Green Planet start werkzaamheden voor uitbreiding met waterstof

Het tankstation voor waterstof bij Green Planet wordt waarschijnlijk nog dit jaar gerealiseerd. De voorbereidende werkzaamheden bij de Shell-locatie van ondernemer Edward Doorten vlakbij de A28 bij het Drentse Pesse zijn deze week van start gegaan.

Shell Green Planet is zonder twijfel een van de meest opvallende tankstations van Nederland. Niet alleen door de bijzondere architectuur, maar ook door de veelheid aan brandstoffen die wordt aangeboden. Voor het eind van het jaar komt daar ook waterstof bij.

Sinds 2013 is het tankstation van Green Planet te vinden langs de snelweg A28. Het opvallende ontwerp loopt naadloos over in de groenrijke omgeving eromheen. Op het ovaalvormige dak prijkt een aantal windmolens. Vanaf het allereerste moment speelde groen denken een prominente rol, vertelde ondernemer Edward Doorten in een eerder interview met TankPro. Hij wil traditionele brandstoffen voorlopig echt nog niet uitbannen. “Maar we proberen wel om continu zo goed mogelijk in te spelen op het aanbieden van een breed aanbod aan alternatieven. Voor elk wat wils.”

Kansen voor waterstof

Het voordeel van waterstof is volgens Doorten dat het prima past onder de luifel van een tankstation. “Het komt overeen met het tanken van benzine of diesel. Je tankt het in vijf minuten en kunt vervolgens weer honderden kilometers vooruit. Ook qua regelgeving en veiligheidsvoorschriften is het logisch om dit in een tankstation-omgeving aan te bieden. Daar liggen kansen voor de branche.”

Waterstof wordt gezien als een van de belangrijke alternatieven op weg naar een emissievrije toekomst. De torenhoge kosten zijn voor veel tankstations echter een belemmering om nu al te investeren in waterstoflocaties. Terwijl de teller in Duitsland op ruim tachtig waterstoftankstations staat, is het aantal in Nederland nog op een hand te tellen. Toch lijkt er nu ook bij ons een kentering te komen. Eerder dit jaar opende het eerste waterstoftankpunt van OrangeGas, bij BP Kerkhof & Zn. aan de Binckhorstlaan in Den Haag. Een groot aantal partijen heeft ondertussen concrete plannen om H2-stations te realiseren.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.