Groei van laadinfrastructuur in Europa raakt achterop

De uitbreiding van de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s gaat niet snel genoeg om de verkoop van stekkerauto’s bij te houden. Dat concludeert de Europese branchevereniging voor autofabrikanten ACEA woensdag.

Volgens ACEA is de Europese verkoop van volledig elektrische auto’s en modellen met een plug-inhybide aandrijflijn de afgelopen drie jaar met 110 procent gestegen. In diezelfde periode nam het aantal laadpunten met 58 procent toe tot net geen 200.000 stuks. De uitbreiding van laadinfrastructuur raakt achterop, constateert ACEA.

“Dit is in potentie een gevaarlijke ontwikkeling, aangezien we spoedig op een punt belanden waarop de verkoop van elektrische auto’s stokt, omdat consumenten simpelweg niet genoeg laadpunten langs hun route zien of dat ze ergens lang te lang moeten wachten voordat er een beschikbaar komt”, waarschuwt de hoogste baas van de branchevereniging, Eric-Mark Huitema.

Bovendien dreigt er een tekort aan snellaadpunten. ACEA schrijft dat iets meer dan 28.500 van de in totaal zo’n 200.000 laadpunten een laadvermogen van meer dan 22 kW hebben. Daarnaast is het aantal laadpunten in Europa nog altijd zeer onevenredig verdeeld.

Driekwart van alle laadpunten op het continent staan verspreid over vier landen, te weten Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Met name in zuidoost-Europa is het zoeken geblazen naar laadpalen. In Bulgarije staan er maar 135, in Griekenland slechts 61.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is als freelance redacteur verbonden aan TankPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.