brandstof benzine

Boycot op Russische olie: ‘Al gauw zullen tekorten ontstaan’

Nu Nederland het Duitse voorbeeld lijkt te volgen en mogelijk overgaat tot een boycot van Russische Olie, zouden de prijzen aan de pomp opnieuw flink kunnen stijgen. Daarnaast kunnen er, met name voor diesel, leveringsproblemen ontstaan. Dat zeggen kenners tegen TankPro. 

De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock liet woensdag weten dat haar land voor het einde van dit jaar stopt met het importeren van olie uit Rusland. Of Nederland hetzelfde besluit neemt, blijft volgens Marnix Koopmans van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) nog ‘koffiedik kijken’. Maar ook hier neemt de druk tot het nemen van zo’n maatregel steeds verder toe, stelt hij.

Zowel op nationaal als Europees niveau ligt de optie van een boycot van olie uit Rusland dan ook op tafel. “Het zou goed kunnen dat Nederland volgt”, zegt Hans van Cleef. Volgens de energie-econoom van ABN Amro ligt de grootste uitdaging van een boycot echter niet in Noordwest-Europa, maar in Oost-Europa. “Daar zijn ze – meer dan bij ons – afhankelijk van Russische olie (qua type kwaliteit) en kunnen dit niet makkelijk vervangen door import uit andere landen.”

Gevolgen tankstationbranche

Dat wil niet zeggen dat de Nederlandse tankstationbranche niet door een boycot geraakt zou worden. De sector zal volgens Erik de Vries van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE) zeker effecten ondervinden van zo’n sanctie. “Nederland importeert een behoorlijk percentage ruwe olie en olieproducten uit Rusland. Een totale boycot zouden we een paar maanden kunnen uitzingen (vanwege de strategische voorraden die worden aangehouden in Nederland), maar al gauw zullen tekorten ontstaan.”

Op de Nederlandse dieselmarkt is bovendien nú al sprake van krapte, zegt de NOVE-directeur. Vooral in de binnenvaart is dat momenteel al zichtbaar, aangezien er in die markt gerantsoeneerd wordt. Ook bij de tankstations zou dit zich kunnen voordoen, hoewel dat volgens hem toch minder effect zal hebben. “Omdat er in Nederland altijd wel een tankstation in de buurt is, zou je zo kunnen doorrijden naar een andere locatie.” Het wordt volgens Koopmans daarnaast onzeker of diesel altijd en overal leverbaar zal zijn.

Olie op de markt

Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) liet weten dat de olie-export eind mei met zo’n drie miljoen vaten per dag gedaald zou kunnen zijn. “Dat zijn wel serieuze hoeveelheden”, zegt Van Cleef daarover. “Met mogelijk grote prijsstijgingen van benzine als gevolg. En zeker ook voor diesel, dat toch al schaars is. Daar komt nog een sterkere dollar bovenop (als gevolg van rentestijgingen in de VS), wat maakt dat de Nederlandse benzine- en dieselprijzen nog eens extra stijgen in euro’s.”

Mocht Nederland daadwerkelijk overgaan tot een boycot, zal de Russische olie ook niet zomaar te vervangen zijn door olie uit andere landen. Vooral omdat in landen als de Verenigde Staten wordt gesproken om de daar geproduceerde olie in eigen land te houden. En er blijven weinig landen over die op korte termijn dezelfde kwaliteit aan olie kunnen leveren, denkt Van Cleef. “Daar komt bij dat die landen dat dan ook nog zouden moeten kunnen, technisch of omdat ze zelf onder sancties vallen (denk aan Venezuela en Iran). Maar ze moeten het ook willen (denk aan Saoedi-Arabië die erg nauw met Rusland samenwerkt in de OPEC+ alliantie). Op langere termijn kunnen raffinaderijen hun krakers wel aanpassen aan andere types olie, waardoor het iets makkelijker zou worden.”

Overstappen op alternatieven

Raffinaderijen moeten dus kunnen omschakelen als ze met andere ruwe olie te maken krijgen. “Voor het raffinagecomplex zou dat in Nederland moeten kunnen, al zal het tot hogere kosten leiden”, vertelt Koopmans. “Het grootste probleem in Nederland wordt het wegvallen van de Russische leveringen van diesel. Wat de effecten van die tekorten op het Nederlandse systeem zullen zijn, is ongewis.”

Het is volgens De Vries daarom belangrijk om de effecten van een dergelijke boycot goed te onderzoeken. Zowel op Europees als nationaal niveau. “Wij hebben het idee dat sommige mensen hierover nog wel eens te lichtzinnig denken.” En wanneer het wel gebeurt, zou er volgens hem nog een ander alternatief zijn. “Wat vooral belangrijk is, is dat we fossiele brandstof zo snel mogelijk vervangen door de hernieuwbare variant, liefst uit afvalstromen, zoals dat in Nederland al voor 85 procent het geval is. Wij vinden dat de Europese Unie veel meer geld moet steken in de opschaling van de productie van hernieuwbare brandstoffen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Boycot op Russische olie: ‘Al gauw zullen tekorten ontstaan’ | TankPro.nl
brandstof benzine

Boycot op Russische olie: ‘Al gauw zullen tekorten ontstaan’

Nu Nederland het Duitse voorbeeld lijkt te volgen en mogelijk overgaat tot een boycot van Russische Olie, zouden de prijzen aan de pomp opnieuw flink kunnen stijgen. Daarnaast kunnen er, met name voor diesel, leveringsproblemen ontstaan. Dat zeggen kenners tegen TankPro. 

De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock liet woensdag weten dat haar land voor het einde van dit jaar stopt met het importeren van olie uit Rusland. Of Nederland hetzelfde besluit neemt, blijft volgens Marnix Koopmans van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) nog ‘koffiedik kijken’. Maar ook hier neemt de druk tot het nemen van zo’n maatregel steeds verder toe, stelt hij.

Zowel op nationaal als Europees niveau ligt de optie van een boycot van olie uit Rusland dan ook op tafel. “Het zou goed kunnen dat Nederland volgt”, zegt Hans van Cleef. Volgens de energie-econoom van ABN Amro ligt de grootste uitdaging van een boycot echter niet in Noordwest-Europa, maar in Oost-Europa. “Daar zijn ze – meer dan bij ons – afhankelijk van Russische olie (qua type kwaliteit) en kunnen dit niet makkelijk vervangen door import uit andere landen.”

Gevolgen tankstationbranche

Dat wil niet zeggen dat de Nederlandse tankstationbranche niet door een boycot geraakt zou worden. De sector zal volgens Erik de Vries van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE) zeker effecten ondervinden van zo’n sanctie. “Nederland importeert een behoorlijk percentage ruwe olie en olieproducten uit Rusland. Een totale boycot zouden we een paar maanden kunnen uitzingen (vanwege de strategische voorraden die worden aangehouden in Nederland), maar al gauw zullen tekorten ontstaan.”

Op de Nederlandse dieselmarkt is bovendien nú al sprake van krapte, zegt de NOVE-directeur. Vooral in de binnenvaart is dat momenteel al zichtbaar, aangezien er in die markt gerantsoeneerd wordt. Ook bij de tankstations zou dit zich kunnen voordoen, hoewel dat volgens hem toch minder effect zal hebben. “Omdat er in Nederland altijd wel een tankstation in de buurt is, zou je zo kunnen doorrijden naar een andere locatie.” Het wordt volgens Koopmans daarnaast onzeker of diesel altijd en overal leverbaar zal zijn.

Olie op de markt

Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) liet weten dat de olie-export eind mei met zo’n drie miljoen vaten per dag gedaald zou kunnen zijn. “Dat zijn wel serieuze hoeveelheden”, zegt Van Cleef daarover. “Met mogelijk grote prijsstijgingen van benzine als gevolg. En zeker ook voor diesel, dat toch al schaars is. Daar komt nog een sterkere dollar bovenop (als gevolg van rentestijgingen in de VS), wat maakt dat de Nederlandse benzine- en dieselprijzen nog eens extra stijgen in euro’s.”

Mocht Nederland daadwerkelijk overgaan tot een boycot, zal de Russische olie ook niet zomaar te vervangen zijn door olie uit andere landen. Vooral omdat in landen als de Verenigde Staten wordt gesproken om de daar geproduceerde olie in eigen land te houden. En er blijven weinig landen over die op korte termijn dezelfde kwaliteit aan olie kunnen leveren, denkt Van Cleef. “Daar komt bij dat die landen dat dan ook nog zouden moeten kunnen, technisch of omdat ze zelf onder sancties vallen (denk aan Venezuela en Iran). Maar ze moeten het ook willen (denk aan Saoedi-Arabië die erg nauw met Rusland samenwerkt in de OPEC+ alliantie). Op langere termijn kunnen raffinaderijen hun krakers wel aanpassen aan andere types olie, waardoor het iets makkelijker zou worden.”

Overstappen op alternatieven

Raffinaderijen moeten dus kunnen omschakelen als ze met andere ruwe olie te maken krijgen. “Voor het raffinagecomplex zou dat in Nederland moeten kunnen, al zal het tot hogere kosten leiden”, vertelt Koopmans. “Het grootste probleem in Nederland wordt het wegvallen van de Russische leveringen van diesel. Wat de effecten van die tekorten op het Nederlandse systeem zullen zijn, is ongewis.”

Het is volgens De Vries daarom belangrijk om de effecten van een dergelijke boycot goed te onderzoeken. Zowel op Europees als nationaal niveau. “Wij hebben het idee dat sommige mensen hierover nog wel eens te lichtzinnig denken.” En wanneer het wel gebeurt, zou er volgens hem nog een ander alternatief zijn. “Wat vooral belangrijk is, is dat we fossiele brandstof zo snel mogelijk vervangen door de hernieuwbare variant, liefst uit afvalstromen, zoals dat in Nederland al voor 85 procent het geval is. Wij vinden dat de Europese Unie veel meer geld moet steken in de opschaling van de productie van hernieuwbare brandstoffen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.