JOLT snellader samenwerking Tamoil

33 Tamoil-tankstations krijgen ultrasnelladers

Tamoil Nederland gaat samen met JOLT Energy Group ultrasnelladers plaatsen op 33 tankstations. Volgens de overeenkomst wordt het netwerk van ‘MerlinOne Ultra-Fast-laadstations’ vanaf 2022 uitgerold. 

De snelladers hebben een vermogen tot 320 kW. Bijzonder is dat de laadpalen aangesloten kunnen worden op het reguliere net. In de laders zit een accu, die ook wordt opgeladen. Zodra iemand een laadsessie begint, wordt de stroom zowel uit het net als de accu gehaald. Daardoor kan een hoger kW bereikt worden. “Zo kunnen we er nu al voor zorgen dat het hoge wattage wordt geleverd”, zegt Ronald Kempen. “Het krijgen van een zwaardere netaansluiting is tegenwoordig best een uitdaging. Op deze manier kunnen we sneller acteren en toch vooruit bewegen”, legt de directeur van Tamoil Nederland uit.

Ongeveer tien per jaar

De laadstations werden door JOLT ontworpen en ontwikkeld voor laadsituaties in de stad. Daar is het aanbieden van laadvoorzieningen doorgaans moeilijker vanwege het beperkte elektriciteitsnet. “Zodra het project operationeel is, kunnen wij elektrische rijders in tien tot vijftien minuten in hun wekelijkse laadbehoefte voorzien; een aanzienlijke verbetering ten opzichte van bestaande oplaadalternatieven thuis en op straat”, meent Maurice Neligan, ceo van JOLT.

De uitrol van de laders vindt gefaseerd plaats. Elk jaar zullen er rond de tien bijkomen. Welke tankstations precies voorzien worden van de snelladers, wordt nog onderzocht. Wel zijn er een aantal stations aangewezen, maar die worden nog in detail getoetst of het kan qua ruimte, vertelt Kempen. “JOLT richt zich met name op de stedelijke gebieden, dus ze zullen niet op het industrieterrein komen te staan. Het zullen de stations zijn met een meer stedelijke functie.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Tamoil en JOLT samenwerking
Ronald Kempen, directeur van Tamoil Nederland en Ferry Tap, directeur van JOLT Energy Group. Foto: Tamoil

De samenwerking tussen de bedrijven maakt deel uit van JOLT’s zogenaamde ChargeMyCity-campagne. Die is erop gericht om de mobiliteitstransitie te bevorderen in gemeenschappen door ‘grondeigenaren, financiering en laadmogelijkheden samen te brengen in regionale laadprojecten’.

Mogelijk meer laders

Als de samenwerking een succes blijkt, komen er mogelijk meerdere JOLT-laadpalen bij. Daarnaast zal Tamoil volgens Kempen ook inzetten op zwaardere netaansluitingen. “Dat is ook een logische oplossing op heel veel plekken. We denken niet dat één oplossing de heilige graal is, maar dit is wel een hele mooie toevoeging om snel te kunnen acteren”.

Tamoil exploiteert in Nederland momenteel 225 tankstations en heeft daarmee een marktaandeel van ruim 5 procent. Het bedrijf uit Ridderkerk is onderdeel van de Oilinvest Group, een oliemaatschappij met tankstations in Italië, Duitsland, Zwitserland, Spanje en Nederland. JOLT Energy Group is een in Dublin, München en Boston gevestigde groep die in 2017 is opgericht door een team van voormalige managers in de auto- en energietechniek met als doel het traditionele stadsladen te veranderen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

33 Tamoil-tankstations krijgen ultrasnelladers | TankPro.nl
JOLT snellader samenwerking Tamoil

33 Tamoil-tankstations krijgen ultrasnelladers

Tamoil Nederland gaat samen met JOLT Energy Group ultrasnelladers plaatsen op 33 tankstations. Volgens de overeenkomst wordt het netwerk van ‘MerlinOne Ultra-Fast-laadstations’ vanaf 2022 uitgerold. 

De snelladers hebben een vermogen tot 320 kW. Bijzonder is dat de laadpalen aangesloten kunnen worden op het reguliere net. In de laders zit een accu, die ook wordt opgeladen. Zodra iemand een laadsessie begint, wordt de stroom zowel uit het net als de accu gehaald. Daardoor kan een hoger kW bereikt worden. “Zo kunnen we er nu al voor zorgen dat het hoge wattage wordt geleverd”, zegt Ronald Kempen. “Het krijgen van een zwaardere netaansluiting is tegenwoordig best een uitdaging. Op deze manier kunnen we sneller acteren en toch vooruit bewegen”, legt de directeur van Tamoil Nederland uit.

Ongeveer tien per jaar

De laadstations werden door JOLT ontworpen en ontwikkeld voor laadsituaties in de stad. Daar is het aanbieden van laadvoorzieningen doorgaans moeilijker vanwege het beperkte elektriciteitsnet. “Zodra het project operationeel is, kunnen wij elektrische rijders in tien tot vijftien minuten in hun wekelijkse laadbehoefte voorzien; een aanzienlijke verbetering ten opzichte van bestaande oplaadalternatieven thuis en op straat”, meent Maurice Neligan, ceo van JOLT.

De uitrol van de laders vindt gefaseerd plaats. Elk jaar zullen er rond de tien bijkomen. Welke tankstations precies voorzien worden van de snelladers, wordt nog onderzocht. Wel zijn er een aantal stations aangewezen, maar die worden nog in detail getoetst of het kan qua ruimte, vertelt Kempen. “JOLT richt zich met name op de stedelijke gebieden, dus ze zullen niet op het industrieterrein komen te staan. Het zullen de stations zijn met een meer stedelijke functie.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Tamoil en JOLT samenwerking
Ronald Kempen, directeur van Tamoil Nederland en Ferry Tap, directeur van JOLT Energy Group. Foto: Tamoil

De samenwerking tussen de bedrijven maakt deel uit van JOLT’s zogenaamde ChargeMyCity-campagne. Die is erop gericht om de mobiliteitstransitie te bevorderen in gemeenschappen door ‘grondeigenaren, financiering en laadmogelijkheden samen te brengen in regionale laadprojecten’.

Mogelijk meer laders

Als de samenwerking een succes blijkt, komen er mogelijk meerdere JOLT-laadpalen bij. Daarnaast zal Tamoil volgens Kempen ook inzetten op zwaardere netaansluitingen. “Dat is ook een logische oplossing op heel veel plekken. We denken niet dat één oplossing de heilige graal is, maar dit is wel een hele mooie toevoeging om snel te kunnen acteren”.

Tamoil exploiteert in Nederland momenteel 225 tankstations en heeft daarmee een marktaandeel van ruim 5 procent. Het bedrijf uit Ridderkerk is onderdeel van de Oilinvest Group, een oliemaatschappij met tankstations in Italië, Duitsland, Zwitserland, Spanje en Nederland. JOLT Energy Group is een in Dublin, München en Boston gevestigde groep die in 2017 is opgericht door een team van voormalige managers in de auto- en energietechniek met als doel het traditionele stadsladen te veranderen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.