‘Meer kans voor kleinere ketens bij aanstaande veiling snelwegstations’

De komende veiling van snelwegstations levert waarschijnlijk volop vuurwerk op. Doordat voor het eerst diverse locaties voor de tweede maal onder de veilinghamer komen, is de kans groter dat ze van eigenaar wisselen. De veilingregels voor deze vestigingen zijn namelijk anders, waardoor ook de kleinere maatschappijen en ondernemers een reële kans hebben een nieuw station te bemachtigen. Dat zegt Peter Waterham van Tankstation Advies.

Jaarlijks worden de huurrechten geveild van tankstations langs Nederlandse snelwegen. Elk jaar komen enkele locaties onder de veilinghamer, waarbij de concessies voor vijftien jaar worden toegekend. Omdat in 2002 met deze veilingen is begonnen, zijn dit jaar voor het eerst enkele locaties voor de tweede maal aan de beurt.

In deze gevallen is geen sprake meer van de topdeelregeling, die zittende concessiehouders flink voordeel biedt. Door deze regeling was het voor andere geïnteresseerde partijen nauwelijks interessant om mee te bieden. Die situatie is niet meer van toepassing voor de acht tankstations die op 13 september voor de tweede keer worden geveild.

Bedragen

“Daardoor hoef je misschien geen exorbitante bedragen meer te bieden als je een locatie wilt veroveren die de zittende concessiehouder wil behouden”, legt Waterham uit. “Dit zorgt ervoor dat alle partijen in principe gelijke kansen hebben. Dit kan voordelig zijn voor de wat minder kapitaalkrachtige bedrijven.”

De volgende locaties komen voor de tweede maal onder de hamer:

  • Shell Mandelan aan de A32 bij Leeuwarden
  • Esso Nijpoort aan de A27 bij De Bilt
  • Esso Langveld aan de A76 bij Heerlen
  • Gulf De Beerze aan de A67 bij Bladel
  • Gulf ’t Goor aan de A67 bij Bladel
  • TinQ Bloksloot aan de A7 in de gemeente De Fryske Marren
  • OK De Mussels aan de A28 in de gemeente Midden-Drenthe
  • OK Stienkamp aan de N31 in de gemeente De Fryske Marren

De eigenaar van Tankstation Advies vermoedt dat zelfs bedrijven van buiten de petrolsector mee gaan bieden. “Het staat immers iedereen vrij om mee te doen. Het enige wat je moet doen, is vijftienhonderd euro betalen. Als je dat hebt gedaan, mag je op alle stations een bod uitbrengen.”

Prijs

Als er meer gegadigden komen, heeft dat waarschijnlijk wel een prijsopdrijvend effect. Doordat ook de wat minder grote ketens en misschien zelfs ondernemers mee bieden, zijn de locaties meer gewild. Daardoor moet je hoger bieden om de concessie te veroveren. “Dit geldt met name voor de tankstations die niet helemaal bovenin de markt zitten”, legt Waterham uit. “Dan denk ik bijvoorbeeld aan de locaties van OK en Gulf.”

“In dit pakket zitten bovendien vestigingen die de grote oliemaatschappijen in het verleden hebben afgestoten. Zo hoorde bijvoorbeeld Gulf ’t Goor aan de A67 in het verleden bij het Shell-netwerk. De ‘oil majors’ staan waarschijnlijk niet te springen om deze locaties weer terug te kopen. Ze zijn immers niet verkocht omdat ze zo goed rendeerden. Dit biedt mogelijkheden voor andere spelers.”

Verkoopgegevens

De aankomende veiling kent nóg een noviteit. Om geïnteresseerde partijen meer inzicht te geven in het rendement van een snelwegstation, zijn zittende huurders verplicht om gegevens te verstrekken over de brandstofverkoop en het aandeel kaartliters daarin. In de aanvankelijke plannen zou ook de shopomzet worden gegeven, maar daar is uiteindelijk van af gezien. Deze nieuwe maatregel geldt alleen voor locaties die voor de tweede maal worden geveild.

Er zijn ook zes vestigingen die voor de eerste keer aan de beurt zijn. Hierbij worden de huidige concessiehouders dus nog wel bevoordeeld. Naar verwachting vinden bij deze stations weinig veranderingen plaats. Het gaat om de volgende locaties:

  • BP De Gagel aan de A50 in de gemeente Landerd
  • Shell-station aan de A27 bij Werkendam
  • Shell Dekkersland aan de A28 bij Staphorst
  • Shell Hoge Kwel aan de A7 in de gemeente Hollands Kroon
  • Texaco Han Stijkel aan de A6 in de gemeente Noordoostpolder
  • Total Sassenheim aan de A44 in de gemeente Teylingen

Twee andere stations zaten eerst ook in het veilingpakket. Deze zijn eruit gehaald wegens wegwerkzaamheden. Het betreft de volgende locaties:

  • Esso Hooglanderveen aan de A28 bij Amersfoort
  • Tango aan de A9 bij Amstelveen

Eerstgenoemde zou voor de eerste keer worden geveild, de andere voor de tweede keer.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Meer kans voor kleinere ketens bij aanstaande veiling snelwegstations’ | TankPro.nl

‘Meer kans voor kleinere ketens bij aanstaande veiling snelwegstations’

De komende veiling van snelwegstations levert waarschijnlijk volop vuurwerk op. Doordat voor het eerst diverse locaties voor de tweede maal onder de veilinghamer komen, is de kans groter dat ze van eigenaar wisselen. De veilingregels voor deze vestigingen zijn namelijk anders, waardoor ook de kleinere maatschappijen en ondernemers een reële kans hebben een nieuw station te bemachtigen. Dat zegt Peter Waterham van Tankstation Advies.

Jaarlijks worden de huurrechten geveild van tankstations langs Nederlandse snelwegen. Elk jaar komen enkele locaties onder de veilinghamer, waarbij de concessies voor vijftien jaar worden toegekend. Omdat in 2002 met deze veilingen is begonnen, zijn dit jaar voor het eerst enkele locaties voor de tweede maal aan de beurt.

In deze gevallen is geen sprake meer van de topdeelregeling, die zittende concessiehouders flink voordeel biedt. Door deze regeling was het voor andere geïnteresseerde partijen nauwelijks interessant om mee te bieden. Die situatie is niet meer van toepassing voor de acht tankstations die op 13 september voor de tweede keer worden geveild.

Bedragen

“Daardoor hoef je misschien geen exorbitante bedragen meer te bieden als je een locatie wilt veroveren die de zittende concessiehouder wil behouden”, legt Waterham uit. “Dit zorgt ervoor dat alle partijen in principe gelijke kansen hebben. Dit kan voordelig zijn voor de wat minder kapitaalkrachtige bedrijven.”

De volgende locaties komen voor de tweede maal onder de hamer:

  • Shell Mandelan aan de A32 bij Leeuwarden
  • Esso Nijpoort aan de A27 bij De Bilt
  • Esso Langveld aan de A76 bij Heerlen
  • Gulf De Beerze aan de A67 bij Bladel
  • Gulf ’t Goor aan de A67 bij Bladel
  • TinQ Bloksloot aan de A7 in de gemeente De Fryske Marren
  • OK De Mussels aan de A28 in de gemeente Midden-Drenthe
  • OK Stienkamp aan de N31 in de gemeente De Fryske Marren

De eigenaar van Tankstation Advies vermoedt dat zelfs bedrijven van buiten de petrolsector mee gaan bieden. “Het staat immers iedereen vrij om mee te doen. Het enige wat je moet doen, is vijftienhonderd euro betalen. Als je dat hebt gedaan, mag je op alle stations een bod uitbrengen.”

Prijs

Als er meer gegadigden komen, heeft dat waarschijnlijk wel een prijsopdrijvend effect. Doordat ook de wat minder grote ketens en misschien zelfs ondernemers mee bieden, zijn de locaties meer gewild. Daardoor moet je hoger bieden om de concessie te veroveren. “Dit geldt met name voor de tankstations die niet helemaal bovenin de markt zitten”, legt Waterham uit. “Dan denk ik bijvoorbeeld aan de locaties van OK en Gulf.”

“In dit pakket zitten bovendien vestigingen die de grote oliemaatschappijen in het verleden hebben afgestoten. Zo hoorde bijvoorbeeld Gulf ’t Goor aan de A67 in het verleden bij het Shell-netwerk. De ‘oil majors’ staan waarschijnlijk niet te springen om deze locaties weer terug te kopen. Ze zijn immers niet verkocht omdat ze zo goed rendeerden. Dit biedt mogelijkheden voor andere spelers.”

Verkoopgegevens

De aankomende veiling kent nóg een noviteit. Om geïnteresseerde partijen meer inzicht te geven in het rendement van een snelwegstation, zijn zittende huurders verplicht om gegevens te verstrekken over de brandstofverkoop en het aandeel kaartliters daarin. In de aanvankelijke plannen zou ook de shopomzet worden gegeven, maar daar is uiteindelijk van af gezien. Deze nieuwe maatregel geldt alleen voor locaties die voor de tweede maal worden geveild.

Er zijn ook zes vestigingen die voor de eerste keer aan de beurt zijn. Hierbij worden de huidige concessiehouders dus nog wel bevoordeeld. Naar verwachting vinden bij deze stations weinig veranderingen plaats. Het gaat om de volgende locaties:

  • BP De Gagel aan de A50 in de gemeente Landerd
  • Shell-station aan de A27 bij Werkendam
  • Shell Dekkersland aan de A28 bij Staphorst
  • Shell Hoge Kwel aan de A7 in de gemeente Hollands Kroon
  • Texaco Han Stijkel aan de A6 in de gemeente Noordoostpolder
  • Total Sassenheim aan de A44 in de gemeente Teylingen

Twee andere stations zaten eerst ook in het veilingpakket. Deze zijn eruit gehaald wegens wegwerkzaamheden. Het betreft de volgende locaties:

  • Esso Hooglanderveen aan de A28 bij Amersfoort
  • Tango aan de A9 bij Amstelveen

Eerstgenoemde zou voor de eerste keer worden geveild, de andere voor de tweede keer.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.