Waterstof OrangeGas BP Kerkhof

Den Haag weert waterstoftaxi’s, onbegrip bij BP Kerkhof en OG

Bron: OG

Stuur in (taxi-)aanbestedingen niet op slechts één techniek, maar laat de marktpartijen vrij om zich op basis van duurzaamheid en uitstoot in te schrijven met een brandstof naar keuze. Die oproep doen BP Kerkhof en OG (OrangeGas) nadat de gemeente Den Haag een taxi-aanbesteding publiceerde waarin wordt aangegeven dat voertuigen op waterstof niet ‘groen’ genoeg zijn.

De Europese openbare aanbesteding werd op 3 augustus gepubliceerd. De opdracht vangt aan op 1 augustus 2022 en heeft een contractduur van tenminste zes en maximaal acht jaar. Deelnemende taxibedrijven kunnen extra punten verdienen door zich uitsluitend met stekker-elektrische voertuigen in te schrijven.

Waterstof ook schoon

BP Kerkhof en OG, die in 2020 gezamenlijk een waterstoftankstation openden in de stad, kunnen zich niet in het plan vinden. “Net zoals stekker-elektrisch is waterstof een zero-emissie brandstof. De auto’s tanken waterstof, die in het voertuig door een zogeheten brandstofcel wordt omgezet in elektrische energie. Het enige wat het voertuig uitstoot, is water. En net zoals elektriciteit kan dit zowel grijs als groen worden opgewekt”, stelt OG in een verklaring. In Nederland rijden momenteel 70 waterstoftaxi’s.

Ook het feit dat het tankstation in Den Haag is gesubsidieerd door het overheidsproject H2ME, is voor de partijen niet te rijmen met de gemaakte keuze in de aanbesteding. Terwijl de subsidies in het leven zijn geroepen om een waterstofnetwerk te simuleren, wordt de brandstof nu geweerd, stellen zij. “De investering van een waterstoftankstation is al snel 1,8 miljoen euro en de exploitatie van een dergelijk tankstation is momenteel nog niet rendabel. Toch heeft Kerkhof zijn nek uitgestoken en is hij de eerste in Nederland met een operationeel openbaar waterstoftankstation”, aldus het Friese bedrijf.

Niet te bevatten

“De gemeente komt met het argument dat er niet voldoende groene waterstof zou zijn. Maar wij leveren hier gewoon 100 procent groene waterstof waar we de taxi’s mee kunnen bedienen”, zegt Jan Paul Kerkhof. Volgens de tankstationondernemer gebeurt dit ook al twee jaar. “Daarbij slaat het kant noch wal dat grijze stroom dan wel duurzaam is. Dat dit schone en beginnende product, wat nog alle steun kan gebruiken, op deze manier de kop wordt ingedrukt, kan ik niet bevatten. Andere gemeenten stimuleren wel waterstofvoertuigen en de komst van tankstations.”

Ook bij OG zijn ze niet te spreken over de gang van zaken. Volgens directeur Benelux Joyce van Os de Man worden ook biobrandstoffen steeds vaker geweerd uit aanbestedingen, omdat er in Nederland ‘tank-to-wheel’ gemeten wordt (wat komt er uit je uitlaat) in plaats van ‘well-to-wheel’ (de hele keten). “We moeten er naar mijns inziens voor waken dat we geen stekker-elektrisch oogkleppenbeleid krijgen door een hele sterke lobby. We hebben alle schone brandstoffen keihard nodig om onze duurzaamheidsdoelstellingen zo snel mogelijk te halen.”

De bedrijven hebben besloten vervolgstappen te ondernemen, omdat er volgens hen geen goede reden is om waterstof te weren uit de aanbesteding. Wat die vervolgstappen inhouden, is niet bekend gemaakt. De gemeente Den Haag heeft vooralsnog niet gereageerd op de zaak.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.