‘Zondag een rustige dag? Niet sinds we een DHL ServicePoint in onze shop hebben’

De Avia aan de Winkler Prinsstraat in Assen bestaat al veertig jaar. De afgelopen twee decennia heeft exploitant Alfons Moes het tankstation flink zien groeien. Naast een verbouwing van de winkel en de komst van een carwash, vond in 2014 nog een upgrade plaats: een DHL ServicePoint in de zaak. Het grootste voordeel van zo’n pakketpunt? ‘Elke zending brengt nieuwe gezichten over de vloer. En die pakken al snel wat lekkers mee.’

Alfons Moes wijst de winkel in. ‘Hierachter zat vroeger een oliehandel, die hoorde bij het tankstation. Na een overname kwam de loods leeg te staan. Om onze kleine shop uit te breiden, hebben we een deel van dat gebouw erbij getrokken en is er een wasstraat gebouwd. In die periode zijn we ook met DHL begonnen. Eerst ging het dagelijks maar om een paar doosjes. Nu is het echt big business. Inclusief retouren zitten we al gauw op 100, soms 150 pakketten per dag.’

Beter vindbaar voor de buurt

Sinds het roodgele logo van DHL aan de gevel hangt, vinden meer en meer buurtbewoners hun weg naar het Avia-station. ‘We zitten tegen een woonwijk aan. Als deze mensen online een pakketpunt zoeken, verschijnen wij als eerste in beeld. Dat is heel fijn. Ze bestellen ’s avonds vanaf de bank een nieuw paar schoenen en laten deze bij ons bezorgen, omdat ze zelf niet thuis zijn. Na werk komen ze hun bestelling oppikken. Driekwart van deze klanten zie ik wekelijks. Terwijl ze onze shop anders waarschijnlijk hadden overgeslagen.’

Extra klanten, extra inkomsten

Of het ook weleens té druk is? ‘Soms,’ lacht Alfons. ‘Tussen vier en zes is het spitsuur, maar daar moet je gewoon mee dealen. Ik heb onlangs een nieuwe medewerker aangenomen, met name om de pakkettenservice te ondersteunen. Maar die klanten zijn natuurlijk zeer welkom. Zondag was altijd een rustige dag, nu hebben we standaard een lekkere aanloop. De een pakt een broodje mee, de ander een blokje chocola. Die extra omzet is mooi meegenomen.’

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Los van deze inkomsten, kun je als DHL ServicePoint rekenen op een vergoeding per pakket. Die ligt rond de 30 cent. ‘Je moet het dus echt van de hoeveelheid hebben, maar de aantallen stijgen bij ons per maand. Vanwege corona hebben we dit jaar een enorme piek beleefd. Een verdubbeling, kan ik wel zeggen. Dat is weer iets afgenomen. Toch zijn er in juni bijna 2.800 pakketten over de toonbank gegaan. Online shoppen zit nog steeds in de lift.’

Stukje winkelvloer afstaan aan opslag

Eigenlijk heb je maar één ding nodig: ruimte. ‘Staat je winkel vol met olie en snoeperij, dan wordt het lastig. Je bent namelijk een afleverpunt voor consumenten, maar ook voor zakelijke klanten. We hebben bijvoorbeeld een vaste klant met een webshop in barbecue-artikelen. Met mooi weer zijn die niet aan te slepen, soms brengt hij wel twintig zendingen tegelijk. De koerier van DHL komt elke dag na vieren, behalve op zondag. Dus alles wat na zaterdagmiddag binnenkomt, wordt maandag pas opgehaald. Die pakketten moet je kwijt kunnen.’

DHL wordt steeds digitaler

Alfons merkt dat DHL constant aan de weg timmert. Om de service te verbeteren, om processen te versimpelen. Er is weer een nieuwe dienst bijgekomen: printloos versturen. ‘Veel klanten hebben geen printer. Met de QR-code op hun telefoon kunnen wij het verzendlabel tegenwoordig ter plekke voor ze in orde maken. Ook hebben we net een nieuwe handscanner. Daar zit een app op waar DHL berichten voor ons in klaar kan zetten, bijvoorbeeld als er een update beschikbaar is.’

‘Ik ben er erg positief over: de samenwerking met DHL verloopt uitstekend en het systeem in de shop is zeer gebruiksvriendelijk. Je kunt het in principe ook niet verkeerd doen. Gewoon doen wat de scanner je aangeeft, dan toont het schermpje automatisch alle klantgegevens. Ter bevestiging vraag ik altijd waar het pakket naartoe moet. Zo weet ik zeker dat alles goed afloopt.’

Wil je van jouw tankstation ook een van de 3.000 DHL ServicePoints in Nederland maken? Meld je aan via dhlparcel.nl/tankpro

✓ Meer klanten over de vloer. Elk pakket levert je een nieuw gezicht op aan de kassa. Plus je naamsbekendheid gaat omhoog.
✓ Online vindbaarheid. We zetten je stevig op de kaart. Als DHL ServicePoint word je beter gevonden door Google.
✓ Vergoeding per pakket. Iedere zending brengt aan het einde van de maand wat extra’s op in het laatje.
✓ Zo aan de slag. Een pakketpunt van DHL is razendsnel opgezet. Binnen een paar dagen ben je up-and-running.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Zondag een rustige dag? Niet sinds we een DHL ServicePoint in onze shop hebben’ | TankPro.nl

‘Zondag een rustige dag? Niet sinds we een DHL ServicePoint in onze shop hebben’

De Avia aan de Winkler Prinsstraat in Assen bestaat al veertig jaar. De afgelopen twee decennia heeft exploitant Alfons Moes het tankstation flink zien groeien. Naast een verbouwing van de winkel en de komst van een carwash, vond in 2014 nog een upgrade plaats: een DHL ServicePoint in de zaak. Het grootste voordeel van zo’n pakketpunt? ‘Elke zending brengt nieuwe gezichten over de vloer. En die pakken al snel wat lekkers mee.’

Alfons Moes wijst de winkel in. ‘Hierachter zat vroeger een oliehandel, die hoorde bij het tankstation. Na een overname kwam de loods leeg te staan. Om onze kleine shop uit te breiden, hebben we een deel van dat gebouw erbij getrokken en is er een wasstraat gebouwd. In die periode zijn we ook met DHL begonnen. Eerst ging het dagelijks maar om een paar doosjes. Nu is het echt big business. Inclusief retouren zitten we al gauw op 100, soms 150 pakketten per dag.’

Beter vindbaar voor de buurt

Sinds het roodgele logo van DHL aan de gevel hangt, vinden meer en meer buurtbewoners hun weg naar het Avia-station. ‘We zitten tegen een woonwijk aan. Als deze mensen online een pakketpunt zoeken, verschijnen wij als eerste in beeld. Dat is heel fijn. Ze bestellen ’s avonds vanaf de bank een nieuw paar schoenen en laten deze bij ons bezorgen, omdat ze zelf niet thuis zijn. Na werk komen ze hun bestelling oppikken. Driekwart van deze klanten zie ik wekelijks. Terwijl ze onze shop anders waarschijnlijk hadden overgeslagen.’

Extra klanten, extra inkomsten

Of het ook weleens té druk is? ‘Soms,’ lacht Alfons. ‘Tussen vier en zes is het spitsuur, maar daar moet je gewoon mee dealen. Ik heb onlangs een nieuwe medewerker aangenomen, met name om de pakkettenservice te ondersteunen. Maar die klanten zijn natuurlijk zeer welkom. Zondag was altijd een rustige dag, nu hebben we standaard een lekkere aanloop. De een pakt een broodje mee, de ander een blokje chocola. Die extra omzet is mooi meegenomen.’

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Los van deze inkomsten, kun je als DHL ServicePoint rekenen op een vergoeding per pakket. Die ligt rond de 30 cent. ‘Je moet het dus echt van de hoeveelheid hebben, maar de aantallen stijgen bij ons per maand. Vanwege corona hebben we dit jaar een enorme piek beleefd. Een verdubbeling, kan ik wel zeggen. Dat is weer iets afgenomen. Toch zijn er in juni bijna 2.800 pakketten over de toonbank gegaan. Online shoppen zit nog steeds in de lift.’

Stukje winkelvloer afstaan aan opslag

Eigenlijk heb je maar één ding nodig: ruimte. ‘Staat je winkel vol met olie en snoeperij, dan wordt het lastig. Je bent namelijk een afleverpunt voor consumenten, maar ook voor zakelijke klanten. We hebben bijvoorbeeld een vaste klant met een webshop in barbecue-artikelen. Met mooi weer zijn die niet aan te slepen, soms brengt hij wel twintig zendingen tegelijk. De koerier van DHL komt elke dag na vieren, behalve op zondag. Dus alles wat na zaterdagmiddag binnenkomt, wordt maandag pas opgehaald. Die pakketten moet je kwijt kunnen.’

DHL wordt steeds digitaler

Alfons merkt dat DHL constant aan de weg timmert. Om de service te verbeteren, om processen te versimpelen. Er is weer een nieuwe dienst bijgekomen: printloos versturen. ‘Veel klanten hebben geen printer. Met de QR-code op hun telefoon kunnen wij het verzendlabel tegenwoordig ter plekke voor ze in orde maken. Ook hebben we net een nieuwe handscanner. Daar zit een app op waar DHL berichten voor ons in klaar kan zetten, bijvoorbeeld als er een update beschikbaar is.’

‘Ik ben er erg positief over: de samenwerking met DHL verloopt uitstekend en het systeem in de shop is zeer gebruiksvriendelijk. Je kunt het in principe ook niet verkeerd doen. Gewoon doen wat de scanner je aangeeft, dan toont het schermpje automatisch alle klantgegevens. Ter bevestiging vraag ik altijd waar het pakket naartoe moet. Zo weet ik zeker dat alles goed afloopt.’

Wil je van jouw tankstation ook een van de 3.000 DHL ServicePoints in Nederland maken? Meld je aan via dhlparcel.nl/tankpro

✓ Meer klanten over de vloer. Elk pakket levert je een nieuw gezicht op aan de kassa. Plus je naamsbekendheid gaat omhoog.
✓ Online vindbaarheid. We zetten je stevig op de kaart. Als DHL ServicePoint word je beter gevonden door Google.
✓ Vergoeding per pakket. Iedere zending brengt aan het einde van de maand wat extra’s op in het laatje.
✓ Zo aan de slag. Een pakketpunt van DHL is razendsnel opgezet. Binnen een paar dagen ben je up-and-running.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.