Esso-tankstation op elke straathoek dankzij strategie EG Group

Betekent de samenwerking die de Britse EG Group met ExxonMobil is aangegaan definitief het einde van Texaco en Firezone in de Benelux? Als het aan de Britten ligt wel. Zij zien graag dat zoveel mogelijk van de 650 tankstations overgaan naar de kleuren van Esso. Alle eigen stations krijgen in ieder geval nog dit jaar de vier letters op de luifel, vertelt Koen Vroman, woordvoerder van EG Group in de Benelux. Maar wat gebeurt er met die andere locaties?

Het zijn zeer dynamische tijden bij EG Group. Het bedrijf van de broers Mohsin en Zuber Issa en TDR Capital liet afgelopen tijd flink van zich horen, niet alleen over de grens maar ook in Nederland en België. Dinsdag werd bekend dat het Britse bedrijf in een keer alle 97 Esso-locaties van NRGValue overneemt. Eind december bracht EG Group het nieuws naar buiten dat 130 Texaco-locaties een Spar Express in hun shop krijgen. Nog geen maand later volgde het nieuws over de samenwerking met ExxonMobil en het omkleuren van het merendeel van de huidige ruim zeshonderd Texaco- en Firezone-stations.

Hoeveel dat er precies gaan worden, is op dit moment nog niet bekend. “De grote meerderheid zeker”, vertelt Vroman. “Het merendeel van deze tankstations, is ‘company owned’. Die gaan sowieso allemaal over naar Esso.” Wat er met de overige stations gaat gebeuren, is nog afwachten. “Naast deze eigen stations werken we natuurlijk ook samen met zelfstandige uitbaters. Met die groep zijn we in gesprek om te kijken of ook zij willen overstappen naar het Esso-merk.”

Merkbeleving

Is het een smet op de feestvreugde als dealers niet overschakelen op de nieuwe kleuren? “Wij kiezen bewust voor deze samenwerking met ExxonMobil en hebben daar zeer goede argumenten voor, maar we zullen de keuze van de ondernemers uiteraard respecteren. Esso is in onze ogen een heel sterk merk, niet alleen globaal maar ook in de Benelux. Met hun Synergy-brandstoffen en Mobil-motorolie leveren ze kwalitatief hoogstaande producten. Bovendien zetten ze flink in op innovatie. Ook daar kunnen we in de toekomst de vruchten van plukken, wij volgen de energietransitie immers nauwlettend. Bovendien is het Esso-merk wereldwijd zichtbaar. Onder meer door middel van hun marketing, denk bijvoorbeeld aan sponsoring van de Formule 1 en aan televisiecommercials. Ook daar kunnen we van profiteren”

Uit gegevens van tankpas-aanbieder Travelcard blijkt dat de gemiddelde literprijzen van Firezone en Esso Express 1,3 cent (benzine) en 0,5 cent (diesel) uit elkaar lagen afgelopen december. Bij de bemande formules Texaco en Esso liggen de prijsverschillen nog wat verder uit elkaar, oplopend tot 2,6 cent. Welke invloed de omkleuring heeft op het prijsbeleid van de tankstations wenst Vroman niet zeggen.

Wat hij wel kan zeggen, is dat de overgang naar Esso alleen gevolgen heeft voor het voorterrein. “Wat betreft de shop en de carwash verandert er in principe niets.” Eind vorig jaar maakte EG Group bekend dat het in de shops van 130 Texaco-tankstations in Nederland vestigingen van Spar Express gaat openen. “Die plannen gaan gewoon door”, benadrukt Vroman. “Het nieuws over de omkleuring naar Esso heeft hier verder geen effect op. We koppelen het tankgedeelte echt los van het achterterrein, net als we afgelopen jaren overigens hebben gedaan. Wij werken nu heel hard om de concepten van Spar, Subway, Burger King en Starbucks snel en breed op onze stations te implementeren. Daarnaast blijven we ook gebruik maken van ons eigen GO Fresh merk in de Benelux.”

Op shopgebied beschikt EG Group dus over een grote waaier van verschillende concepten. Echter, door de aankoop van NRGValue komt er nóg een bij: QICHI. Deze luxeformule werd medio vorig jaar gelanceerd bij Esso Ruyven aan de A13 door de tankstation-exploitant uit Rotterdam en behoort nu dus tot het EG-portfolio. Saillant detail, aan de andere kant van de snelweg zit één van de meest uitgebreide GO Fresh-shops. De Britten leggen ongetwijfeld met graagte de resultaten van beide concepten naast elkaar om te zien welke van de twee het meeste rendement oplevert.

Over de grens

Niet alleen in Nederland en België timmert EG Group hard aan de weg, ook in Europa en zelfs in Noord-Amerika zijn de Britten volop in het nieuws. Vorige week werd de overname van Esso Italiana met succes afgerond. EG Group is in een keer 1200 Esso-locaties rijker. Het gaat in totaal om 1100 tankstations die in Italië onder de vlag van Esso opereren en om honderd contracten voor de levering van Esso-brandstoffen. Onlangs werd bekend dat in Duitsland akkoord is gegeven voor de overname van nog eens duizend Duitse Esso-stations. Deze locaties worden in het vierde kwartaal van 2018 toegevoegd aan het netwerk van EG Group. Begin februari bereikte het bedrijf een akkoord met de Amerikaanse supermarktgigant Kroger voor de verkoop van 762 shoplocaties in de VS.

Het merendeel van de tankstations van EG Group in Europa zal eind 2018 de kleuren van Esso dragen, maar in Groot-Brittannië en Frankrijk heeft het bedrijf ook andere stations in handen. “Het helpt ons zeker. Het biedt voordelen om hetzelfde merk in verschillende landen te voeren, maar het is geen must. We werken in Frankrijk succesvol met BP samen en met Shell in Groot-Brittannië. Dat bevalt daar heel goed. We omringen ons met sterke internationale en lokale merken. Dat geldt zowel voor het voorterrein als voor het shopgedeelte. We hebben in België bijvoorbeeld een samenwerking met louis delhaize en in Engeland en Nederland met Spar. Verder doen we zaken met onder meer Starbucks, Carrefour, Subway, Burger King, Greggs, Pomme de Pain en Délifrance. Kortom, dat bekijken we per land en per locatie.”

Tot slot. Welke opvallende stappen mogen we komende tijd verwachten? “Daar kan ik uiteraard nog niets over zeggen. EG Group is heel ambitieus en we zien dat er opportuniteiten zijn in de markt. Wij willen vooruit en maken daarbij duidelijke keuzes.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Esso-tankstation op elke straathoek dankzij strategie EG Group | TankPro.nl

Esso-tankstation op elke straathoek dankzij strategie EG Group

Betekent de samenwerking die de Britse EG Group met ExxonMobil is aangegaan definitief het einde van Texaco en Firezone in de Benelux? Als het aan de Britten ligt wel. Zij zien graag dat zoveel mogelijk van de 650 tankstations overgaan naar de kleuren van Esso. Alle eigen stations krijgen in ieder geval nog dit jaar de vier letters op de luifel, vertelt Koen Vroman, woordvoerder van EG Group in de Benelux. Maar wat gebeurt er met die andere locaties?

Het zijn zeer dynamische tijden bij EG Group. Het bedrijf van de broers Mohsin en Zuber Issa en TDR Capital liet afgelopen tijd flink van zich horen, niet alleen over de grens maar ook in Nederland en België. Dinsdag werd bekend dat het Britse bedrijf in een keer alle 97 Esso-locaties van NRGValue overneemt. Eind december bracht EG Group het nieuws naar buiten dat 130 Texaco-locaties een Spar Express in hun shop krijgen. Nog geen maand later volgde het nieuws over de samenwerking met ExxonMobil en het omkleuren van het merendeel van de huidige ruim zeshonderd Texaco- en Firezone-stations.

Hoeveel dat er precies gaan worden, is op dit moment nog niet bekend. “De grote meerderheid zeker”, vertelt Vroman. “Het merendeel van deze tankstations, is ‘company owned’. Die gaan sowieso allemaal over naar Esso.” Wat er met de overige stations gaat gebeuren, is nog afwachten. “Naast deze eigen stations werken we natuurlijk ook samen met zelfstandige uitbaters. Met die groep zijn we in gesprek om te kijken of ook zij willen overstappen naar het Esso-merk.”

Merkbeleving

Is het een smet op de feestvreugde als dealers niet overschakelen op de nieuwe kleuren? “Wij kiezen bewust voor deze samenwerking met ExxonMobil en hebben daar zeer goede argumenten voor, maar we zullen de keuze van de ondernemers uiteraard respecteren. Esso is in onze ogen een heel sterk merk, niet alleen globaal maar ook in de Benelux. Met hun Synergy-brandstoffen en Mobil-motorolie leveren ze kwalitatief hoogstaande producten. Bovendien zetten ze flink in op innovatie. Ook daar kunnen we in de toekomst de vruchten van plukken, wij volgen de energietransitie immers nauwlettend. Bovendien is het Esso-merk wereldwijd zichtbaar. Onder meer door middel van hun marketing, denk bijvoorbeeld aan sponsoring van de Formule 1 en aan televisiecommercials. Ook daar kunnen we van profiteren”

Uit gegevens van tankpas-aanbieder Travelcard blijkt dat de gemiddelde literprijzen van Firezone en Esso Express 1,3 cent (benzine) en 0,5 cent (diesel) uit elkaar lagen afgelopen december. Bij de bemande formules Texaco en Esso liggen de prijsverschillen nog wat verder uit elkaar, oplopend tot 2,6 cent. Welke invloed de omkleuring heeft op het prijsbeleid van de tankstations wenst Vroman niet zeggen.

Wat hij wel kan zeggen, is dat de overgang naar Esso alleen gevolgen heeft voor het voorterrein. “Wat betreft de shop en de carwash verandert er in principe niets.” Eind vorig jaar maakte EG Group bekend dat het in de shops van 130 Texaco-tankstations in Nederland vestigingen van Spar Express gaat openen. “Die plannen gaan gewoon door”, benadrukt Vroman. “Het nieuws over de omkleuring naar Esso heeft hier verder geen effect op. We koppelen het tankgedeelte echt los van het achterterrein, net als we afgelopen jaren overigens hebben gedaan. Wij werken nu heel hard om de concepten van Spar, Subway, Burger King en Starbucks snel en breed op onze stations te implementeren. Daarnaast blijven we ook gebruik maken van ons eigen GO Fresh merk in de Benelux.”

Op shopgebied beschikt EG Group dus over een grote waaier van verschillende concepten. Echter, door de aankoop van NRGValue komt er nóg een bij: QICHI. Deze luxeformule werd medio vorig jaar gelanceerd bij Esso Ruyven aan de A13 door de tankstation-exploitant uit Rotterdam en behoort nu dus tot het EG-portfolio. Saillant detail, aan de andere kant van de snelweg zit één van de meest uitgebreide GO Fresh-shops. De Britten leggen ongetwijfeld met graagte de resultaten van beide concepten naast elkaar om te zien welke van de twee het meeste rendement oplevert.

Over de grens

Niet alleen in Nederland en België timmert EG Group hard aan de weg, ook in Europa en zelfs in Noord-Amerika zijn de Britten volop in het nieuws. Vorige week werd de overname van Esso Italiana met succes afgerond. EG Group is in een keer 1200 Esso-locaties rijker. Het gaat in totaal om 1100 tankstations die in Italië onder de vlag van Esso opereren en om honderd contracten voor de levering van Esso-brandstoffen. Onlangs werd bekend dat in Duitsland akkoord is gegeven voor de overname van nog eens duizend Duitse Esso-stations. Deze locaties worden in het vierde kwartaal van 2018 toegevoegd aan het netwerk van EG Group. Begin februari bereikte het bedrijf een akkoord met de Amerikaanse supermarktgigant Kroger voor de verkoop van 762 shoplocaties in de VS.

Het merendeel van de tankstations van EG Group in Europa zal eind 2018 de kleuren van Esso dragen, maar in Groot-Brittannië en Frankrijk heeft het bedrijf ook andere stations in handen. “Het helpt ons zeker. Het biedt voordelen om hetzelfde merk in verschillende landen te voeren, maar het is geen must. We werken in Frankrijk succesvol met BP samen en met Shell in Groot-Brittannië. Dat bevalt daar heel goed. We omringen ons met sterke internationale en lokale merken. Dat geldt zowel voor het voorterrein als voor het shopgedeelte. We hebben in België bijvoorbeeld een samenwerking met louis delhaize en in Engeland en Nederland met Spar. Verder doen we zaken met onder meer Starbucks, Carrefour, Subway, Burger King, Greggs, Pomme de Pain en Délifrance. Kortom, dat bekijken we per land en per locatie.”

Tot slot. Welke opvallende stappen mogen we komende tijd verwachten? “Daar kan ik uiteraard nog niets over zeggen. EG Group is heel ambitieus en we zien dat er opportuniteiten zijn in de markt. Wij willen vooruit en maken daarbij duidelijke keuzes.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.