De stormachtige opkomst van pinnen aan de pomp

In de zomer van 2001, ruim een jaar na de oprichting van Tango door Marc Schröder en zakenpartner Michiel Muller, kwam Shell met een antwoord op deze nieuwe, snel groeiende tankstationformule. TinQ was geboren. Tot die tijd hadden de grote maatschappijen zich nog niet gemengd in de wereld van het onbemand tanken. De populariteit van Tango maakte echter duidelijk dat een deel van de klanten wel degelijk geïnteresseerd was in het pinnen aan de pomp.

Met het nieuwe merk TinQ besloot Shell de strijd aan te gaan met Tango. In de jaren die volgden, groeide het aantal onbemande locaties in rap tempo. Firezone betrad de markt in 2002 en vrijwel alle grote partijen lanceerden hun eigen Express-formule. De opkomst van onbemand tanken bleek niet meer te stoppen. Q8 Petroleum nam in 2004 Tango over en in datzelfde jaar wisselden ook een groot aantal TinQ-tankstations van eigenaar. Shell verkocht een groot deel van de TinQ-locaties aan Demarol Retail en besloot zelf onbemande stations te gaan exploiteren onder de naam Shell Express.

In vergelijking met twintig jaar geleden ziet de wereld er volledig anders uit. Van de vierduizend tankstations in Nederland is minder dan de helft nog bemand. Wat betreft onbemande tankstations is TinQ op dit moment de grootste speler in Nederland, met om en nabij de 325 locaties. De nummer twee Tango telt er momenteel 196. De topvijf wordt gecompleteerd door AVIA Xpress, Firezone en Tamoil Express, blijkt uit de meest recente cijfers van brancheorganisatie BOVAG.

Pionier

Michael Romijn is namens Q8 Petroleum verantwoordelijk voor de activiteiten van Tango. Hij werkt sinds 2006 voor het bedrijf. “Tango was een pionier op het gebied van onbemand tanken. Er is afgelopen twee decennia heel wat veranderd. Bij de opkomst van de formule was pinnen aan de pomp nog nieuw. Goede camerasystemen, goede verlichting en betaalautomaten aan de pomp waren een must in deze beginperiode. We merkten al snel dat het nieuwe tanken in de smaak viel en dat klanten geïnteresseerd waren in scherpe prijzen.”

Concurrent TinQ valt vandaag de dag onder de vlag van Enviem Retail, dat ook tankstations exploiteert in de kleuren van BP, Gulf, Esso en Shell. Volgens retailmanager Robert Offringa, die sinds 2016 actief is voor Enviem, valt de rappe opkomst van onbemande tankstations eenvoudig te verklaren. “De klant kiest voor scherpere prijzen en wil snel en gemakkelijk tanken”. In de eerste jaren van het onbemand tanken werd het buiten betalen nog wel eens als onveilig ervaren. Dat lijkt anno 2019 nauwelijks meer een issue. “De klant moet zich uiteraard veilig voelen. Goede verlichting en cameratoezicht zijn op onbemande locaties heel belangrijk”, vindt Offringa.

Onderscheidend vermogen

Afgelopen jaren zijn steeds meer partijen zich gaan richten op onbemand tanken. Naast de aanbieders van het eerste uur zoals TinQ, Tango en Firezone, hebben ook alle grote oliemaatschappijen Express-stations. En er liggen nieuwe en kleinere spelers op de loer die hun netwerk willen uitbreiden, denk aan Fieten Olie, TanQyou en Sakko.

Benieuwd naar het uitgebreide verhaal over de opkomst van pinnen aan de pomp? In TankPro Magazine nummer 1 2019 vind je het volledige interview. Interesse in het papieren TankPro Magazine? Sluit dan hier direct een abonnement af.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.