Tabaksbranche wil regulering van elektronische sigaret

Belangenverenigingen uit de tabaksbranche hebben een brief gestuurd naar staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid om elektronische sigaretten te reguleren. Zo moet verkoop aan jongeren onder de achttien jaar verboden worden, is een kindveilige sluiting noodzakelijk en mogen er geen medische claims op de verpakking staan. Reclame moet wel mogelijk blijven.

Dat schrijven de brancheorganisaties voor tabaksgroothandel (TZN) en -detailhandel (NSO). Ze lopen hiermee vooruit op regelgeving vanuit Europa. In Brussel werd onlangs beslist dat elektronische sigaretten strenger gereguleerd moeten worden, al zijn die maatregelen nog niet van kracht in Nederland. De regels die in de brief van de brancheverenigingen staan, komen redelijk overeen met de richtlijnen die in Europa zijn vastgesteld.

Tabak

Verschil is dat er wel degelijk beperking van reclame plaatsvindt als het aan Europa ligt. Ook komen er waarschuwingen op de verpakking van e-sigaretten. De waarschuwingen op reguliere tabak worden groter.

Gebruik van e-sigaretten in openbare gelegenheden zou volgens de NSO en TZN zo min mogelijk beperkt moeten worden, om op die manier het roken van reguliere tabak te verminderen. De e-sigaret wordt gezien als minder ongezond.

Accijnsheffing

De brancheorganisaties geven aan dat ze met Van Rijn in gesprek willen gaan over de maatregelen. Ook over zaken als eventuele accijnsheffing op e-sigaretten en het recyclen van productonderdelen willen ze graag overleggen met de bewindsman.

E-sigaretten winnen de laatste tijd snel terrein. Vorig jaar verdrievoudigde de verkoop van de elektronische variant in Nederland in vergelijking met 2012. In andere landen is het product nog populairder.

Lees ook: Gebruik van e-sigaretten stijgt explosief in Nederland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.