100.000 bij komen.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.