AH en PostNL gaan rijden op Bio-LNG van Rolande

LNG-leverancier Rolande gaat Bio-LNG aanbieden. Zowel Albert Heijn als PostNL zijn begonnen met de inzet van tientallen vrachtwagens die op deze brandstof rijden. Volgens de leverancier levert dit type vloeibaar aardgas voor zwaar wegtransport een CO2-besparing op die kan oplopen tot 99,8 procent. Rolande exploiteert een eigen netwerk van (Bio-)LNG-tankstations in Europa. Inmiddels staat de teller op vijftien locaties.

Volgens Jolon van der Schuit, CEO van Rolande, is het de eerste fysieke Bio-LNG in Nederland. Het gaat hier om een daadwerkelijk volledig biologische brandstof die gemaakt wordt uit (ISCC) gecertificeerde afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib of landbouwafval. “Door ons afval als grondstof te gebruiken voor een duurzame brandstof dragen we bij aan een circulaire economie. Dit alles resulteert, net als bij groene waterstof en elektriciteit, in een CO2-reductie van praktisch 100 procent ten opzichte van diesel.”

‘Schoner en stiller’

In gebruik doet Bio-LNG, net als LNG, met een actieradius tot 1.700 kilometer en een vermogen tot 460 pk, niet onder voor een dieseltruck. Ook is een LNG-truck stiller dan een truck met dieselmotor.

“Bio-LNG is nu commercieel beschikbaar. Met deze introductie sluiten we aan bij de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van onze klanten. Zo zijn we een samenwerking met Albert Heijn gestart om 65 trucks op Bio-LNG te laten rijden en ook PostNL is gestart met tientallen vrachtwagens, waarbij het in eerste instantie nog om een blend gaat.”

CO2-reductie

“De stap van LNG naar Bio-LNG is belangrijk in onze doelstelling om op korte termijn significante stappen te zetten met CO2-reductie”, aldus Peter Leegstraten, Manager Transport Expertise van Albert Heijn. “Maar ook wat verder in de tijd is deze brandstof van belang in het totaal van mogelijkheden om langere afstanden zo schoon mogelijk af te leggen.” Inmiddels rijden er ruim 200 LNG-trucks voor Albert Heijn. Bij PostNL Transport is op dit moment een pilot gaande met een mengsel van normale LNG met 20 procent Bio-LNG.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.