‘Slim beheren van oplaadnetwerken verdient meer aandacht’

Het aantal elektrische auto’s op de weg neemt snel toe. Een logisch gevolg van de groei is een stijgende vraag naar laadpalen. Maar met alleen het neerzetten van laadpunten zijn we er nog niet. Het slim beheren van oplaadnetwerken is namelijk minstens net zo belangrijk, stellen Piotr Krzepczak en Joeri Kamp van Everon.

Het gaat rap met de opkomst van elektrisch rijden in Nederland. Niet alleen voor zakelijke rijders maar ook voor particulieren is het steeds vaker interessant om voor een auto met stekker te kiezen. Tot en met het derde kwartaal van 2020 hebben 4.419 particulieren een nieuwe elektrische auto geregistreerd. Dat is 18,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. “Nederland is zeker een van de voorlopers op het gebied van elektrisch rijden”, benadrukt Kamp. Echte EV-landen zijn verder Noorwegen, Zweden en IJsland en qua aantallen natuurlijk ook China. Parallel aan de groei van elektrische auto’s stijgt ook het aantal laadpalen en het aantal partijen dat zich stort op deze nieuwe markt. “Er is heel veel concurrentie en daardoor ook veel wildgroei. Van palen, prijzen en abonnementen. Het is belangrijk om te zorgen voor meer duidelijkheid aan de paal en voor meer transparantie.”

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad TankPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de tankstation-, brandstof- en convenience branche.

1 maand gratis proefabonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.