‘Slim beheren van oplaadnetwerken verdient meer aandacht’

Het aantal elektrische auto’s op de weg neemt snel toe. Een logisch gevolg van de groei is een stijgende vraag naar laadpalen. Maar met alleen het neerzetten van laadpunten zijn we er nog niet. Het slim beheren van oplaadnetwerken is namelijk minstens net zo belangrijk, stellen Piotr Krzepczak en Joeri Kamp van Everon.

Het gaat rap met de opkomst van elektrisch rijden in Nederland. Niet alleen voor zakelijke rijders maar ook voor particulieren is het steeds vaker interessant om voor een auto met stekker te kiezen. Tot en met het derde kwartaal van 2020 hebben 4.419 particulieren een nieuwe elektrische auto geregistreerd. Dat is 18,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. “Nederland is zeker een van de voorlopers op het gebied van elektrisch rijden”, benadrukt Kamp. Echte EV-landen zijn verder Noorwegen, Zweden en IJsland en qua aantallen natuurlijk ook China. Parallel aan de groei van elektrische auto’s stijgt ook het aantal laadpalen en het aantal partijen dat zich stort op deze nieuwe markt. “Er is heel veel concurrentie en daardoor ook veel wildgroei. Van palen, prijzen en abonnementen. Het is belangrijk om te zorgen voor meer duidelijkheid aan de paal en voor meer transparantie.”

Complexe wereld

“Een jaar geleden is Everon gelanceerd als nieuw laadstation managementplatform. Everon is een spin off van EVBox, wereldwijd een van de grotere aanbieders van laadoplossingen en aanvullende diensten voor elektrische voertuigen.” Het nieuwe slimme softwareplatform van Everon helpt kort gezegd bij het stroomlijnen van het laden, het inzicht geven in het laadgedrag en het betalen en factureren van laadsessies. En het zorgt ervoor dat er met het juiste vermogen geladen wordt, want ook dat verschilt weer per model. “Het is een complexe nieuwe wereld die nog volop in ontwikkeling is en waar veel partijen in actief zijn. Ons slimme platform maakt het mogelijk dat bestuurders van elektrische voertuigen verbinding kunnen maken met verschillende oplaadstations, ongeacht of dit publieke, commerciële of particuliere laadpalen zijn”, aldus Krzepczak.

Het vinden van laadplekken en -stations, het starten en stoppen van een sessie en het direct betalen. Het kan allemaal met een druk op de knop geregeld worden. Er kan gekozen worden voor het wel of niet zichtbaar maken van bepaalde laadplekken. Ook de kwaliteit van het laden is inzichtelijk gemaakt, denk aan de snelheid van laden en de kosten. Zo ontstaat uiteindelijk een oplossing die helpt bij het optimaliseren van het laadgedrag, ook over de grens.

White label

Met platforms voor slim laden kan elk bedrijf zelf een dynamisch oplaadnetwerk creëren en zo bijdragen aan een slimme infrastructuur. Het biedt uitkomst voor bijvoorbeeld fleetmanagers om hun EV-vloot zo optimaal mogelijk in te zetten en te laden. Ook tankstation-partijen kunnen hun elektrische klanten zo bijvoorbeeld helpen met het stroomlijnen en efficiënter maken van hun laadgedrag. Het hele proces van laden zit in de app, die gebaseerd is op een Google Cloud-oplossing. “Het platform is beschikbaar als white label en is flexibel en schaalbaar. De gebruiker blijft daardoor altijd ‘in charge’. Er zit geen limiet aan het aantal gebruikers, kaarten of stations”, zegt Kamp. Er kan gekozen worden voor de eigen kleuren, het eigen logo en twintig verschillende talen. Daardoor is het passend te maken voor verschillende soorten klanten en doelgroepen.

Consolidatie

Door gebruik te maken van een slim platform kun je – juist in deze tijd waarin er nog heel veel laadoplossingen, -aanbieders en abonnementen zijn – geld en energie besparen en het laden sneller en overzichtelijker maken. Beide heren voorspellen overigens wel dat er een verandering op komst is. “Een consolidatie van laadpartijen is een logisch gevolg van de huidige situatie. Het is voor de klanten – en de klanten van klanten – beter als meer zaken gestroomlijnd worden als het gaat om het opladen van elektrische auto’s. Er zijn nu veel partijen die allemaal zelf het wiel proberen uit te vinden”, vindt Kamp.

Krzepczak vult aan. “De markt moet zich verder gaan ontwikkelen. Opladen stopt niet bij de grens, net als gebruik van de mobiele telefoon. Ook daar was lange veel te doen over hoge roamingskosten. Met opladen lopen we nu een beetje tegen hetzelfde aan. De tarieven en afspraken moet beter op elkaar aansluiten. Ook het gebruiksgemak en de laadsnelheden zijn lang niet overal even goed voor elkaar. En ook het inzicht in laadtarieven en de afhandeling van facturen zijn nog een punt van zorg. Er zijn zeker nog stappen te zetten. Want slim laden wordt alleen nog maar belangrijker in de toekomst, als de aantallen EV’s verder toenemen. Door nu gebruik te maken van slimme oplossingen, kun je ook nu al veel beter inzicht geven in laadgedrag en slim gebruikmaken van de mogelijkheden. Kortom, dat biedt ook nu al grote kansen. En dat is uiteraard zonde om te laten liggen…”

Tijdens het GreenFleet Event – dat plaatsvond tijdens de Tankstation Vakbeurs 2020 – vertelde Joeri Kamp live in de uitzending meer over het slim opladen van elektrische auto’s. Bekijk het interview hieronder terug. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.