Paul van Selms: ‘Brandstofprijzen zullen eerder verder stijgen, dan dalen’
nederland duurst

Paul van Selms: ‘Brandstofprijzen zullen eerder verder stijgen, dan dalen’

Met een adviesprijs aan de pomp van 2,22 euro voor een liter Euro95, is Nederland het duurst van Europa. Foto: ProMedia, 2023

De prijs die op dit moment in Nederland aan de pomp voor een liter Euro95 moet worden betaald, is de allerhoogste van Europa. Dit zal waarschijnlijk ook zo blijven. De brandstofprijzen zullen eerder verder stijgen, dan dalen.

Dat zegt directeur Paul van Selms van UnitedConsumers, een consumentencollectief voor energie. De adviesprijs voor een liter Euro95 is in Nederland op dit moment 2,22 euro. Begin juli was dat nog iets meer dan 2 euro. Diesel kost nu 1,92 euro per liter en dat was begin juli iets meer dan 1,76 euro. Hiermee is Nederland het duurste land in heel Europa om de tank vol te gooien. Volgens Paul van Selms blijft dat waarschijnlijk voorlopig ook zo. Sterker nog: de kans dat ze verder stijgen is groter, dan dat de prijs aan de pomp voor liter benzine of diesel zal dalen. Niettemin blijft voorspellen volgens Van Selms lastig. De huidige prijzen zitten nog niet op de recordprijzen van maart vorig jaar. Rusland was net daarvoor de oorlog tegen Oekraïne begonnen met als gevolg dat de adviesprijs van benzine steeg naar rond de 2,50 euro. Diesel kwam toen uit op ongeveer 2,30 euro.

Wennen

Van Selms constateert dat de internationale olieprijzen al bijna vijf weken op rij stijgen. “De prijs van ruwe olie is nu tachtig dollar per vat. Dat is een reële prijs, dus dat zal voorlopig zo blijven. Dat was ruim een maand geleden nog iets meer dan zestig dollar per vat. Brentolie, de maatstaf voor olie uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika, is nu meer dan 84 dollar per vat waard. Dat is ruim tien dollar meer dan zo’n vijf weken geleden. Aan dit soort bedragen moeten we gaan wennen”, aldus Van Selms.

Nederland duurst

Van alle Europeanen betalen de Nederlanders nu het meeste voor een tankbeurt. Dat komt vooral door de hoge belasting in ons land. “Zestig procent gaat naar de staat”, legt Van Selms uit. “Zelfs als auto’s morgen op water kunnen rijden en een liter water een kwartje zou kosten, zouden we nog 1,65 euro betalen. Vanwege de accijnzen dus.”

Wie met de auto door Europa rijdt deze zomer, doet er goed aan over de grens te tanken. De laatste cijfers laten zien dat benzine in Duitsland en Frankrijk zo’n 1,84 euro per liter kost. In België betalen autorijders nog minder: rond de 1,80 euro. Dieselprijzen variëren van ongeveer 1,69 euro per liter in Duitsland tot 1,80 euro per liter in België. Frankrijk zit er met 1,71 euro per liter diesel tussenin.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Paul van Selms: ‘Brandstofprijzen zullen eerder verder stijgen, dan dalen’ | TankPro.nl
Paul van Selms: ‘Brandstofprijzen zullen eerder verder stijgen, dan dalen’
nederland duurst

Paul van Selms: ‘Brandstofprijzen zullen eerder verder stijgen, dan dalen’

Met een adviesprijs aan de pomp van 2,22 euro voor een liter Euro95, is Nederland het duurst van Europa. Foto: ProMedia, 2023

De prijs die op dit moment in Nederland aan de pomp voor een liter Euro95 moet worden betaald, is de allerhoogste van Europa. Dit zal waarschijnlijk ook zo blijven. De brandstofprijzen zullen eerder verder stijgen, dan dalen.

Dat zegt directeur Paul van Selms van UnitedConsumers, een consumentencollectief voor energie. De adviesprijs voor een liter Euro95 is in Nederland op dit moment 2,22 euro. Begin juli was dat nog iets meer dan 2 euro. Diesel kost nu 1,92 euro per liter en dat was begin juli iets meer dan 1,76 euro. Hiermee is Nederland het duurste land in heel Europa om de tank vol te gooien. Volgens Paul van Selms blijft dat waarschijnlijk voorlopig ook zo. Sterker nog: de kans dat ze verder stijgen is groter, dan dat de prijs aan de pomp voor liter benzine of diesel zal dalen. Niettemin blijft voorspellen volgens Van Selms lastig. De huidige prijzen zitten nog niet op de recordprijzen van maart vorig jaar. Rusland was net daarvoor de oorlog tegen Oekraïne begonnen met als gevolg dat de adviesprijs van benzine steeg naar rond de 2,50 euro. Diesel kwam toen uit op ongeveer 2,30 euro.

Wennen

Van Selms constateert dat de internationale olieprijzen al bijna vijf weken op rij stijgen. “De prijs van ruwe olie is nu tachtig dollar per vat. Dat is een reële prijs, dus dat zal voorlopig zo blijven. Dat was ruim een maand geleden nog iets meer dan zestig dollar per vat. Brentolie, de maatstaf voor olie uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika, is nu meer dan 84 dollar per vat waard. Dat is ruim tien dollar meer dan zo’n vijf weken geleden. Aan dit soort bedragen moeten we gaan wennen”, aldus Van Selms.

Nederland duurst

Van alle Europeanen betalen de Nederlanders nu het meeste voor een tankbeurt. Dat komt vooral door de hoge belasting in ons land. “Zestig procent gaat naar de staat”, legt Van Selms uit. “Zelfs als auto’s morgen op water kunnen rijden en een liter water een kwartje zou kosten, zouden we nog 1,65 euro betalen. Vanwege de accijnzen dus.”

Wie met de auto door Europa rijdt deze zomer, doet er goed aan over de grens te tanken. De laatste cijfers laten zien dat benzine in Duitsland en Frankrijk zo’n 1,84 euro per liter kost. In België betalen autorijders nog minder: rond de 1,80 euro. Dieselprijzen variëren van ongeveer 1,69 euro per liter in Duitsland tot 1,80 euro per liter in België. Frankrijk zit er met 1,71 euro per liter diesel tussenin.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.