Richard Fieten: ‘Ik geloof al jaren in waterstof’

Het rijden op waterstof is kansrijk, maar door een gebrek aan tanklocaties voor die brandstof worden waterstofauto’s weinig aangeschaft. Een hindernis die algemeen directeur Richard Fieten van Fieten Olie wil aanpakken door op het nieuwe station in Steenwijk vier waterstoftankpunten te plaatsen. “Het werd de laatste jaren vaak weggeveegd omdat het te lastig zou zijn, maar ik geloof dat het vanzelf gaat lopen als de pomp er eenmaal staat.”

Het nieuwe tankstation in Steenwijk gaat een combinatie van brandstoffen aanbieden. Naast benzine en diesel ook CNG, elektrische snelladers en dus waterstof. “Ik ben ervan overtuigd dat elektrisch rijden voor kleine auto’s en korte afstanden een prima oplossing is. Het is inmiddels bewezen dat elektrische techniek voor auto’s prima werkt. Voor langere afstanden en het vrachtverkeer geloof ik in waterstof”, aldus Fieten.

Op het nieuwe tankstation komt één eiland voor personenauto’s en één voor vrachtverkeer om waterstof te tanken. Zo wil Fieten een zwengel geven aan een netwerk van waterstoftankstations. “Het is misschien niet meteen een succes, maar over een paar jaar is waterstof een grote kans. We moeten het dus langzaam opbouwen en met z’n allen de stap maken.”

Productie van waterstof

De stap is voor Fieten Olie iets gemakkelijker, omdat er nabij de locatie van het nieuwe tankstation waterstof geproduceerd wordt. Bovendien bevindt het bedrijf zich toch al in het proces van vergunningen aanvragen voor de nieuwe locatie. De vergunning voor waterstof kan dan meteen worden meegenomen. Hier leert Fieten veel van. Het is kennis die hij kan gebruiken om in de toekomst bij andere stations waterstof te gaan aanbieden.

Op de locatie in Steenwijk krijgt Fieten Olie bij de plannen veel steun van de gemeente Steenwijkerland. Want niet alleen de tankstation-ondernemer doet nu ervaring op. Fieten: “De gemeente Steenwijkerland is heel positief, maar er komen wel veel moeilijke vragen naar voren in dit proces. Daar gaan we over in gesprek. Het is dus een leermoment voor ons en voor de gemeente.”

Coronacrisis

De tankstationbranche is de afgelopen maanden flink geraakt door de coronacrisis. Mensen stapten minder in de auto en daardoor liep de omzet terug. Eind september zat de verkoop bij Fieten Olie weer op het niveau van voor de crisis, maar kort daarna stegen de besmettingen opnieuw en werden nieuwe maatregelen ingesteld door het kabinet. “Als mensen blijven rijden is er niet veel aan de hand. Maar nu houden we ons hart vast. Het wordt de komende tijd spannend.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Tegelijkertijd benadrukt Fieten dat het met name gaat om minder verkoop aan consumenten. Die gaan minder de weg op en hoeven dus minder vaak te tanken. Daardoor komen ze ook minder in de shops en de wasboxen. Maar aan de andere kant gaat het leveren van brandstof aan de landbouw- en transportbranche gewoon door. “Dit zijn sectoren die niet stilliggen en daar merken we dus weinig van.”

Enthousiast

Hij blijft ondanks de onzekerheid enthousiast over de oplevering van de nieuwe locatie in Steenwijk. Eigenlijk zocht de ondernemer al lange tijd naar een locatie in die regio. “We zijn al jaren aan het uitbreiden en dit gebied was een beetje een blinde vlek”, aldus Fieten. “Tot aan Meppel en boven Heerenveen hebben we alles goed dichtgetimmerd, maar we kregen vragen uit ons netwerk over een punt in dit gebied. We hadden al eerder gekeken naar locaties, maar die lagen te ver van de snelweg of waren te klein voor vrachtverkeer. Deze locatie voldoet aan alle eisen. Het ligt dicht bij de A32 op de doorgaande route tussen Zwolle, Meppel en Heerenveen.”

Hij verwacht een korte procedure, waarna gestart kan worden met de bouw. De tekeningen voor het station zijn zo goed als klaar. Het gaat om een ‘grote’ locatie, met vijftien opstelplaatsen waar ook CNG en waterstof worden aangeboden en snelladers worden geplaatst. Bovendien komen er vijf wasboxen, stofzuigerplekken en zoekt Fieten nog naar een exploitant voor de horecavestiging aan de achterkant.

Geen LNG

Wat ontbreekt op het nieuwe tankstation is LNG. Een bewuste keuze richting de toekomst. Fieten meent dat LNG een kortetermijnoplossing is, die vooral aantrekkelijk was door een afspraak met de overheid. Nu erover wordt gesproken dat dit voordeel van de baan is, verwacht Fieten dat deze brandstof snel aan aantrekkingskracht zal verliezen. “LNG is volgens ons een gepasseerd station. Ik geloof daar niet in.”

CNG en diesel krijgen allebei wel een plekje. CNG is volgens Fieten een stabiele brandstof. Diesel ziet hij in de toekomst meer bewegen richting HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Hij zet vooral in op HVO100. Een groot voordeel is dat deze brandstof zonder aanpassingen te gebruiken is in elk dieselvoertuig. “Zonder dat extra investeringen in het vervoersmiddel nodig zijn, kan een flinke CO2-reductie worden behaald”, aldus Fieten.

Eisen aan uitstoot

Hij merkt nu al op dat opdrachtgevers, zoals transporteurs en vervoerders, hogere eisen stellen aan de uitstoot. Zij leggen dan bijvoorbeeld het gebruik van HVO op, ondanks de iets hogere prijs dan voor reguliere diesel. Op termijn denkt hij dat het zelfs kan gebeuren dat een overheid met plannen komt om de diesel te vergroenen door een bepaald percentage HVO in diesel verplicht te stellen. Dit percentage kan dan elk worden opgewaardeerd. “In enkele jaren kun je stap voor stap steeds groener worden.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Fieten Olie staat met name bekend om de onbemande locaties. Die strategie zal ook in de toekomst gevolgd worden. Hij ziet dan ook niet heel veel kansen voor shops. Onbemande wasboxen vindt hij wel kansrijk. Dit betekent niet dat Fieten Olie geen tankstations met personeel heeft, maar de keuze daarvoor vindt vaak plaats op basis van eigen inschatting en gevoel. Vaak hebben zelfs klanten echter een voorkeur voor een onbemand station, denkt Fieten.

Contactloos

“Op alle stations zijn wij overgestapt op contactloos betalen en je ziet dat mensen dat prettig vinden. Zelfs bij bemande stations komen mensen soms liever na sluitingstijd, omdat ze dan langs de automaat kunnen in plaats van de winkel in. Mensen waarderen het dat ze lekker snel en zonder gedoe kunnen betalen. Mensen willen snelheid, want iedereen is druk en dat merk je.”

Behalve snelheid hechten klanten ook veel aan de goedkoopste prijs. Fieten Olie profileert zich daarom als prijsvechter en wil zich zo onderscheiden van de concurrentie. “We willen de laagste prijs bieden en vaak lukt ons dat ook”, aldus Fieten. “We passen dagelijks de prijzen aan. Vroeger tankte iemand Shell omdat zijn vader en opa ook Shell tankte. Dat is niet meer zo, de consument is erg prijsbewust.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 5. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een proefabonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Richard Fieten: ‘Ik geloof al jaren in waterstof’”

V Deen|13.11.20|06:27

Er staan verschillende afkortingen in dit artikel die niet verklaard worden zoals LNG, maar er zijn er meer!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.