HYGRO, één van de grootste spelers op het gebied van waterstof, is op 15 en 16 november aanwezig op de Tankstation Vakbeurs 2023. Het bedrijf uit Den Haag werkt sinds 2016 via het Duwaal project aan de ontwikkeling van ‘waterstof van wind tot wiel’. Sinds 2021 staat de HYGRO windturbine in Noord-Holland en vanaf 2025 is het de eerste groene waterstof windturbine van Nederland.
'verbindende schakel'

De missie van HYGRO: een betere (transport)wereld met waterstof

Vrachtwagens op waterstof hebben als voordeel dat ze binnen tien minuten vol getankt kunnen worden. Foto: HYGRO, 2023

HYGRO, één van de grootste spelers op het gebied van waterstof, is op 15 en 16 november aanwezig op de Tankstation Vakbeurs 2023. Het bedrijf uit Den Haag werkt sinds 2016 via het Duwaal project aan de ontwikkeling van ‘waterstof van wind tot wiel’. Sinds 2021 staat de HYGRO windturbine in Noord-Holland en vanaf 2025 is het de eerste groene waterstof windturbine van Nederland.

Bezoekers aan de Tankstation Vakbeurs 2023, op 15 en 16 november in Jaarbeurs Utrecht, kunnen er kennismaken met HYGRO. Het bedrijf uit Den Haag hanteert een geïntegreerde aanpak waarbij de opslag en distributie van waterstof een cruciale rol spelen in het bieden van synergie tussen zowel de windturbine als het tankstation. Dit wordt gerealiseerd met hogedrukvaten (HYGRO iBundles). Al deze initiatieven hebben als doel om de transportsector te verduurzamen en efficiënter te maken. Naast de opslag en distributie van waterstof, biedt HYGRO ook tankstationinfrastructuur om de tankmogelijkheden uit te breiden.

Potentie

Op dit moment geniet batterij-elektrisch veel aanzien en potentie als het gaat om duurzaamheid en klimaatneutraliteit in de transportsector. Waarin maakt waterstof het verschil? “Vrachtwagens op waterstof hebben als voordeel dat ze binnen tien minuten vol getankt kunnen worden”, zegt Douke Visserman, business developer bij HYGRO. “Daarnaast hebben vergelijkbare alternatieven, zoals batterij-elektrisch aangedreven vrachtwagens, een veel langere oplaadtijd van meerdere uren en heeft deze toepassing last van net congestie op de elektriciteitsinfrastructuur.” Waterstof gaat de komende jaren een steeds belangrijkere rol spelen in de logistieke sector. Dit is niet alleen een gevolg van technologische ontwikkelingen, maar dit wordt ook versterkt door overheidsbeleid dat ervoor zal zorgen dat er in 2026 een groot keerpunt zal plaatsvinden.

Ondersteunen

Vrachtwagenfabrikanten in Europa hebben vaste CO2-reductiedoelstellingen die hen verplicht emissievrije voertuigen aan te bieden (30% tegen 2025 en 70% tegen 2030). Wat betekent dat voor dieselgebruikers? Diesel wordt vanaf 2026 duurder in Europa door een extra CO2-heffing. Deze extra CO2-belasting wordt gemaximeerd op 0,11 euro/liter en blijft als extra kosten van kracht tot 2030. Na 2030 zal de belasting worden aangepast aan de Europese marktprijs voor CO2, wat kan resulteren in een verdubbeling van de belasting gedurende deze periode. Ondertussen wordt er vanuit de Nederlandse overheid 125 miljoen uitgetrokken, middels SWiM (Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit), om tankstationhouders en transporteurs te ondersteunen bij de overgang naar waterstof.

Subsidie

“De SWiM subsidie loopt op tot een korting van tachtig procent op de meerprijs van een waterstofvoertuig en een korting van veertig procent op de investering in een waterstoftankstation”, zegt project developer Esther Lunenborg van HYGRO. “Vanaf maart 2024 kan de subsidie worden aangevraagd, daarom is nu het moment om u als ondernemer voor te bereiden om de subsidie aan te vragen. Hiermee kan u als ondernemer aanzienlijk worden geholpen de CO2-reductiedoelstelling in 2026 te behalen. HYGRO kan een SWiM-proof waterstoftankstation aanbieden en transporteurs ondersteunen bij het vinden van een geschikt waterstofvoertuig. Neem bij interesse contact met ons op.”

Transport toekomst

De basis is inmiddels gelegd met de windturbine in Wieringermeer. In samenwerking met AVIA Marees vindt de uitrol van de eerste vier waterstoftankstations plaats in 2025, om vervolgens uit te breiden naar heel Nederland. “De rol van HYGRO in de markt is om de verbindende schakel in de keten te zijn, zodat groene waterstof zo betaalbaar mogelijk wordt voor eindgebruikers, zoals transporteurs die waterstof vrachtwagens gebruiken. Voor een tankstationhouder betekent dat betaalbare tankcapaciteit en flexibiliteit”, besluit Visserman.

Meer weten over HYGRO, bezoek dan op 15 en 16 november 2023 de Tankstation Vakbeurs!

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De missie van HYGRO: een betere (transport)wereld met waterstof | TankPro.nl
HYGRO, één van de grootste spelers op het gebied van waterstof, is op 15 en 16 november aanwezig op de Tankstation Vakbeurs 2023. Het bedrijf uit Den Haag werkt sinds 2016 via het Duwaal project aan de ontwikkeling van ‘waterstof van wind tot wiel’. Sinds 2021 staat de HYGRO windturbine in Noord-Holland en vanaf 2025 is het de eerste groene waterstof windturbine van Nederland.
'verbindende schakel'

De missie van HYGRO: een betere (transport)wereld met waterstof

Vrachtwagens op waterstof hebben als voordeel dat ze binnen tien minuten vol getankt kunnen worden. Foto: HYGRO, 2023

HYGRO, één van de grootste spelers op het gebied van waterstof, is op 15 en 16 november aanwezig op de Tankstation Vakbeurs 2023. Het bedrijf uit Den Haag werkt sinds 2016 via het Duwaal project aan de ontwikkeling van ‘waterstof van wind tot wiel’. Sinds 2021 staat de HYGRO windturbine in Noord-Holland en vanaf 2025 is het de eerste groene waterstof windturbine van Nederland.

Bezoekers aan de Tankstation Vakbeurs 2023, op 15 en 16 november in Jaarbeurs Utrecht, kunnen er kennismaken met HYGRO. Het bedrijf uit Den Haag hanteert een geïntegreerde aanpak waarbij de opslag en distributie van waterstof een cruciale rol spelen in het bieden van synergie tussen zowel de windturbine als het tankstation. Dit wordt gerealiseerd met hogedrukvaten (HYGRO iBundles). Al deze initiatieven hebben als doel om de transportsector te verduurzamen en efficiënter te maken. Naast de opslag en distributie van waterstof, biedt HYGRO ook tankstationinfrastructuur om de tankmogelijkheden uit te breiden.

Potentie

Op dit moment geniet batterij-elektrisch veel aanzien en potentie als het gaat om duurzaamheid en klimaatneutraliteit in de transportsector. Waarin maakt waterstof het verschil? “Vrachtwagens op waterstof hebben als voordeel dat ze binnen tien minuten vol getankt kunnen worden”, zegt Douke Visserman, business developer bij HYGRO. “Daarnaast hebben vergelijkbare alternatieven, zoals batterij-elektrisch aangedreven vrachtwagens, een veel langere oplaadtijd van meerdere uren en heeft deze toepassing last van net congestie op de elektriciteitsinfrastructuur.” Waterstof gaat de komende jaren een steeds belangrijkere rol spelen in de logistieke sector. Dit is niet alleen een gevolg van technologische ontwikkelingen, maar dit wordt ook versterkt door overheidsbeleid dat ervoor zal zorgen dat er in 2026 een groot keerpunt zal plaatsvinden.

Ondersteunen

Vrachtwagenfabrikanten in Europa hebben vaste CO2-reductiedoelstellingen die hen verplicht emissievrije voertuigen aan te bieden (30% tegen 2025 en 70% tegen 2030). Wat betekent dat voor dieselgebruikers? Diesel wordt vanaf 2026 duurder in Europa door een extra CO2-heffing. Deze extra CO2-belasting wordt gemaximeerd op 0,11 euro/liter en blijft als extra kosten van kracht tot 2030. Na 2030 zal de belasting worden aangepast aan de Europese marktprijs voor CO2, wat kan resulteren in een verdubbeling van de belasting gedurende deze periode. Ondertussen wordt er vanuit de Nederlandse overheid 125 miljoen uitgetrokken, middels SWiM (Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit), om tankstationhouders en transporteurs te ondersteunen bij de overgang naar waterstof.

Subsidie

“De SWiM subsidie loopt op tot een korting van tachtig procent op de meerprijs van een waterstofvoertuig en een korting van veertig procent op de investering in een waterstoftankstation”, zegt project developer Esther Lunenborg van HYGRO. “Vanaf maart 2024 kan de subsidie worden aangevraagd, daarom is nu het moment om u als ondernemer voor te bereiden om de subsidie aan te vragen. Hiermee kan u als ondernemer aanzienlijk worden geholpen de CO2-reductiedoelstelling in 2026 te behalen. HYGRO kan een SWiM-proof waterstoftankstation aanbieden en transporteurs ondersteunen bij het vinden van een geschikt waterstofvoertuig. Neem bij interesse contact met ons op.”

Transport toekomst

De basis is inmiddels gelegd met de windturbine in Wieringermeer. In samenwerking met AVIA Marees vindt de uitrol van de eerste vier waterstoftankstations plaats in 2025, om vervolgens uit te breiden naar heel Nederland. “De rol van HYGRO in de markt is om de verbindende schakel in de keten te zijn, zodat groene waterstof zo betaalbaar mogelijk wordt voor eindgebruikers, zoals transporteurs die waterstof vrachtwagens gebruiken. Voor een tankstationhouder betekent dat betaalbare tankcapaciteit en flexibiliteit”, besluit Visserman.

Meer weten over HYGRO, bezoek dan op 15 en 16 november 2023 de Tankstation Vakbeurs!

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.