Vissers Olie en EFR slaan hun slag bij snelwegveiling

Drie stations zijn van eigenaar veranderd tijdens de jaarlijkse veiling van snelweglocaties. EFR veroverde station Langveld aan de A76 bij Heerlen, waar nu nog Esso op de luifel staat. Vissers Olie wist twee nieuwe locaties te bemachtigen. Het betreft Gulf-vestigingen aan de A67 bij Bladel. De overige elf stations bleven bij dezelfde eigenaar. De drie snelwegstations die van eigenaar wisselen, kwamen alle drie voor de tweede maal onder de hamer. De veiling leverde in totaal 27 miljoen euro op voor de overheid.

EFR bood 1,4 miljoen euro voor de locatie aan de A76 en was daarmee de hoogste bieder. Vissers Olie had duidelijk zijn zinnen gezet op de twee Gulf-vestigingen aan de A67. In beide gevallen had de tankstation-exploitant uit Horst het hoogste bod op tafel gelegd. Voor locatie De Beerze werd ruim 1,2 miljoen euro betaald, terwijl bijna 2,1 miljoen werd neergelegd voor station ’t Goor (bekijk alle resultaten in de tabellen verderop in dit artikel).

Moments & More

“We zijn uiteraard blij dat we deze locaties hebben kunnen bemachtigen”, zegt Gerbert Vissers van Vissers Olie. “We waren ook specifiek voor beide vestigingen naar de veilingen gekomen. Dan is het mooi dat het ook gelukt is. We denken dat het synergievoordelen oplevert als we beide locaties in beheer hebben.”

Het bedrijf wil ter plekke zijn nieuwe shopconcept Moments & More implementeren. Vorig jaar werd deze formule voor het eerst toegepast bij de Esso-locatie aan de A16 bij Zevenbergschen Hoek. Ook de twee station aan de A67 moeten het Moments & More-concept krijgen. Bang voor het grenseffect is Vissers niet. “Voor de shopproducten is dat probleem minder groot. Ten tweede zijn de accijnzen op diesel in België omhoog gegaan. Daardoor zie je dat minder Nederlanders hun diesel over de grens halen.”

Biedingen

Dit jaar werden voor het eerst diverse tankstations voor de tweede maal geveild. Belangrijk verschil met stations die voor de eerste keer aan de beurt zijn, is dat bij een tweede veiling de topdeelregeling wegvalt. Deze regeling bevoordeelt de huidige concessiehouder, waardoor deze gemakkelijker een hoger bod kan doen. Niet toevallig zijn de biedingen voor de stations die voor de eerste maal onder de veilinghamer komen fors hoger dan voor de locaties die voor de tweede maal worden geveild.

Zo bood Shell ruim 11 miljoen euro voor het station Dekkersland bij Staphorst en zo’n 6,5 miljoen voor het snelwegstation bij Werkendam aan de A27. Ook BP zette hoog in door ruim 9 miljoen te bieden voor behoud van het station De Gagel. De multinationals hoeven daar slechts een deel van te betalen aan het Rijk, terwijl een nieuwe concessiehouder het volledige biedingbedrag kwijt zou zijn geweest.

Bij de locaties die in 2002 ook al werden geveild, waren de bedragen dit jaar aanzienlijk lager. Alleen NRGValue sprong eruit met een bod van zo’n 6,5 miljoen euro. Daarmee behielden ze hun station Esso Nijpoort aan de A27. De overige biedingen kwamen niet of nauwelijks boven de 2 miljoen euro uit.

Strategisch

Peter Waterham van Tankstation Advies heeft als adviseur voor enkele geveilde stations berekend wat een reëel bod zou zijn en was woensdag aanwezig bij de veilingprocedure. “Bij de stations die voor de tweede keer zijn geveild, zie je dat vaak strategisch wordt geboden.” Als voorbeeld noemt hij de aankoop van het station aan de A76 door EFR. “In die regio is Texaco nog niet zo sterk vertegenwoordigd. Door deze vestiging in het netwerk op te nemen, wordt Texaco interessanter voor vlooteigenaren, bijvoorbeeld transportbedrijven, die ook in die regio willen tanken.”

“Het valt mij ook op dat bedragen in het noorden van het land meestal minder hoog zijn dan in het midden of het zuiden. Dat is eigenlijk ook logisch. Daar is de drukte simpelweg minder. Dat zie je bijvoorbeeld aan het bod van NRGValue van 6,5 miljoen euro voor Esso Nijpoort aan de A27. Dat is veruit het hoogste bod van de stations die voor de tweede keer zijn geveild. Maar die locatie is dat bedrag ook waard.”

Veilingresultaten

Stations die voor de eerste keer zijn geveild:

Stations die voor de tweede keer zijn geveild. De dik gedrukte locaties zijn van eigenaar gewisseld.

Kijk voor alle bedragen op de website van het Rijksvastgoedbedrijf.

2018

In 2018 worden opnieuw diverse locaties geveild. Het gaat om onderstaande stations.

Voor de eerste keer in de veiling:

  • BP De Vliete aan de A58 in Krabbendijke
  • BP Elsgeest aan de A44 in Oegstgeest
  • BP De Poel aan de A30 in Ede
  • BP De Veenen aan de A30 bij Ede
  • Esso Middelsloot aan de A7 bij Beemster
  • Esso De Grote Meer aan de N69 bij Valkenswaard
  • Shell De Andel aan de A12 bij Reeuwijk
  • Shell Smalhorst aan de A28 bij Beilen
  • Texaco Steenenhoek aan de A15 bij Hardinxveld-Giessendam
  • Total Groote Veldblokken aan de A37 bij Coevorden

Voor de tweede keer in de veiling:

  • BP Bijleveld aan de A12 bij Harmelen
  • Esso Roode Til aan de A7 bij Scheemda
  • Esso Knuvelkes aan de A2 bij Eijsden
  • Shell Laerd aan de A7 bij Bolsward/Nijland
  • Tamoil Zeijerveen aan de A28 bij Assen
  • Gulf (zuidzijde) aan de N35 bij Raalte
  • Total Selnisse aan de A58 bij Goes
  • Total De Fendert aan de A59 bij Moerdijk

Lees ook: ‘Meer kans voor kleine ketens bij aanstaande veiling snelwegstations’

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is de vaste redacteur voor vakblad TankPro en schrijft ook regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.