Foto: Colruyt Group / DATS 24

Opening waterstofstation belangrijke mijlpaal voor Colruyt Group

Foto: Colruyt Group / DATS 24

Bij het tankstation van DATS 24 in het Belgische Halle is het sinds kort mogelijk waterstof te tanken. De honderd procent groene waterstof wordt geproduceerd met hernieuwbare stroom van energiespecialist Eoly. De opening van de waterstoflocatie is een belangrijke mijlpaal voor Colruyt Group, de partij achter de tankstations.

In Nederland is Colruyt Group niet zo’n bekende naam, maar in België is de onderneming een grote speler. Het bedrijf is een van de grootste werkgevers van het land en bekend van onder meer supermarktketen Colruyt en energieproducent Eoly. Daarnaast exploiteert de groep een netwerk van 122 onbemande tankstations. Juist door die schaalgrootte is het voor het bedrijf mogelijk om flinke stappen te zetten op het gebied van alternatieve brandstoffen, vertelt Jonas Cautaerts van DATS 24.

Al in 2004 ging Colruyt Group aan de slag met waterstof. “We onderzochten de mogelijkheden om te investeren in deze brandstof voor onze heftrucks. Ervaring opdoen met het gebruik van waterstof stond daarbij centraal. Wat zijn de verschillen met elektrische heftrucks en welke voordelen en nadelen heeft rijden op waterstof?” In het distributiecentrum van Colruyt Group in Halle rijden inmiddels 75 heftrucks op waterstof. “Op groene waterstof welteverstaan”, benadrukt Cautaerts. “Deze waterstof wordt niet opgewekt uit aardgas, maar uit elektrolyse.”

Extra leidingwerk

Naast de locatie waar waterstof geproduceerd wordt, stond al een tankstation. “Het gaat om een onbemande DATS 24-locatie waar naast benzine en diesel ook CNG en AdBlue beschikbaar zijn aan de pomp. Op het terrein staat bovendien een snellader voor elektrische auto’s.” Vanaf de productielocatie gaat een leiding naar het tankstation. Voor het ontwerp en de realisatie van het waterstoftankstation, werd contact gezocht met LIQAL uit Breda. Het Noord-Brabantse bedrijf houdt zich bezig met ontwerp, bouw, installatie en onderhoud van LNG- en waterstoftankstations.

LIQAL-oprichter en -directeur Jorg Raven, een van de sprekers tijdens het Nationaal Tankstation Congres, gelooft dat er altijd een combinatie van alternatieve brandstoffen nodig is om diesel en benzine te kunnen vervangen. “Er wordt op dit moment nog zoveel van beide brandstoffen verbruikt. Het is echt een utopie om te denken dat dit vervangen kan worden door één alternatieve oplossing. We moeten gebruikmaken van alle beschikbare alternatieven om snel forse reducties van CO2-emissies in de transportsector te bereiken.

Lees het volledige interview in TankPro Magazine nummer 5. Tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs 2018 op woensdag 21 en donderdag 22 november in Expo Houten is LIQAL (stand 5.401) als exposant aanwezig op de beursvloer. Bezoekers kunnen zich op de registratiepagina aanmelden voor het evenement.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opening waterstofstation belangrijke mijlpaal voor Colruyt Group | TankPro.nl
Foto: Colruyt Group / DATS 24

Opening waterstofstation belangrijke mijlpaal voor Colruyt Group

Foto: Colruyt Group / DATS 24

Bij het tankstation van DATS 24 in het Belgische Halle is het sinds kort mogelijk waterstof te tanken. De honderd procent groene waterstof wordt geproduceerd met hernieuwbare stroom van energiespecialist Eoly. De opening van de waterstoflocatie is een belangrijke mijlpaal voor Colruyt Group, de partij achter de tankstations.

In Nederland is Colruyt Group niet zo’n bekende naam, maar in België is de onderneming een grote speler. Het bedrijf is een van de grootste werkgevers van het land en bekend van onder meer supermarktketen Colruyt en energieproducent Eoly. Daarnaast exploiteert de groep een netwerk van 122 onbemande tankstations. Juist door die schaalgrootte is het voor het bedrijf mogelijk om flinke stappen te zetten op het gebied van alternatieve brandstoffen, vertelt Jonas Cautaerts van DATS 24.

Al in 2004 ging Colruyt Group aan de slag met waterstof. “We onderzochten de mogelijkheden om te investeren in deze brandstof voor onze heftrucks. Ervaring opdoen met het gebruik van waterstof stond daarbij centraal. Wat zijn de verschillen met elektrische heftrucks en welke voordelen en nadelen heeft rijden op waterstof?” In het distributiecentrum van Colruyt Group in Halle rijden inmiddels 75 heftrucks op waterstof. “Op groene waterstof welteverstaan”, benadrukt Cautaerts. “Deze waterstof wordt niet opgewekt uit aardgas, maar uit elektrolyse.”

Extra leidingwerk

Naast de locatie waar waterstof geproduceerd wordt, stond al een tankstation. “Het gaat om een onbemande DATS 24-locatie waar naast benzine en diesel ook CNG en AdBlue beschikbaar zijn aan de pomp. Op het terrein staat bovendien een snellader voor elektrische auto’s.” Vanaf de productielocatie gaat een leiding naar het tankstation. Voor het ontwerp en de realisatie van het waterstoftankstation, werd contact gezocht met LIQAL uit Breda. Het Noord-Brabantse bedrijf houdt zich bezig met ontwerp, bouw, installatie en onderhoud van LNG- en waterstoftankstations.

LIQAL-oprichter en -directeur Jorg Raven, een van de sprekers tijdens het Nationaal Tankstation Congres, gelooft dat er altijd een combinatie van alternatieve brandstoffen nodig is om diesel en benzine te kunnen vervangen. “Er wordt op dit moment nog zoveel van beide brandstoffen verbruikt. Het is echt een utopie om te denken dat dit vervangen kan worden door één alternatieve oplossing. We moeten gebruikmaken van alle beschikbare alternatieven om snel forse reducties van CO2-emissies in de transportsector te bereiken.

Lees het volledige interview in TankPro Magazine nummer 5. Tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs 2018 op woensdag 21 en donderdag 22 november in Expo Houten is LIQAL (stand 5.401) als exposant aanwezig op de beursvloer. Bezoekers kunnen zich op de registratiepagina aanmelden voor het evenement.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.