achtergrond

Stille periode voor Nederlandse grensstations in aantocht: ‘Accijnzen moeten Europees geregeld worden’

De accijnzen op brandstoffen in Nederland moeten opnieuw verlaagd worden. Dat vindt de overgrote meerderheid van de personen die actief zijn de tankstationbranche, blijkt uit een poll van TankPro. Woensdag gaat de prijs van een liter Euro 95 in Duitsland tijdelijk met zo’n 35 eurocent omlaag. Diesel wordt 17 goedkoper, waardoor een grote stroom aan Nederlandse tanktoeristen in het land verwacht wordt. 

Van de 231 personen die hun stem uitbrachten, stelt ruim 95 procent dat de accijns op brandstof in Nederland verder verlaagd moet worden. Dat moet volgens 48 procent in ieder geval de komende drie maanden gebeuren, wanneer dat in Duitsland ook het geval is. Iets minder dan 5 procent van de stemmers vindt juist dat we blij mogen zijn dat de accijnzen in Nederland in april al verlaagd werden.

Tarief btw verlagen

In de branche wordt harde taal gesproken over de kwestie. “Ze hebben al veel te lang geplukt daar in Den Haag”, zegt een van de respondenten. “Kwartje van Kok terug. Rode diesel terug. En accijnzen verlagen zodat ze in de pas lopen met rest”, spreekt een ander zijn wens uit. Ook de brancheorganisaties zijn voor een verdere accijnsverlaging, maar hopen uiteindelijk vooral op een langetermijnoplossing.

Onder andere de Belangenvereniging Tankstations (BETA) ziet de accijnzen in Nederland het liefst verder naar beneden gaan, maar dat zal volgens de brancheorganisatie ook gepaard gaan met moeilijkheden. “We zien uiteraard de consequenties van naverrekeningen met de fiscus en de bijbehorende regelingen, die weer vertragingen opleveren. Waar we nu voor pleiten is om het btw-tarief aan te passen naar 9 procent in plaats van de huidige 21 procent. Dit kan relatief erg snel (we kennen deze tariefgroep al en we hoeven geen al te moeilijke boekhoudkundige aanpassingen uit te voeren) en dit genereert direct effect”, stelt voorzitter Ewout Klok.

Verschillen Europese Unie

Door de accijnsverlaging die woensdag in Duitsland ingaat, is het prijsverschil van zo’n 40 cent tussen de twee landen de komende periode opvallend, blijkt uit een kaart van de Europese Commissie. Het verschil is tussen slechts vier buurlanden binnen de Europese Unie groter: Griekenland en Bulgarije (67 cent), Oostenrijk en Hongarije (55 cent), Kroatië en Hongarije (55 cent) en Slowakije en Hongarije (54 cent).

Verschillende brancheorganisaties pleiten voor een Europese oplossing van het probleem, nu het gat tussen Nederland en Duitsland tijdelijk ‘enorm’ wordt. “Het verschil was net wat teruggebracht door de Nederlandse accijnsverlaging, maar de Duitsers gaan nu naar het Europese minimum door er dertig cent af te halen. Op de zakelijke rijders na gaan de tankstations aan de Nederlandse kant van de grens enorm veel klanten verliezen. Dit laat nog maar eens zien dat we binnen Europa niet eensgezind zijn op dit gebied”, zegt Erik de Vries van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE).

Geen jojo-beleid

Dat gebrek aan Europese eensgezindheid is ook de BOVAG een doorn in het oog. “Accijnzen moeten op dit vlak Europees geregeld worden. Je krijgt keer op keer onwenselijke grenseffecten. Met deze bedragen is het bijna van voorbij Utrecht interessant om naar Duitsland te rijden. Maar het is even logisch als onhaalbaar, want we weten hoezeer lidstaten hechten aan hun fiscale autonomie”, aldus woordvoerder Paul de Waal.

Nu de accijnzen nogmaals verlagen en volledig gelijktrekken aan het niveau van Duitsland is volgens hem niet realistisch. Het heeft volgens De Waal geen zin om elke keer een ‘pleister op het probleem te plakken’. Bovendien moet je voorkomen dat er een jojo-beleid gevoerd wordt, stelt hij. “De kans dat Nederland de accijnzen nog verder zal verlagen, is miniem. Het kost ontzettend veel geld en er zijn ook andere miljardenuitgaven die gedaan moeten worden.”

Boodschappen over grens

Naast de tankstationhouder hebben ook andere middenstanders in de grensregio last van de accijnsverschillen. Mensen gaan namelijk niet alleen in Duitsland tanken, ze doen er ook hun boodschappen, is de verwachting. Daarnaast zorgt het grensverkeer volgens Marnix Koopmans van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) voor een ander probleem: “Als de tarieven in België en Duitsland te ver afwijken van die in Nederland, leidt dit tot een hogere CO2-uitstoot door automobilisten die omrijden. Door een teruglopende brandstofafzet lijkt de uitstoot in Nederland te dalen, maar het gevolg is een toename in Duitsland en België.”

De VNPI benadrukt dat het verschil tussen Nederland en Duitsland kan oplopen tot vijf dubbeltjes, wat volgens hen te veel is voor twee landen in het Schengengebied. Het totaal van autobelastingen in Nederland (bpm, mrb en accijnzen) is volgens de brancheorganisatie voldoende om alle externe kosten van personenautomobiliteit te dekken: niet alleen milieukosten, ook de maatschappelijke kosten uit verkeersonveiligheid. “Dat is een groot goed: daar is personenautomobiliteit uniek in”, aldus Koopmans. Toch uit de VNPI ook kritiek. “Het samenvallen van de hoogte van autobelastingen en de externaliteiten is toeval. Er is geen objectief toetsbaar beleid hoe hoog autobelastingen moeten zijn. Het is onduidelijk waarom bijvoorbeeld accijnzen de hoogte hebben die ze hebben.”

Kilometerheffing

Naast een Europese aanpak hoopt de NOVE verder op een versnelde invoering van de kilometerheffing. “Dan zou je de accijns omlaag kunnen brengen en meer doelgericht belasting kunnen heffen op mobiliteit. Dat is te koppelen aan een verlaging van de accijns, maar het verschil is dan op een ander manier te beprijzen.” Koopmans: “Overigens steunen wij van harte dat fossiele brandstoffen een beprijzing houden die de klimaatschade meeneemt en we bepleiten dan ook voor overleg met België en Duitsland om tot een meer geharmoniseerde en navolgbare beprijzing van de energie in mobiliteit te komen.”

Klein lichtpunt is volgens De Waal van de BOVAG wel dat het grote verschil tijdelijk is. “Laten we in ieder geval ook blij zijn dat ook wij een best forse verlaging hebben gekregen. Na drie maanden vlakt het verschil daarnaast weer wat af.” Bovendien gaat de accijnsverlaging in praktijk mogelijk iets later in. Sommige merken die in Duitsland actief zijn maken mogelijk eerst de oude voorraad op tegen de oude prijzen, aldus het ANP. De werkelijke accijnsverlaging kan daarom bijvoorbeeld ook 2 juni ingaan, afhankelijk van de beslissing die de grote oliemaatschappijen centraal nemen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.