Texaco-tankstation langs snelweg gaat LNG en CNG verkopen

Klanten van het Texaco-snelwegstation langs de E40 bij het Belgische Heverlee, net ten zuiden van Leuven, kunnen binnenkort aan de pomp terecht voor het tanken van LNG (vloeibaar aardgas) en CNG (aardgas onder druk). Het station zal in gebruik worden genomen door Drive Systems in samenwerking met EG Group. Het Nederlandse bedrijf LIQAL heeft het contract in de wacht gesleept om het project technisch mogelijk te maken. Het wordt volgens de initiatiefnemers de eerste snelweglocatie voor LNG in Noordwest-Europa.

Het openbaar toegankelijke LCNG-tankstation wordt in het eerste kwartaal van 2019 in gebruik genomen en zal geïntegreerd worden in het bestaande Texaco-station. De LNG-opslagcapaciteit bedraagt 80.000 liter. Er komt een pomp om vloeibaar aardgas aan vrachtwagens te kunnen leveren en twee LCNG-pompen voor voertuigen op gecomprimeerd aardgas, zowel aan de noord- als de zuidkant van de snelweg E40.

Ook heeft de site een speciale pomp voor het vullen van CNG-tubetrailers voor CNG-dochterstations die worden beheerd door Drive Systems. Om een degelijke en betrouwbare werking te garanderen, heeft LIQAL functies toegevoegd in het gepatenteerde stationsontwerp, zoals onder meer een eigen geavanceerd ‘online monitoring en trending systeem’ en een MID-gecertificeerde LNG-dispenser in het eigen stationsontwerp. Het station bestaat uit gestandaardiseerde en geprefabriceerde systemen om de investeringskosten en de doorlooptijd voor montage op locatie tot een minimum te beperken.

Overstap naar CNG en LNG

Drive Systems is een grote speler op het gebied van beheer van aardgasbrandstofstations in België. Aangezien het Belgische beleid de vervanging van diesel door schonere transportbrandstoffen ondersteunt, maken steeds meer voertuigeigenaren en transportbedrijven de overstap naar CNG en LNG. Drive Systems anticipeerde op deze trend door in 2014 het eerste LCNG-tankstation van België te bouwen.

Joost Jansen, Business Development Manager bij LIQAL, was onlangs te gast als een van de sprekers tijdens het Nationaal Tankstation Congres. “We zijn verheugd dat nog een stationbeheerder de voordelen van onze technologie en geïntegreerde aanpak erkent. Het is geweldig om de kans te krijgen om deze nieuwe snelweglocatie te bouwen. Met de toevoeging van deze site in Heverlee, de vijfde Belgische tankfaciliteit van LIQAL, versterken we opnieuw onze leidende positie in Noordwest-Europa”.

Eerste snelweglocatie

Met de nieuwe tankinstallatie in Heverlee, de eerste snelweglocatie voor LNG in Noordwest-Europa, heeft Drive Systems een primeur. Het project ontvangt financiering van de EU via het Connecting Europe Facility (CEF) programma. “Deze ondersteuning was zeer welkom, omdat het aantal voertuigen op LNG of CNG voorlopig nog laag is. Dit initiatief toont de inzet van de Europese Commissie om alternatieve brandstof-infrastructuur langs de voornaamste routes uit te rollen,” zegt Philippe Desrumaux, directeur van Drive Systems.

Hij voegt eraan toe: “De geïntegreerde aanpak van LIQAL – van ontwerp, productie en realisatie op locatie, inclusief de technische toepassing van het station, was de doorslaggevende factor voor het contracteren van LIQAL. Bovendien zijn ze in staat om het station te leveren binnen het door ons opgelegde veeleisende tijdschema”.

Het Belgische transportbedrijf Ninatrans, een voorloper op het gebied van LNG-aangedreven vervoer, is blij met de nieuwe locatie. “Alternatieve brandstoffen zoals LNG zijn de toekomst voor het wegvervoer, maar deze moeten gemakkelijk toegankelijk zijn,” zegt Benny Smets, CEO van Ninatrans. “Het LNG-station op de Texaco-locatie aan
de E40-snelweg, dichtbij ons hoofdkwartier, past perfect in onze strategie om onze activiteiten koolstofarm te maken. We hebben besloten om tien extra LNG-trucks te bestellen en er zullen meer eenheden worden toegevoegd als we de oudere dieseltrucks vervangen”.

Liquefied natural gas

LNG is een afkorting van liquefied natural gas. De brandstof bestaat grotendeels uit methaan. Ook bevat het restgassen die uit ethaan, propaan, butaan en stikstof bestaan. Aardgas wordt vloeibaar door het te koelen tot een temperatuur van -162 graden Celsius. Daardoor is LNG veel beter op te slaan en te vervoeren dan aardgas dat gasvormig is. Bovendien kan er in de brandstoftanks een grote hoeveelheid LNG worden opgeslagen, wat zorgt voor een aanzienlijke actieradius. De brandstof is vooral interessant voor zwaar vrachtverkeer en voor de scheepvaart. Juist met deze voertuigen kan een aanzienlijke vermindering van uitstoot behaald worden.

Een groot aantal bedrijven, waaronder Shell, Rolande en PitPoint, zet op dit moment in op LNG. Ook heel wat andere partijen houden zich bezig met vloeibaar aardgas. Zo’n 25 bedrijven hebben zich aangesloten bij het Nationaal LNG Platform. Sinds 2013 verbindt het platform bedrijven en overheden met het doel om LNG op de kaart te zetten. Op de lijst staan onder meer Shell, Vopak, PitPoint, GasUnie, Rolande, Port of Rotterdam en vrachtwagenfabrikanten zoals IVECO, Volvo en Scania.

Teruggaafregeling

Truckfabrikanten en organisaties uit de transportsector zijn ontstemd over het schrappen van de teruggaafregeling op LNG. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel besloot deze regeling, die eind dit jaar afloopt, in 2019 niet door te zetten. De beslissing om de teruggaafregeling op LNG niet te verlengen na 2018 komt op een ogenblik dat andere Europese landen maatregelen nemen om de verspreiding van natuurlijk gas in de transportsector juist te ondersteunen. Onlangs heeft het federaal Duits parlement een resolutie aangenomen om gasaangedreven voertuigen boven de 7.5 ton vrij te stellen van tol op autosnelwegen voor de volgende 2 jaar. Vanaf 2021 wordt de luchtvervuilingscomponent uitgesloten voor dergelijke voertuigen, zodat enkel de infrastructuurcomponent en de geluidscomponent meetellen in de tolheffing.

Deze vrijstelling komt bovenop de subsidies die de Duitse regering eerder dit jaar introduceerde om de aankoop van zowel CNG- als LNG-trucks te promoten. De Poolse regering kondigde aan om de accijnzen op LNG tot 0 te herleiden en de ontwikkeling van LNG-infrastructuur te ondersteunen door diesel te belasten. Frankrijk en Italië hebben recentelijk decreten uitgevaardigd om het gebruik van bio-methaan uit de productie van koeienmest en agrarisch afval te promoten, dit naast de financiële ondersteuning bij aankoop van CNG- en LNG-aangedreven voertuigen op basis van hun lagere ecologische voetafdruk.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.