Reclame CO2-neutraal Shell

Belofte ‘CO2-neutraal’ in Shell-reclames misleidend

Reclames van Shell over het programma voor CO2-compensatie zijn misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vrijdag in twee zaken tegen het olie- en gasbedrijf. 

Volgens de Commissie wekt het bedrijf onterecht de indruk volledig CO2-neutraal te opereren en de schadelijke gevolgen van de CO2-uitstoot te compenseren door het aanplanten van bossen. De klachten waren onder andere ingediend door rechtenstudenten van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU Climate and Sustainability Law Clinic). Daarbij kregen de studenten steun van Reclame Fossielvrij en Greenpeace.

1 cent extra

“Wij zijn enorm blij met deze uitspraak. Het bevestigt hoe misleidend claims over CO2-neutraliteit vaak zijn, terwijl
die tegenwoordig te pas en te onpas rondgestrooid worden”, zegt Xander de Vries namens de studenten. Zij maken bezwaar tegen reclames waarin Shell z’n klanten belooft om voor 1 cent extra per liter de CO2-uitstoot van hun tankbeurt volledig te compenseren met bosbehoud en boomaanplant.

De Reclame Code Commissie ging mee in het betoog van de studenten, die stellen dat de compensatiemaatregelen van Shell de milieuschade van CO2 nooit teniet doen. “De schade van CO2 aan het klimaat staat immers vast, terwijl de olie- en gasmultinational nooit kan garanderen hoeveel en hoe lang bosbehoud en geplante bomen CO2 uit de lucht vasthouden”, zeggen zij. Daarbij zou Shell een ‘absolute milieuclaim maken zonder dat het die claim kan onderbouwen met verifieerbare en onafhankelijke bronnen’.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Shell protest studenten ReclameFossielvrij
De negen studenten die de klacht indienden. Foto: Reclame Fossielvrij

“Bedrijven kunnen claims over CO2-compensatie wetenschappelijk niet hard maken”, aldus Clemens Kaupa, universitair docent klimaatrecht aan de Vrije Universiteit en leider van de Law Clinic. “In het licht van deze uitspraak zal het moeilijk, zo niet onmogelijk, worden om dergelijke claims te blijven promoten.”

Tankwagen met claim

Onafhankelijk van de studenten maakte consument André Kodde bezwaar tegen de Shell-tankwagen met de tekst ‘Ik ben CO2-neutraal op weg. U ook?’. In deze zaak oordeelde de Reclame Code Commissie vrijdag ook dat de tekst misleidend is. In z’n verweer had Shell aangevoerd dat de tankwagen CO2-neutraal reed, omdat hij deelneemt aan het ‘1 cent’-programma. Dat argument verwijst de Commissie naar de prullenbak met een korte verwijzing naar de uitspraak in de zaak van de studenten.

Shell moet al deze reclames verwijderen, vinden de klagers. De uitspraak geldt ook voor nieuwe marketing en reclame-uitingen. Reclame Fossielvrij en Greenpeace pleiten voor een totaalverbod op fossiele reclame, zoals er ook een verbod op tabaksreclame bestaat. Shell kan nog in beroep gaan tegen de twee uitspraken.

De gemeente Amsterdam maakte eerder dit jaar al bekend fossiele reclames uit de metrostations te weren.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belofte ‘CO2-neutraal’ in Shell-reclames misleidend | TankPro.nl
Reclame CO2-neutraal Shell

Belofte ‘CO2-neutraal’ in Shell-reclames misleidend

Reclames van Shell over het programma voor CO2-compensatie zijn misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vrijdag in twee zaken tegen het olie- en gasbedrijf. 

Volgens de Commissie wekt het bedrijf onterecht de indruk volledig CO2-neutraal te opereren en de schadelijke gevolgen van de CO2-uitstoot te compenseren door het aanplanten van bossen. De klachten waren onder andere ingediend door rechtenstudenten van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU Climate and Sustainability Law Clinic). Daarbij kregen de studenten steun van Reclame Fossielvrij en Greenpeace.

1 cent extra

“Wij zijn enorm blij met deze uitspraak. Het bevestigt hoe misleidend claims over CO2-neutraliteit vaak zijn, terwijl
die tegenwoordig te pas en te onpas rondgestrooid worden”, zegt Xander de Vries namens de studenten. Zij maken bezwaar tegen reclames waarin Shell z’n klanten belooft om voor 1 cent extra per liter de CO2-uitstoot van hun tankbeurt volledig te compenseren met bosbehoud en boomaanplant.

De Reclame Code Commissie ging mee in het betoog van de studenten, die stellen dat de compensatiemaatregelen van Shell de milieuschade van CO2 nooit teniet doen. “De schade van CO2 aan het klimaat staat immers vast, terwijl de olie- en gasmultinational nooit kan garanderen hoeveel en hoe lang bosbehoud en geplante bomen CO2 uit de lucht vasthouden”, zeggen zij. Daarbij zou Shell een ‘absolute milieuclaim maken zonder dat het die claim kan onderbouwen met verifieerbare en onafhankelijke bronnen’.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Shell protest studenten ReclameFossielvrij
De negen studenten die de klacht indienden. Foto: Reclame Fossielvrij

“Bedrijven kunnen claims over CO2-compensatie wetenschappelijk niet hard maken”, aldus Clemens Kaupa, universitair docent klimaatrecht aan de Vrije Universiteit en leider van de Law Clinic. “In het licht van deze uitspraak zal het moeilijk, zo niet onmogelijk, worden om dergelijke claims te blijven promoten.”

Tankwagen met claim

Onafhankelijk van de studenten maakte consument André Kodde bezwaar tegen de Shell-tankwagen met de tekst ‘Ik ben CO2-neutraal op weg. U ook?’. In deze zaak oordeelde de Reclame Code Commissie vrijdag ook dat de tekst misleidend is. In z’n verweer had Shell aangevoerd dat de tankwagen CO2-neutraal reed, omdat hij deelneemt aan het ‘1 cent’-programma. Dat argument verwijst de Commissie naar de prullenbak met een korte verwijzing naar de uitspraak in de zaak van de studenten.

Shell moet al deze reclames verwijderen, vinden de klagers. De uitspraak geldt ook voor nieuwe marketing en reclame-uitingen. Reclame Fossielvrij en Greenpeace pleiten voor een totaalverbod op fossiele reclame, zoals er ook een verbod op tabaksreclame bestaat. Shell kan nog in beroep gaan tegen de twee uitspraken.

De gemeente Amsterdam maakte eerder dit jaar al bekend fossiele reclames uit de metrostations te weren.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.