‘Aan omkleuringen EG Group kleven ook nadelen’

Esso was afgelopen jaren niet meer dan een bescheiden partij op de Nederlandse markt, maar die dagen zijn voorbij. Onder de vleugels van EG Group groeit het merk in een klap weer uit tot een speler van formaat. Het nieuws over de overname van de 97 Esso-stations van NRGValue maakt duidelijk dat de Britse exploitatiemaatschappij geen genoegen neemt met half werk. Maar aan de koers die EG Group vaart, kleven mogelijk ook nadelen voor bestaande Esso-tankstations.

“EG Group wil graag uitbreiden en wij hebben dezelfde visie over brandstofretailen. Daardoor konden we elkaar snel vinden”, vertelt Ramon Mendes de Leon, CEO van NRGValue. “Uiteraard moet je het dan nog eens worden over de financiële en juridische afwikkeling. Maar dat is goed gelukt. Als we zelfstandig hadden willen blijven, had dat gekund. Maar dit is een overname die beide partijen wilden.”

Peter Waterham van adviesbureau Tankstation Advies is niet verbaasd over de overname die vorige week bekend werd gemaakt. “NRGValue is een investeringsmaatschappij. Ze hebben deze stations op een slimme manier en op een goed moment gekocht. Ze doen deze nu ongetwijfeld voor een goede prijs van de hand. Dat de Britten diepe zakken hebben, is ondertussen duidelijk.”

Snelheid

“Wat vooral opvalt, is de snelheid waarmee EG Group opereert”, vindt tankstation-adviseur Lulof Dalhuisen. “In enkele maanden tijd doen ze overnames in Duitsland, de Verenigde Staten en Nederland. Wellicht heeft het één met het ander te maken, bijvoorbeeld dat de omkleuring van de Texaco-locaties naar Esso te maken heeft met de Duitse deal met ExxonMobil.”

EG Group bouwt op dit moment hard aan een groot netwerk en wordt een dominante speler in Nederland. Bovendien komen er door de omkleuringen van Texaco en Firezone naar Esso heel veel Esso-locaties bij. “Niet alleen EG Group timmert flink aan de weg, ook het merk Esso is daardoor weer volop aanwezig in de Benelux en vergroot haar naamsbekendheid flink.” De meeste omkleuringen zullen soepel verlopen, schat Waterham in. “Het gaat immers grotendeels om eigen locaties van EG Group.”

Afhankelijk van contract

Komende tijd gaat EG Group met de zelfstandige Texaco- en Firezone-dealers in gesprek om te kijken of ook zij meegaan in de omkleuring. “Ik kan me voorstellen dat EG Group er veel aan gelegen is om ondernemers te overtuigen.” Het is een beetje afhankelijk van de situatie of ze dat wel of niet moeten doen, vindt Waterham. “Dat ligt aan je contract en de voorwaarden ervan. Wat is contractueel afgedekt en wat niet? Wanneer lopen de afspraken af? Welke prijsafspraken zijn er? Dealers kunnen wellicht een mooi nieuw contract afdwingen tegen gunstige condities. Dat kan ook positief uitpakken.”

Tankstation-ondernemer Henk van Os, die samen met Ad Benschop twee Texaco-locaties exploiteert in Woerden, laat weten dat er spoedig een gesprek op het programma staat met EG Group over een eventuele omkleuring. “We hopen dan een beter beeld te krijgen wat het voor ons inhoudt. Voorlopig staan we er positief tegenover”, vertelt hij.

Leidende positie

Na alle omkleuringen, die eind 2018 afgerond moeten zijn, is Esso het merk met de meeste stations in Nederland. Op sommige plekken kan na de ombouwoperatie een flinke concentratie Esso-locaties ontstaan. Daar kunnen ondernemers die op dit moment al een Esso-vestiging exploiteren, mogelijk minder blij mee zijn. Dalhuisen: “Als EG Group straks te veel Esso’s op korte afstand van elkaar heeft, gaan ze wellicht enkele locaties verkopen. Daar vinden ze vast een koper voor.”

Waterham kent verschillende Esso-dealers die omringd worden door een aantal Texaco- en Firezone-stations. Een aantal maakt zich toch wel zorgen, vertelt hij. “Stel, je bent het enige Esso-station en plotseling komen er twee of drie locaties bij omdat ze omgekleurd worden naar Esso. Dan valt een deel van je onderscheidend vermogen weg. Dan is het misschien het overwegen waard om in de toekomst juist voor een ander merk te kiezen.”

Naast eigen stations heeft het overgenomen NRGValue ook diverse dealerlocaties. “Deze contracten gaan gewoon mee over”, vertelt CEO Mendes de Leon. “Voor de zelfstandige ondernemers verandert er niets. Verder zullen wij met EG Group werken aan de transitie van company operated fuel retail assets, onze mensen en huidige operatie-ondersteunende systemen.”

Wat nu?

Of er komende tijd nog meer opvallende stappen volgen van EG Group? Daar valt alleen maar naar te gissen. “Ik sta nergens meer van te kijken”, stelt Waterham. “Ze hebben de middelen om dit soort overnames te doen. Maar ik denk persoonlijk niet dat ze ook in zee gaan met andere grotere partijen die Esso-stations exploiteren, zoals Vissers Olie en De Haan. Dat lijkt me niet logisch. Dit zijn echt bedrijven uit de tankstation-sector en geen investeringsmaatschappijen. NRGValue was wat dat betreft een vreemde eend in de bijt.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Aan omkleuringen EG Group kleven ook nadelen’ | TankPro.nl

‘Aan omkleuringen EG Group kleven ook nadelen’

Esso was afgelopen jaren niet meer dan een bescheiden partij op de Nederlandse markt, maar die dagen zijn voorbij. Onder de vleugels van EG Group groeit het merk in een klap weer uit tot een speler van formaat. Het nieuws over de overname van de 97 Esso-stations van NRGValue maakt duidelijk dat de Britse exploitatiemaatschappij geen genoegen neemt met half werk. Maar aan de koers die EG Group vaart, kleven mogelijk ook nadelen voor bestaande Esso-tankstations.

“EG Group wil graag uitbreiden en wij hebben dezelfde visie over brandstofretailen. Daardoor konden we elkaar snel vinden”, vertelt Ramon Mendes de Leon, CEO van NRGValue. “Uiteraard moet je het dan nog eens worden over de financiële en juridische afwikkeling. Maar dat is goed gelukt. Als we zelfstandig hadden willen blijven, had dat gekund. Maar dit is een overname die beide partijen wilden.”

Peter Waterham van adviesbureau Tankstation Advies is niet verbaasd over de overname die vorige week bekend werd gemaakt. “NRGValue is een investeringsmaatschappij. Ze hebben deze stations op een slimme manier en op een goed moment gekocht. Ze doen deze nu ongetwijfeld voor een goede prijs van de hand. Dat de Britten diepe zakken hebben, is ondertussen duidelijk.”

Snelheid

“Wat vooral opvalt, is de snelheid waarmee EG Group opereert”, vindt tankstation-adviseur Lulof Dalhuisen. “In enkele maanden tijd doen ze overnames in Duitsland, de Verenigde Staten en Nederland. Wellicht heeft het één met het ander te maken, bijvoorbeeld dat de omkleuring van de Texaco-locaties naar Esso te maken heeft met de Duitse deal met ExxonMobil.”

EG Group bouwt op dit moment hard aan een groot netwerk en wordt een dominante speler in Nederland. Bovendien komen er door de omkleuringen van Texaco en Firezone naar Esso heel veel Esso-locaties bij. “Niet alleen EG Group timmert flink aan de weg, ook het merk Esso is daardoor weer volop aanwezig in de Benelux en vergroot haar naamsbekendheid flink.” De meeste omkleuringen zullen soepel verlopen, schat Waterham in. “Het gaat immers grotendeels om eigen locaties van EG Group.”

Afhankelijk van contract

Komende tijd gaat EG Group met de zelfstandige Texaco- en Firezone-dealers in gesprek om te kijken of ook zij meegaan in de omkleuring. “Ik kan me voorstellen dat EG Group er veel aan gelegen is om ondernemers te overtuigen.” Het is een beetje afhankelijk van de situatie of ze dat wel of niet moeten doen, vindt Waterham. “Dat ligt aan je contract en de voorwaarden ervan. Wat is contractueel afgedekt en wat niet? Wanneer lopen de afspraken af? Welke prijsafspraken zijn er? Dealers kunnen wellicht een mooi nieuw contract afdwingen tegen gunstige condities. Dat kan ook positief uitpakken.”

Tankstation-ondernemer Henk van Os, die samen met Ad Benschop twee Texaco-locaties exploiteert in Woerden, laat weten dat er spoedig een gesprek op het programma staat met EG Group over een eventuele omkleuring. “We hopen dan een beter beeld te krijgen wat het voor ons inhoudt. Voorlopig staan we er positief tegenover”, vertelt hij.

Leidende positie

Na alle omkleuringen, die eind 2018 afgerond moeten zijn, is Esso het merk met de meeste stations in Nederland. Op sommige plekken kan na de ombouwoperatie een flinke concentratie Esso-locaties ontstaan. Daar kunnen ondernemers die op dit moment al een Esso-vestiging exploiteren, mogelijk minder blij mee zijn. Dalhuisen: “Als EG Group straks te veel Esso’s op korte afstand van elkaar heeft, gaan ze wellicht enkele locaties verkopen. Daar vinden ze vast een koper voor.”

Waterham kent verschillende Esso-dealers die omringd worden door een aantal Texaco- en Firezone-stations. Een aantal maakt zich toch wel zorgen, vertelt hij. “Stel, je bent het enige Esso-station en plotseling komen er twee of drie locaties bij omdat ze omgekleurd worden naar Esso. Dan valt een deel van je onderscheidend vermogen weg. Dan is het misschien het overwegen waard om in de toekomst juist voor een ander merk te kiezen.”

Naast eigen stations heeft het overgenomen NRGValue ook diverse dealerlocaties. “Deze contracten gaan gewoon mee over”, vertelt CEO Mendes de Leon. “Voor de zelfstandige ondernemers verandert er niets. Verder zullen wij met EG Group werken aan de transitie van company operated fuel retail assets, onze mensen en huidige operatie-ondersteunende systemen.”

Wat nu?

Of er komende tijd nog meer opvallende stappen volgen van EG Group? Daar valt alleen maar naar te gissen. “Ik sta nergens meer van te kijken”, stelt Waterham. “Ze hebben de middelen om dit soort overnames te doen. Maar ik denk persoonlijk niet dat ze ook in zee gaan met andere grotere partijen die Esso-stations exploiteren, zoals Vissers Olie en De Haan. Dat lijkt me niet logisch. Dit zijn echt bedrijven uit de tankstation-sector en geen investeringsmaatschappijen. NRGValue was wat dat betreft een vreemde eend in de bijt.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.