De sinds lang aangekondigde accijnsverhoging op benzine en diesel per 1 januari 2024 gaat wellicht toch niet door. Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de prijzen aan de pomp niet tot recordhoogte stijgen. Het onderwerp komt woensdag aan de orde tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen.
'nog te weinig EV'

Meerderheid Tweede Kamer tegen accijnsverhoging op benzine en diesel

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de aangekondigde forse accijnsverhoging op benzine en diesel schrappen. Foto: ProMedia, 2023

De sinds lang aangekondigde accijnsverhoging op benzine en diesel per 1 januari 2024 gaat wellicht niet door. Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de prijzen aan de pomp niet tot recordhoogte stijgen. Het onderwerp komt woensdag aan de orde tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen.

Door een geplande verhoging van de accijnzen met ingang van het komende jaar dreigen benzine en diesel tot 21 cent per liter duurder te worden. De adviesprijs voor benzine zou hierdoor vanaf 1 januari 2024 boven de 2,50 euro per liter uitkomen. Een meerderheid in de Tweede Kamer, waaronder VVD, PVV, BBB, SP, Denk, JA21 en Forum voor Democratie, geeft nu aan dit niet te willen en de geplande forse accijnsverhoging te willen schrappen.
Tegen de NOS zegt VVD-fractievoorzitter Sophie Hermans dat ze hiermee iets wil doen voor mensen die nu moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. “Als we een beetje van die druk weg kunnen nemen, zou me dat een lief ding waard zijn.”

1,2 miljard

Als de accijnsverhoging niet doorgaat, loopt het kabinet zo’n 1,2 miljard euro aan inkomsten mis. Om dit gat te dichten wil de VVD geld overhevelen uit het zogenaamde ‘groeifonds’, dat is bedoeld om groene en innovatieve projecten te subsidiëren.

Het voorstel om de accijnzen te verlagen komt in een tijd dat subsidies voor vervuilende fossiele brandstoffen juist in een kwaad daglicht staan. Maar volgens Hermans rijden de meeste mensen nog in een benzine- of dieselauto. De overstap naar duurzamere elektrische auto’s is niet zo makkelijk gemaakt. “En deze mensen hebben hun auto kei- en keihard nodig.” Ook PVV-leider Geert Wilders is fel tegen de dreigende accijnsverhoging. “De huidige brandstofprijzen zijn totaal onacceptabel”, zo zegt hij. “Mensen gebruiken de auto niet alleen voor het plezier, maar zijn er ook van afhankelijk.”

Het onderwerp zal woensdag aan de orde komen bij de Algemene Politieke Beschouwingen, het debat dat traditioneel volgt op Prinsjesdag.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meerderheid Tweede Kamer tegen accijnsverhoging op benzine en diesel | TankPro.nl
De sinds lang aangekondigde accijnsverhoging op benzine en diesel per 1 januari 2024 gaat wellicht toch niet door. Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de prijzen aan de pomp niet tot recordhoogte stijgen. Het onderwerp komt woensdag aan de orde tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen.
'nog te weinig EV'

Meerderheid Tweede Kamer tegen accijnsverhoging op benzine en diesel

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de aangekondigde forse accijnsverhoging op benzine en diesel schrappen. Foto: ProMedia, 2023

De sinds lang aangekondigde accijnsverhoging op benzine en diesel per 1 januari 2024 gaat wellicht niet door. Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de prijzen aan de pomp niet tot recordhoogte stijgen. Het onderwerp komt woensdag aan de orde tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen.

Door een geplande verhoging van de accijnzen met ingang van het komende jaar dreigen benzine en diesel tot 21 cent per liter duurder te worden. De adviesprijs voor benzine zou hierdoor vanaf 1 januari 2024 boven de 2,50 euro per liter uitkomen. Een meerderheid in de Tweede Kamer, waaronder VVD, PVV, BBB, SP, Denk, JA21 en Forum voor Democratie, geeft nu aan dit niet te willen en de geplande forse accijnsverhoging te willen schrappen.
Tegen de NOS zegt VVD-fractievoorzitter Sophie Hermans dat ze hiermee iets wil doen voor mensen die nu moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. “Als we een beetje van die druk weg kunnen nemen, zou me dat een lief ding waard zijn.”

1,2 miljard

Als de accijnsverhoging niet doorgaat, loopt het kabinet zo’n 1,2 miljard euro aan inkomsten mis. Om dit gat te dichten wil de VVD geld overhevelen uit het zogenaamde ‘groeifonds’, dat is bedoeld om groene en innovatieve projecten te subsidiëren.

Het voorstel om de accijnzen te verlagen komt in een tijd dat subsidies voor vervuilende fossiele brandstoffen juist in een kwaad daglicht staan. Maar volgens Hermans rijden de meeste mensen nog in een benzine- of dieselauto. De overstap naar duurzamere elektrische auto’s is niet zo makkelijk gemaakt. “En deze mensen hebben hun auto kei- en keihard nodig.” Ook PVV-leider Geert Wilders is fel tegen de dreigende accijnsverhoging. “De huidige brandstofprijzen zijn totaal onacceptabel”, zo zegt hij. “Mensen gebruiken de auto niet alleen voor het plezier, maar zijn er ook van afhankelijk.”

Het onderwerp zal woensdag aan de orde komen bij de Algemene Politieke Beschouwingen, het debat dat traditioneel volgt op Prinsjesdag.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.