‘Contactloos betalen bij tankstations is het nieuwe normaal’

Afrekenen met euromuntjes voor je koffie of voor een wasbeurt? Nee, daar kun je vandaag de dag als tankstation echt niet meer mee aankomen. Contactloos betalen met bankpas of smartphone is het nieuwe normaal. Dat is niet alleen veiliger en makkelijker voor de klant, het levert de ondernemer bovendien heel veel voordelen op”, benadrukt Sjors Slingerland van TSG Netherlands.

De hagelnieuwe BP-locatie van De Haan Minerale Oliën aan de Provincialeweg in Diemen waar we te gast zijn, is inmiddels drie maanden geopend. In de shop vinden klanten de Tony’s-formule van De Haan Minerale Oliën. Het gaat op deze locatie om de ‘street food-variant’. Bezoekers die hun auto willen wassen, kunnen zelf aan de slag in de wasboxen of hun auto de roll-over van WashTec inrijden. De Haan klopte voor een deel van de oplossingen, zowel hardware als software, aan bij TSG Netherlands.

Charlie-platform

“Wij hebben hier de dispensers, een stukje installatiewerk, het kassasysteem (FuelPos), een CoffeePay en CarwashPay geleverd”, legt sales engineer Slingerland uit. “De betaaloplossingen van de koffieautomaat en de carwash zijn geïntegreerd in ons eigen online platform Charlie. Daarin wordt alle informatie verzameld. De klant krijgt hiermee een perfect inzicht in de inkomsten en in het gedrag van de klant. Het handmatig tellen van omzet en deze zelf toevoegen aan de dagrapportage is niet langer nodig. Dit is makkelijker, veiliger en voorkomt fraude.”

Charlie is volgens Slingerland een centraal checkpoint voor alle betaaloplossingen en technische toepassingen binnen een onderneming. Alle gegevens zijn met elkaar gekoppeld en worden gecentraliseerd. Deze kunnen met een druk op de knop opgeroepen worden. Het online portaal is ontwikkeld door TSG en vult de goede functionaliteiten van de FuelPos aan. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het samenvoegen van de omzet in het dagrapport of het accepteren van een brandstofbonusbon die bij het tanken wordt uitgegeven.

“De afzet van brandstof zal komende jaren afnemen. Andere zaken worden steeds belangrijker, denk aan koffie, broodjes, carwash, stofzuigers en luchtblazers voor het oppompen van de banden. Door hier als ondernemer slim werk van te maken kun je klanten wat extra’s bieden en meer omzet genereren. Geef korting op een wasbeurt of een koffie als je getankt hebt. Cross selling is het toverwoord. Hoe zorg je er uiteindelijk voor dat je klant meer euro’s uitgeeft op je locatie? Daar draait het om.”

CarwashPay

Bij de locatie in Diemen is een rollover van WashTec geplaatst. Deze is voorzien van de CarwashPay. “We zijn begonnen met het aanbieden van deze oplossing voor installaties van Kärcher, maar inmiddels is het ook mogelijk om te kiezen voor installaties van WashTec, Christ en Istobal. Klanten kunnen contactloos betalen of een QR-code scannen. Vervolgens start het wasprogramma.”

De oplossingen die gekoppeld worden aan het Charlie-platform zijn niet alleen interessant voor bemande stations, maar zeker ook onbemande locaties, legt Slingerland uit. De keuze voor onbemand levert voordelen op uit oogpunt van investeringen en inzet van personeel. “Maar het beperkt je vaak ook. Je ziet dat bijvoorbeeld de carwash wordt gesloten. Met onze oplossingen kun je een carwash met aanvullende faciliteiten nog steeds openhouden. Of een koffieautomaat neerzetten waar klanten zelf contactloos kunnen betalen. Dat zijn mooie extra inkomsten voor een ondernemer.”

De uitbreidingsmogelijkheden van Charlie zijn onbeperkt. “Veel partijen maken gebruik van ons platform, bijvoorbeeld voor de noodstop, voor doormeldingen of het resetten van de noodstop op afstand. Maar de mogelijkheden zijn veel groter. Het is een oplossing waar we vrijwel alles aan kunnen koppelen. Er kwam net iemand in de shop naar me toe die een automaat voor bloemboeketten heeft ontwikkeld. Ook dat is prima mogelijk. Eigenlijk is het mogelijk om zo’n beetje alles te combineren. Dat maakt het gebruik ervan zo interessant. Of je nu je toiletpoortjes, je koffieautomaat of je carwash wilt koppelen. Ook het combineren met een loyaltyprogramma binnen Charlie is mogelijk. Het kan allemaal. En dat maakt het met het oog op de toekomst voor ondernemers heel interessant om hiermee aan de slag te gaan.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.