Foto: Hyundai

Eerste waterstoftrucks van Hyundai onderweg naar Europa

De eerste waterstof-elektrisch aangedreven trucks van Hyundai zijn onderweg naar Zwitserland. Het gaat om tien exemplaren van de H2 Xcient. Dit is de eerste in serie geproduceerde vrachtwagen met een brandstofcel van de Zuid-Koreaanse fabrikant.

Zwitserland is het eerste land in Europa waar deze waterstoftruck op grote schaal wordt ingezet. De waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens gaan er onder meer de bevoorrading van grote supermarktketens voor hun rekening nemen. Een eigen netwerk van tankstations moet ervoor zorgen dat de trucks van waterstof worden voorzien.

Waterstoftechnologie is een interessant alternatief voor vrachtwagens. Waterstof kan worden opgeslagen en is te vervoeren. Er zijn bovendien geen zware accu’s nodig. Omdat de waterstoftanks op een slimme manier achter de cabine van elke waterstoftruck zijn geplaatst, blijft de laadruimte intact. Twee 95 kW parallel gemonteerde brandstofcellen en zeven waterstofreservoirs met een opslagcapaciteit van circa 34 kg waterstof zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Het tanken van waterstof duurt volgens Hyundai ongeveer 20 minuten.

Joint venture

Hyundai past waterstoftechnologie niet alleen toe in personenauto’s, zoals in de NEXO, maar ook in commerciële bedrijfsvoertuigen zoals vrachtwagens. Daartoe heeft Hyundai met het Zwitserse waterstofenergiebedrijf H2 Energy de joint venture Hyundai Hydrogen Mobility (HMM) opgezet.

Hyundai Hydrogen Mobility leaset de waterstoftrucks aan transportbedrijven en logistieke bedrijven. Het doel is om tegen 2025 zo’n 1.600 van dergelijke vrachtwagens op de weg te hebben. De eerste 50 exemplaren worden nog dit jaar uitgeleverd aan Zwitserland.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.