Prijzen van publiek laden steeds transparanter voor consument

De prijs van een laadbeurt bij een (semi-) publieke laadpaal wordt steeds vaker goed weergegeven. Voorafgaand aan een laadsessie zijn de prijzen meestal bekend voor de consument en het bedrag komt achteraf vaak ook overeen met de factuur. Toch kan de transparantie tijdens het laadproces zelf, maar ook bij het laden zonder abonnement, volgens het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) nog beter. Ook bij tankstations. 

In het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) deed het kennisplatform onderzoek naar de prijstransparantie van laadpalen. Volgens het NKL wordt die transparantie namelijk een steeds belangrijkere factor in de groeiende markt van elektrisch rijden. Voor de zogenaamde ‘Benchmark prijstransparantie’, uitgevoerd in samenwerking met LaadpasTop10, de Hogeschool van Amsterdam en MRA-Elektrisch, werden verspreid over het hele land 1200 laadsessies uitgevoerd en geanalyseerd.

Fasen laadproces

Bij 81 procent van de laadsessies was de prijs vooraf bekend en in vrijwel alle gevallen kwamen de vooraf bekendgemaakte tarieven ook overeen met de gefactureerde tarieven, blijkt uit het onderzoek. Toch is er ruimte voor verbetering, omdat deze twee fasen van het laadproces nog niet zo inzichtelijk zijn zoals bij het tanken van brandstof. Zo is het volgens het kennisplatform niet altijd duidelijk hoeveel er is geladen en wat de exacte prijs daarvan is.

Ook voor het ad-hocladen (laden zonder abonnement) spreekt het NKL van een positieve ontwikkeling. Hoewel de prijstransparantie voor dit type laden over het algemeen nog onvoldoende is vanwege het regelmatige ontbreken van een prijsaanduiding op de laadpal zelf, was de prijsaanduiding vooraf in 55 procent van de uitgevoerde laadsessies te vinden via een app, website of ter plekke op de laadpaal.

Goede ontwikkeling

Volgens Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat is het een goede ontwikkeling dat er wordt gewerkt aan meer prijstransparantie voor het laden. “Mensen willen simpel en snel weten wat ze kwijt zijn om de batterij van de auto op te laden. Ik wil dat iedereen dat makkelijk kan zien, bijvoorbeeld via de navigatieapp. Daarom heb ik ook de wet aangepast: vanaf 1 juli zijn laadexploitanten verplicht informatie over hun laadpalen te delen. Het is goed dat dat op steeds meer plekken al goed gaat. Want net als bij het tankstation al heel normaal is, zien ook elektrische rijders straks overal in één oogopslag waar een vrije laadpaal is en wat het laden kost.”

2020

Uit een eerder onderzoek van het NKL uit 2020 bleek nog dat de ‘prijzen voor consumenten onvoldoende transparant waren en dat geldende wetgeving niet altijd goed werd nageleefd’. De nieuwe Benchmark prijstransparantie laat zien dat er in de tussentijd veel verbetering is opgetreden, stelt het kennisplatform. De Nederlandse EV-markt zou inmiddels een voldoende scoren voor prijstransparantie.

De prijs van elektrisch laden moet volgens de consumentenwetgeving vooraf duidelijk en makkelijk vindbaar zijn. Aan het einde van en tijdens de laadsessie moet voor een consument duidelijk zijn hoeveel hij heeft geladen en wat de totale kosten zijn. Daarnaast moeten laadpaalexploitanten ad-hoc laden aanbieden. Per 1 juli 2021 gaat hiervoor een aanvullende wetgeving gelden.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.