ElaadNL: 75 procent OV-bussen in 2025 elektrisch

Driekwart van de bussen in Nederland zal in 2025 voorzien zijn van elektrische aandrijving. Dat voorspelt kennis- en innovatiecentrum ElaadNL. Op dit moment is ongeveer een op de tien OV-bussen elektrisch. De groei van elektrische bussen gaat daarmee nog een stuk rapper dan die van elektrische personenauto’s. Vanaf 2025 mogen busmaatschappijen alleen nog maar zero emissie OV-bussen aanschaffen.

Van de vijfduizend OV-bussen die op dit moment rondrijden in Nederland zijn er 453 uitgerust met ‘een stekker’. Tien bussen zijn voorzien van brandstofceltechnologie en rijden op waterstof (FCEV). Het kennis- en innovatiecentrum verwacht dat het aantal elektrische bussen fors gaat stijgen. De komende jaren vinden er nieuwe concessies plaats van provincies en gemeenten voor het openbaar vervoer. Binnen deze concessies wordt zero emissie de norm.

De groei van het aantal elektrische bussen vraagt om een flinke investering in oplaadplekken voor al deze voertuigen. De verwachte ontwikkelingen zijn door ElaadNL tot 2035 uitgewerkt op basis van toekomstplannen en prognoses van de 32 concessiegebieden voor OV-busvervoer. Aan de hand van deze gegevens hebben de onderzoekers 111 depotlocaties (remises) op een rij gezet waar de bussen langer staan. Hier kan langer opgeladen worden. Voor het jaar 2025 zijn 260 locaties aangewezen binnen dienstregelingen waar tijdens korte stops bijgeladen kan worden.

Bussen op waterstof

Shell Nederland heeft onlangs een aanbesteding in de wacht gesleept voor het bouwen van een nieuw waterstofstation en het leveren van waterstof voor twintig bussen in het noorden van het land. Het station komt aan de Peizerweg in Groningen. Niet alleen bussen, maar ook personenauto’s kunnen op deze locatie in de toekomst waterstof tanken. De opdracht is afkomstig van OV-bureau Groningen Drenthe. Vervoerder Qbuzz heeft busbouwer Van Hool uit België de definitieve opdracht gegeven voor de levering van deze twintig waterstofbussen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.