TankPro Jaaroverzicht (1): Avondklok houdt gemoederen bezig

Nu we het einde van het jaar naderen, zetten we het belangrijkste nieuws van TankPro nog eens onder elkaar. Te beginnen met de eerste twee maanden van het jaar. In januari en februari gebeurde er een hoop, maar vooral de invoering van de avondklok leidde tot commotie in de tankstationbranche. 

Het jaar werd echter afgetrapt met een overname. Vos Groep is sinds 1 januari 2021 in handen van GP Groot brandstoffen en oliehandel. Naast de brandstof-, gasflessen- en oliehandel, nam GP Groot ook de tankstations van het bedrijf over. Bij de overname ging een groot deel van het personeel mee.

In totaal ging het om meer dan vijftig medewerkers en meerdere vestigingen in Amsterdam en de Noord-Hollandse plaatsen Purmerend en Koog aan de Zaan. De TotalEnergies-tankstations aan de Edisonweg in Purmerend en de Zuideinde in Koog aan de Zaan brachten het totaal van GP Groot op zestig locaties. 1 april 2021 kwamen ook de opslagfaciliteiten van Vos Groep definitief in handen van GP Groot.

Tanken in Duitsland

Nederlanders die de Duitse grens overgaan om te tanken, zijn sinds dit jaar wat duurder uit. Met ingang van 1 januari voerden onze oosterburen namelijk een CO2-heffing in op brandstoffen, waar uiteindelijk de klimaatdoelstellingen mee betaald moeten worden. Toch merkten de Nederlandse pompstations in de grensstreek daar in januari nog weinig van. ‘’Het prijsverschil is bij benzine nog steeds zo aanzienlijk, dat heel veel mensen nog altijd in Duitsland gaan tanken’’, zei Jan Pieter de Wilde van Kuster Energy.

Ook directeur Niels Seinen van AVIA Weghorst merkte weinig effecten van de nieuwe CO2-heffing. Het bedrijf, met 130 tankstations in Noord-, Oost- en Midden-Nederland, zag in de eerste maand van het jaar geen toename in het aantal Nederlandse klanten in de grensstreek. ‘’Benzines zijn nog steeds significant goedkoper in Duitsland. Als gevolg van de lockdowns in beide landen is het grensverkeer sowieso een stuk lager.’’

Avondklok geldt ook voor tankshops

Hoewel de tankstations als vitale sector open mochten blijven tijdens de avondklok, was het sinds halverwege januari gedurende de nachtelijke uren niet langer toegestaan om levensmiddelen in de shop te verkopen. Het verkopen van bijvoorbeeld motorolie bleef wel mogelijk.

BOVAG, NOVE, VNPI, TLN, evofenedex en Vern konden zich daar niet in vinden en stuurden gezamenlijk een brandbrief naar de Tweede Kamer. In de brief riepen de brancheorganisaties de ministers op het besluit over de verplichte sluiting van het levensmiddelendeel te heroverwegen.

De zes brancheorganisaties benadrukten dat de tankstations open mochten blijven voor brandstofverkoop, maar dat het deel met levensmiddelen gesloten moest worden. ‘’Dit betekent dat noodzakelijk verkeer en beroepsgoederenvervoer geen service meer geboden kan worden met betrekking tot koffie, broodjes en toiletgelegenheid.’’ Tankstations mochten de shops sinds 10 februari wel anderhalf uur eerder volledig openen. Na de verlenging van de maatregel op 10 februari hoefden artikelen zoals frisdrank, snacks en koffie niet meer afgedekt te worden na 04.30 uur. Het werd later ook toegestaan om tijdens de avondklok warme dranken te verkopen in de tankshop.

Nieuwe directeur AVIA Nederland

Susan Kuijpers-Witteveen is sinds dit jaar de nieuwe algemeen directeur van AVIA Nederland. Kuijpers-Witteveen volgt Eric de Ruijter, die sinds 2018 de rol vervulde, op. De nieuwe algemeen directeur hoopt de positie van AVIA in de markt te versterken. Met het oog op de veranderende brandstofmarkt wil AVIA onder leiding van Kuijpers-Witteveen inspelen op domeinen als marketing, de energietransitie en digitalisering.

Tango opent paradepaardje in Deventer

Tango opende een nieuw tankstation in Deventer. Duurzaamheid en mobiliteitsdiensten lopen als rode draad door de nieuwe locatie. Het Tango-tankstation is te vinden aan het Piet van Donkplein. Klanten kunnen behalve de reguliere brandstoffen ook elektrisch laden en andere energieproducten tanken, zoals de deels van frituurvet gemaakte dieselsoort HVO. Het tanken van diesel en benzine was overigens in november 2020 al mogelijk.

Naast de snelladers van 160 kW heeft het tankstation 66 zonnepanelen, een energieopslagsysteem waarmee overtollige zonne-energie bewaard blijft en een ondergrondse watertank waarmee regenwater opgevangen kan worden voor de schoonmaak van het station. De zogenaamde mobiliteitshub bij het tankstation biedt de mogelijkheid om een deelauto te pakken naar het centrum van de stad.

Enorme jaarverliezen

Toen de grote bedrijven uit de branche in februari hun jaarcijfers van 2020 bekendmaakten, bleek geen enkele speler er goed vanaf gekomen te zijn. Shell boekte in 2020 het grootste jaarverlies ooit. Als gevolg van de coronacrisis eindigde het olie- en gasbedrijf op 21,7 miljard dollar in de min. Omdat er minder auto’s reden, minder vliegtuigen vlogen en de industrie niet op volle toeren draaide, daalde de vraag naar olie en gas.

Zowel het Britse BP als het Amerikaanse oliebedrijf ExxonMobil sloten 2020 eveneens af met forse verliezen. BP eindigde het jaar op 5,7 miljard dollar in de min. De Amerikanen kregen nog hardere klappen te verduren door de coronacrisis: ExxonMobil noteerde een jaarverlies van liefst 22 miljard dollar.

Het olie- en gasconcern Total noteerde in 2020 een jaarverlies van 7,2 miljard dollar. De verliezen werden vooral veroorzaakt door een grote afschrijving op de bezittingen van het Franse bedrijf. Bovendien maakte Total bekend voortaan verder te willen gaan als TotalEnergies.

In het volgende TankPro Jaaroverzicht hebben we aandacht voor de maanden maart en april. 

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TankPro Jaaroverzicht (1): Avondklok houdt gemoederen bezig | TankPro.nl

TankPro Jaaroverzicht (1): Avondklok houdt gemoederen bezig

Nu we het einde van het jaar naderen, zetten we het belangrijkste nieuws van TankPro nog eens onder elkaar. Te beginnen met de eerste twee maanden van het jaar. In januari en februari gebeurde er een hoop, maar vooral de invoering van de avondklok leidde tot commotie in de tankstationbranche. 

Het jaar werd echter afgetrapt met een overname. Vos Groep is sinds 1 januari 2021 in handen van GP Groot brandstoffen en oliehandel. Naast de brandstof-, gasflessen- en oliehandel, nam GP Groot ook de tankstations van het bedrijf over. Bij de overname ging een groot deel van het personeel mee.

In totaal ging het om meer dan vijftig medewerkers en meerdere vestigingen in Amsterdam en de Noord-Hollandse plaatsen Purmerend en Koog aan de Zaan. De TotalEnergies-tankstations aan de Edisonweg in Purmerend en de Zuideinde in Koog aan de Zaan brachten het totaal van GP Groot op zestig locaties. 1 april 2021 kwamen ook de opslagfaciliteiten van Vos Groep definitief in handen van GP Groot.

Tanken in Duitsland

Nederlanders die de Duitse grens overgaan om te tanken, zijn sinds dit jaar wat duurder uit. Met ingang van 1 januari voerden onze oosterburen namelijk een CO2-heffing in op brandstoffen, waar uiteindelijk de klimaatdoelstellingen mee betaald moeten worden. Toch merkten de Nederlandse pompstations in de grensstreek daar in januari nog weinig van. ‘’Het prijsverschil is bij benzine nog steeds zo aanzienlijk, dat heel veel mensen nog altijd in Duitsland gaan tanken’’, zei Jan Pieter de Wilde van Kuster Energy.

Ook directeur Niels Seinen van AVIA Weghorst merkte weinig effecten van de nieuwe CO2-heffing. Het bedrijf, met 130 tankstations in Noord-, Oost- en Midden-Nederland, zag in de eerste maand van het jaar geen toename in het aantal Nederlandse klanten in de grensstreek. ‘’Benzines zijn nog steeds significant goedkoper in Duitsland. Als gevolg van de lockdowns in beide landen is het grensverkeer sowieso een stuk lager.’’

Avondklok geldt ook voor tankshops

Hoewel de tankstations als vitale sector open mochten blijven tijdens de avondklok, was het sinds halverwege januari gedurende de nachtelijke uren niet langer toegestaan om levensmiddelen in de shop te verkopen. Het verkopen van bijvoorbeeld motorolie bleef wel mogelijk.

BOVAG, NOVE, VNPI, TLN, evofenedex en Vern konden zich daar niet in vinden en stuurden gezamenlijk een brandbrief naar de Tweede Kamer. In de brief riepen de brancheorganisaties de ministers op het besluit over de verplichte sluiting van het levensmiddelendeel te heroverwegen.

De zes brancheorganisaties benadrukten dat de tankstations open mochten blijven voor brandstofverkoop, maar dat het deel met levensmiddelen gesloten moest worden. ‘’Dit betekent dat noodzakelijk verkeer en beroepsgoederenvervoer geen service meer geboden kan worden met betrekking tot koffie, broodjes en toiletgelegenheid.’’ Tankstations mochten de shops sinds 10 februari wel anderhalf uur eerder volledig openen. Na de verlenging van de maatregel op 10 februari hoefden artikelen zoals frisdrank, snacks en koffie niet meer afgedekt te worden na 04.30 uur. Het werd later ook toegestaan om tijdens de avondklok warme dranken te verkopen in de tankshop.

Nieuwe directeur AVIA Nederland

Susan Kuijpers-Witteveen is sinds dit jaar de nieuwe algemeen directeur van AVIA Nederland. Kuijpers-Witteveen volgt Eric de Ruijter, die sinds 2018 de rol vervulde, op. De nieuwe algemeen directeur hoopt de positie van AVIA in de markt te versterken. Met het oog op de veranderende brandstofmarkt wil AVIA onder leiding van Kuijpers-Witteveen inspelen op domeinen als marketing, de energietransitie en digitalisering.

Tango opent paradepaardje in Deventer

Tango opende een nieuw tankstation in Deventer. Duurzaamheid en mobiliteitsdiensten lopen als rode draad door de nieuwe locatie. Het Tango-tankstation is te vinden aan het Piet van Donkplein. Klanten kunnen behalve de reguliere brandstoffen ook elektrisch laden en andere energieproducten tanken, zoals de deels van frituurvet gemaakte dieselsoort HVO. Het tanken van diesel en benzine was overigens in november 2020 al mogelijk.

Naast de snelladers van 160 kW heeft het tankstation 66 zonnepanelen, een energieopslagsysteem waarmee overtollige zonne-energie bewaard blijft en een ondergrondse watertank waarmee regenwater opgevangen kan worden voor de schoonmaak van het station. De zogenaamde mobiliteitshub bij het tankstation biedt de mogelijkheid om een deelauto te pakken naar het centrum van de stad.

Enorme jaarverliezen

Toen de grote bedrijven uit de branche in februari hun jaarcijfers van 2020 bekendmaakten, bleek geen enkele speler er goed vanaf gekomen te zijn. Shell boekte in 2020 het grootste jaarverlies ooit. Als gevolg van de coronacrisis eindigde het olie- en gasbedrijf op 21,7 miljard dollar in de min. Omdat er minder auto’s reden, minder vliegtuigen vlogen en de industrie niet op volle toeren draaide, daalde de vraag naar olie en gas.

Zowel het Britse BP als het Amerikaanse oliebedrijf ExxonMobil sloten 2020 eveneens af met forse verliezen. BP eindigde het jaar op 5,7 miljard dollar in de min. De Amerikanen kregen nog hardere klappen te verduren door de coronacrisis: ExxonMobil noteerde een jaarverlies van liefst 22 miljard dollar.

Het olie- en gasconcern Total noteerde in 2020 een jaarverlies van 7,2 miljard dollar. De verliezen werden vooral veroorzaakt door een grote afschrijving op de bezittingen van het Franse bedrijf. Bovendien maakte Total bekend voortaan verder te willen gaan als TotalEnergies.

In het volgende TankPro Jaaroverzicht hebben we aandacht voor de maanden maart en april. 

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.