BigBrother en TSG slaan handen ineen met carwashoplossing

Slechts een klein deel van de klanten die tankt, wast zijn of haar auto ook bij datzelfde tankstation. Dat is een gemiste kans. Door gebruik van slimme oplossingen kunnen ondernemers namelijk veel meer uit hun carwash halen. “Het potentieel is gigantisch. Daar moet je echt mee aan de slag als tankstation-ondernemer”, stelt Aart van Rooijen, commercieel directeur bij BigBrother.

Het exploiteren van een roll-over, wasboxen of zelfs een kettingstraat kan een zeer interessante aanvulling zijn voor een tankstation. Maar hoe zorg je ervoor dat je klanten ook echt je carwash weten te vinden? “Je zult moeten inzetten op nieuwe technologieën en oplossingen rondom je tankstation”, benadrukt Van Rooijen.

De invloed van smartphones en mobiele platforms is immens. Daar kun je als ondernemer je ogen niet voor sluiten. “Als je hier niet op inspeelt, doe je niet meer mee. Het gaat om ‘mobile first’. Zeker ook voor tankstations en carwashes.” Het wordt bovendien steeds belangrijker om met data aan de slag te gaan en in te spelen op trends. “Je moet je klant eigenlijk nog beter kennen dan jezelf. Maar hoe doe je dat als je duizenden klanten hebt?”
De carwash is volgens Van Rooijen een prachtig voorbeeld waarbij slimme oplossingen het leven van zowel de ondernemer als de klant een stuk makkelijker kunnen maken. “De interactie met de klant is heel belangrijk. Hij of zij moet zich welkom voelen. De wassing en het afrekenen ervan moeten soepel en zonder problemen verlopen. Want alleen dan komt de klant een volgende keer weer terug.”

Bewezen oplossingen

Samen met TSG Netherlands brengt BigBrother een oplossing op de markt die ervoor zorgt dat ondernemers veel meer uit hun wasgelegenheid kunnen halen. Door al bestaande oplossingen – PumpWatch, Charlie en CarwashPay – te combineren, kan het hele wasproces eenvoudig geautomatiseerd en gepersonaliseerd worden. “We zijn twee bedrijven die de markt door en door kennen. We implementeren al jaren innovaties in de markt. Met Just Start To Wash combineren we het beste van twee werelden. We hebben twee bewezen platforms aan elkaar gekoppeld en geloven dat dit heel veel kan opleveren om meer uit de carwash te halen.”

Hoe werkt het?

Zodra een auto de roll-over inrijdt, wordt het kenteken herkend en geregistreerd door PumpWatch. De klant kan vervolgens direct een programma kopen. Betalen kan contactloos of met een bar-/QR-code. Het is bovendien mogelijk om een abonnement te kopen of een bepaald bedrag te kiezen dat je kunt inzetten in de carwash. Er wordt overigens ook al gewerkt aan het opzetten van een webshop waar het wasprogramma gekozen en afgerekend kan worden. Na betaling in de carwash start de klant het programma. De gehele administratie en facturatie zijn geïntegreerd in het platform. Daar heeft zowel de klant als de ondernemer dan ook geen omkijken naar.

Met het platform Charlie combineert TSG data van onder meer het voorterrein, shop en carwash. “Het is een belangrijke schakel tussen tankstation enerzijds en anderzijds de betaalsystemen en loyalty”, vertelt sales manager Frans Somers van TSG Netherlands. “We kunnen de koppeling maken met de tankende klant richting de carwash. Of richting koffie of toilet. Doel is om meer data te genereren en cross selling te bereiken.” TSG is onder meer bekend als verdeler van Kärcher, maar inmiddels is de oplossing ook gekoppeld aan installaties van Istobal, WashTec en Christ. “Het is ook mogelijk om de installatie stand alone toe te passen of bij een kettingstraat. Het hoeft dus niet in combinatie met een tankstation.”

Gemak voor klant en ondernemer

“We willen gemak voor de klant én ondernemer bieden”, legt account manager Dennis Klarenbeek van BigBrother uit. “Het hart van dit systeem is PumpWatch, ons beveiligingsplatform. Daarmee is de betrouwbaarheid gegarandeerd. Het is bewezen technologie. De oplossing is bovendien schaalbaar en gemakkelijk uit te breiden.” Een groot pluspunt is volgens Klarenbeek dat de ondernemer altijd over alle data beschikt. “Je wilt die gegevens echt niet weggeven. Die zijn heel waardevol en helpen om je klanten verder aan je te binden.”

Beide partijen hebben veel vertrouwen in de nieuwe samenwerking. Van Rooijen: “Als ondernemer zul je voortdurend moeten vernieuwen. Alleen dan blijf je relevant in de markt. In deze tijd is dat zelfs nog veel belangrijker geworden. Iedereen is op zoek naar ‘wat nu?’. We zijn overtuigd dat technologie een nog grotere rol gaat spelen en de basis is van een succesvolle toekomst. Als je bedenkt dat slechts tien tot vijftien procent van de klanten die komt tanken bij datzelfde tankstation ook zijn of haar auto wast. Dan is wel duidelijk hoeveel potentieel hierin zit. En daar moet je dan ook zeker mee aan de slag.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.