Fieten Olie blijkt meest voordelige tankstation van Nederland

Het meest voordelige tankstation voor het tanken van een liter Euro 95 (E10) is de locatie van Fieten Olie in Doetinchem. Ook op de tweede en derde positie zijn stations van de Drentse onderneming terug te vinden. Dat blijkt uit onderzoek naar de benzineprijzen door reviewportaal Alstu.nl. In het prijsvergelijk zijn de veertig goedkoopste tankstations per provincie in kaart gebracht. De prijzen op 11 februari werden met elkaar vergeleken.

Het gehele podium wordt ingenomen door Fieten Olie. De locatie aan de Wijnberseweg in Doetinchem bleek op het moment van het onderzoek de scherpste prijs voor een liter benzine te rekenen, 1,539 euro. Tankstations van Fieten in Erp en Diever eindigden op plek twee en drie. Op deze stations stond er 1,549 euro en 1,559 euro op de prijspaal.

Flevoland gemiddeld duurder

De duurste provincie om te tanken is Flevoland. De gemiddelde prijs van een liter benzine kwam daar afgelopen 11 februari uit op 1,622 euro. Ook in Zeeland (1,602/l) en Utrecht (1,600/l) lag de prijs gemiddeld net iets hoger dan in de rest van Nederland. Het meest voordelig zijn klanten in Noord-Brabant, Gelderland en Drenthe uit. Gemiddeld kwam de prijs per liter daar uit op 1,583 euro. De topvijf wordt gecompleteerd door een TinQ-locatie in Ruurlo en een Tango in Winschoten.

De prijzen van een liter benzine liggen langs de snelweg gemiddeld zo’n 20 eurocent hoger dan bij tankstations op andere locaties. Grenspomphouders kampen nog steeds met veel concurrentie uit België en Duitsland. Door lagere accijnzen is een liter Euro 95 (E10) in Duitsland zo’n 35 eurocent goedkoper, het verschil met België ligt op ongeveer 25 eurocent per liter. Opvallend is dat een aantal van de goedkoopste tankstations dichtbij de grenzen met Duitsland en België. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ze moeten concurreren met locaties over de grens. Het onderzoek is hier te vinden.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.