Smart neemt definitief afscheid van de benzinemotor

De benzinemotor gaat vanaf 1 januari 2019 de deur uit bij Smart. Het merk verkoopt vanaf volgend jaar alleen nog elektrische automodellen in Nederland. In een aantal landen, waaronder de VS, Canada en Noorwegen, heeft Smart de brandstofmotor vorig jaar al uit de prijslijst gehaald.

De elektrische EQ-versies van de Smart fortwo en de forfour beschikken over een 82 pk sterke elektromotor. De Smarts hebben een standaard 22 kW-boordlader waarmee – afhankelijk van de lokale stroominfrastructuur – in minder dan 40 minuten van 10 procent naar 80 procent opgeladen kan worden. De actieradius is met 155-160 kilometer nog relatief bescheiden.

De tweepersoons en vierpersoons automodellen worden verkocht onder de vlag van het nieuwe product- en technologiemerk EQ. Een app combineert voertuiginformatie, zoals de actuele oplaadstatus en de bediening van voertuigfuncties. Daardoor kan de actieradius van de Smart EQ vergroot worden. Deze app beschikt binnenkort bovendien over een integratie van de oplaadpuntenservice door Plugsurfing. Hiermee is het mogelijk om oplaadstations te vinden, hun beschikbaarheid te verifiëren en ook de betaling van het opladen bij een publiek oplaadpunt te regelen.

Pionier

Smart was er vroeg bij met de introductie van elektrisch rijden. Met de ingebruikname van de eerste elektrisch aangedreven testvloot in Londen in 2007 had het merk een pioniersrol op het gebied van elektromobiliteit. In 2009 lanceerde Smart de tweede generatie fortwo electric drive, het model dat in achttien landen op de markt werd gebracht. Inmiddels is generatie drie op de markt. In Duitsland werd de elektrische Smart in zeer korte tijd marktleider in het segment van elektrische auto’s met een marktaandeel van circa 40 procent. Die positie wist het model drie jaar op rij te handhaven.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.