Foto: Remco Nieuwenbroek

Grote bedrijven verplicht om medewerkers bewuster te laten reizen

Foto: Remco Nieuwenbroek

Als het aan het kabinet ligt, krijgen organisaties vanaf 2025 mogelijk een verplichting om personeel slimmer en zuiniger te laten reizen voor werk. Bijvoorbeeld door vaker het OV of de fiets te pakken. Grote bedrijven (honderd of meer werknemers) moet vanaf 2023 al verplicht gegevens aanleveren over het woon-werk en het zakelijke verkeer van hun werknemers.

Met die laatstgenoemde maatregel moet in 2030 een CO2-winst van 1 megaton behaald worden. Als uit de aangeleverde gegevens blijkt dat organisaties goed op koers liggen om dat doel te behalen, blijft het slechts bij rapporteren. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het aantal gereisde autokilometers, uitgesplitst naar soort brandstof. Het is de bedoeling dat werkgevers daardoor bewust kiezen voor duurzame mobiliteit.

Als het niet lukt om de doelstelling te behalen, wordt bedrijven ook verplicht om personeel duurzamer op pad te laten gaan. Die nieuwe regelgeving werd dinsdag naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd en moet dus nog wel goedgekeurd worden.

Collectief doel

“Als we ervoor kiezen op een duurzame manier op ons werk te komen, zou dat een grote stap voor het klimaat betekenen. Deze regeling is bedoeld om dat te stimuleren. Thuiswerken, met het OV of fiets naar je werk of met een elektrische auto of elektrische scooter zijn opties waar werknemers en werkgevers hopelijk meer over gaan nadenken. Zij hebben samen de sleutel in handen”, aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat).

In eerste instantie is afgesproken dat er van een collectief plafond wordt uitgegaan. Dat wil zeggen dat het doel van 1 megaton CO2-winst een gezamenlijke verplichting is en er niet naar individuele bedrijven wordt gekeken. Als op basis van de aangeleverde gegevens blijkt dat de CO2-uitstoot voldoende afneemt, dan is een individuele norm per bedrijf niet nodig. Neemt die niet genoeg af, dan komt die norm er alsnog.

Extra werk

Werkgeversorganisatie VNO-NCW kan zich in de eventuele maatregel vinden. “Naast onze inzet voor de coalitie Anders Reizen en de regionale mobiliteitsnetwerken, kan ook deze regeling ondernemingen helpen bewuster om te gaan met reizen naar en voor werk. Van belang voor ons is natuurlijk wel dat de registratiewijze van de woon-werk en zakelijke kilometers straks bij de uitvoering echt aansluit bij de bestaande administratie van bedrijven en dat de privacy van werknemers geborgd wordt. Daarover zijn de staatssecretaris en ik het overigens ook eens”, aldus voorzitter Ingrid Thijssen.

Werkgevers mogen daarom alleen de totalen van de hele organisatie rapporteren. Ook hoeven ze niet zelf de CO2-uitstoot te berekenen. Daar komt een digitaal platform voor beschikbaar.

Uitstoot op tankbon

TanQyou is naar eigen zeggen de enige Nederlandse tankstationketen die nu al op het bonnetje aangeeft hoeveel de uitstoot is die bij de tankbeurt komt kijken. Die wordt berekend op basis van het aantal getankte liters, de motorinhoud van de auto en de productspecificaties van de brandstof. “Als werkgevers gebruikmaken van onze infrastructuur, voldoen ze van de ene op de andere dag aan die wettelijke verplichting”, aldus directeur Jan Harmen Akkerman.

Er zijn in Nederland ongeveer 8.000 organisaties met honderd of meer werknemers. In totaal werkt daar ruim 60 procent van alle werknemers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

1 reactie op “Grote bedrijven verplicht om medewerkers bewuster te laten reizen”

.|21.04.22|11:38

Om die bedrijven te verplichten hun medewerkers te motieveren met ov te reizen terwijl de prijzen van deze de pan uitrijzen en slechte of geen bescherming op haltes tegen wind en regen nog altijd anno 2022 is ook geen logische gegeven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.