Erik Metselaar GP Groot

GP Groot stoomt zich met NXT klaar voor toekomst vol waterstof

Bron: GP Groot

Bij het NXT-tankstation op het Alkmaarse bedrijventerrein De Boekelermeer wordt in april 2022 een waterstofinstallatie geplaatst. Daarmee wil GP Groot, waar het futuristische tankstationconcept onderdeel van is, zich alvast voorbereiden op de toekomst.

Met NXT probeert het bedrijf een totaalconcept neer te zetten op het gebied van duurzame brandstoffen. Erik Metselaar werkt inmiddels dertien jaar bij het brandstoffenbedrijf. Sinds kort is hij verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van het NXT-concept. “Ik vind het leuk om met nieuwe dingen bezig te zijn. We zijn volop in beweging”, vertelt hij trots.

Waterstof in Alkmaar

GP Groot heeft zestig tankstations in beheer, waarvan vooralsnog vijf NXT-locaties. De eerste daarvan wordt dus binnen een half jaar voorzien van een waterstofpomp. Daarmee kunnen zowel personenauto’s op 700 bar als vrachtwagens en bussen op 350 bar voorzien worden van de duurzame brandstof. De groene waterstof wordt daarbij geleverd door het bedrijf Hygro, die een windturbine met geïntegreerde elektrolyse in de regio realiseert.

In thuisstad Alkmaar hoopt GP Groot ervaring op te doen met de exploitatie van een waterstoftankstation. Omdat er in de stad eigenlijk nog weinig vraag was naar de brandstof, creëerde het bedrijf die vraag zelf door verschillende overeenkomsten te sluiten. “We starten direct samenwerkingen met daarin twee trucks: GP Groot inzameling gaat met een waterstofvoertuig rijden, net als Stadswerk072, de afvalinzamelaar van de gemeente Alkmaar. Die worden beiden geleverd door Hyzon uit Groningen”, vertelt Metselaar.

Hoewel er al wel meerdere waterstoftankstations in Noord-Holland te vinden zijn, wordt dit de eerste boven het Noordzeekanaal. “We zijn echt een Noord-Hollands bedrijf. We gaan het waterstoftankstation bouwen in onze eigen ‘achtertuin’, in ons eigen werkgebied, dus het is wel een leuk feitje”, lacht de manager ontwikkeling. “We hebben destijds met LNG gekeken hoeveel transportbedrijven er in de regio zitten, en dat zijn er best wel veel. Het is een regio met actieve ondernemers op dat vlak”, verklaart hij de keuze om ook met waterstof te experimenteren.

Waterstof op andere locaties

Ook voor Haarlem liggen al plannen klaar om te beginnen met waterstof. Begin dit jaar werd een subsidie toegekend voor de bouw van een waterstoftankstation in de stad. De NXT-locatie moet in 2023 staan. Metselaar denkt dat de regio Haarlem interessant is vanwege een aantal transporteurs dat interesse heeft in de brandstof. Volgens hem moet er wel eerst een tankstation staan voordat ook de bedrijven investeringen doen in hun wagenpark, ondanks zijn overtuiging dat waterstof een belangrijke rol gaat spelen in het zwaardere transport.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Erik Metselaar GP Groot
‘Ook wij kunnen natuurlijk niet oneindig tankstations neerzetten als er geen auto’s komen.’ Foto: Erik Boschman

Maar, omdat de bal daardoor ook bij de tankstationondernemers ligt, moeten keuzes gemaakt worden. “Ook wij kunnen natuurlijk niet oneindig tankstations neerzetten als er geen auto’s komen. Dat is gewoon lastig, maar in die markt zit je nu wel. Vaak zit je ook nog vast aan complexe subsidietrajecten. Dat weten we en daar proberen we geleidelijk op in te spelen.”

Ook is nog niet duidelijk hoeveel waterstof er daadwerkelijk afgenomen wordt op de locaties in Alkmaar en later Haarlem. Normaal gesproken kan er een inschatting gemaakt worden van de brandstofafzet, maar met waterstof ligt dat volgens Metselaar nog anders. Wel is al duidelijk dat het aandeel duurzame brandstoffen steeds groter. Nu bedraagt dat nog 15 procent van het totaal, maar de verwachting is dat dat alleen maar toeneemt. “We hebben zelf modellen gemaakt van de bewegingen in de markt en we denken dat het de komende jaren nog geleidelijk aan zal gaan, maar op een gegeven moment gaat het heel snel. Je komt dan in de glijbaan terecht en dan moet je voorbereid zijn om daar op in te spelen. Ook met waterstof.”

Modulaire luifels

Dat inspelen op de vraag doet NXT ook met de luifels. De grote paraplu’s zijn namelijk modulair. Zo kan het bedrijf bijvoorbeeld starten met twee luifels op een locatie en daar later eenvoudig een extra luifeldeel bijplaatsen. “Als een locatie nog niet helemaal geschikt is voor waterstof, maar in de toekomst wel, kunnen we daar in het ontwerp alvast rekening mee houden.” In de praktijk is dit overigens nog niet voorgekomen, maar in Westzaan wordt al wel gekeken naar uitbreiding met een LNG-pomp en snelladers.

Van de vijf stations onder het NXT-label zijn er qua ruimte nog eens twee geschikt voor een uitbreiding met waterstof. Ook bij het nieuwe station in Beverwijk, dat in het voorjaar geopend werd, is die optie er. “Beverwijk is zo’n groeilocatie waarin we naar de toekomst toe wel rekening hebben gehouden met de uitbreiding van een waterstoftankstation.”

Toch is de manager van NXT zich ervan bewust is dat er nog een lange weg te gaan is voor de brandstof. “We zijn een brandstoffenbedrijf en één ding weten we zeker: dat we nu goed draaien, maar dat de wereld er over twintig jaar volledig anders uitziet. We moeten stappen zetten om onze toekomst zeker te stellen. Door alvast kennis op te doen met waterstof wordt het ook makkelijker om straks op te schalen. Mocht de duurzame brandstof een versnelling krijgen in de markt, zijn we daar klaar voor.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 5. Ga voor meer info over abonnementen naar www.tankpro.nl/abonneren

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.