‘Tankstation-ondernemers willen niet in een keurslijf zitten’

Als zelfstandig tankstation-ondernemer wil je baas blijven over je eigen bedrijf. Tegelijkertijd wil je profiteren van de inkoopvoordelen, de slagkracht en de kennis van je leverancier. Met Gulf en Snel Tank heeft Gulf Nederland twee verschillende merken in petto. Wat zijn de kansen van deze kleuren? We vragen het aan Henrike Koetzier van het bedrijf uit Epe dat onderdeel is van Finco/Dalhuisen Groep.

Het zijn roerige tijden in de branche. Grote overnames zijn aan de orde van de dag, het aantal bemande tankstations neemt af en shops die openblijven, worden steeds uitgebreider. Ondertussen komen ook nieuwe brandstoffen in rap tempo opzetten. Hoe vind je als zelfstandige ondernemer je weg in deze veranderende wereld? “Het valt voor veel zelfstandigen niet mee om de juiste beslissingen te nemen. Je moet als tankstation-ondernemer vandaag de dag immers over heel veel dingen nadenken. Wij willen deze groep klanten zo goed mogelijk helpen en adviseren om hun onderneming toekomstbestendig te maken”, legt Koetzier uit.

Bij Gulf Nederland/Dalhuisen Groep kennen ze het klappen van de zweep. Het bedrijf is al jarenlang leverancier van brandstoffen en smeermiddelen en exploiteert zelf een aantal bemande en onbemande tankstations. Tot nu toe worden er dit jaar vier nieuwe onbemande Snel Tank-tankstations aan toegevoegd. “Bij deze formule willen we het voor de klant aan de pomp zo snel, veilig en voordelig mogelijk maken. Tanken hoeft immers niet ingewikkeld te zijn.”

Omkleuren naar Gulf

Sinds de overname van de Gulf-verkoopactiviteiten door Finco/Dalhuisen Groep in 2016 levert Gulf Nederland ook brandstoffen en smeermiddelen aan zelfstandige tankstationhouders. Daarnaast biedt het bedrijf ondersteuning aan ondernemers die hun tankstation willen omkleuren naar het merk Gulf. “We leveren daarbij niet alleen de brandstoffen, maar de tankstation-ondernemer kan ook profiteren van een groot aantal andere voordelen.” Geen strakke regels, maar een stoer merk met gave sponsorships en mogelijkheden. Dat is volgens Koetzier Gulf ten voeten uit. “Veel mensen denken bij dit merk natuurlijk vooral aan de befaamde autosporthistorie; de Ford GT40 in Gulf-kleuren die in 1968 en 1969 de 24 uur van Le Mans won. Het is een mooi merk, met een lange traditie. We willen die sfeer en passie terugbrengen op het tankstation.”

De vrijheid is voor zelfstandige ondernemers in de branche heel belangrijk, merkt Koetzier. “Ze willen niet het gevoel hebben dat ze in een keurslijf zitten. Dat ze in hun doen en laten belemmerd worden door een contract.” Het kunnen maken van eigen beslissingen is voor deze groep een must. “We willen ze alle handvatten aanbieden, maar ze mogen uiteindelijk zelf beslissen aan welke zaken ze wel of niet mee willen doen.”

In 2016 werd Gulf Nederland B.V. opgericht en zijn een aantal Gulf-verkoopactiviteiten in Nederland overgenomen. Het bedrijf is onderdeel van FinCo/Dalhuisen Groep, dat actief is met verschillende verkooporganisaties van brandstoffen en smeermiddelen en actief is in de opslag, handel en distributie van olie en oliegerelateerde producten in Noordwest-Europa. Finco en Gulf Nederland hebben eigen depots en een eigen verkooporganisatie. Uitgangspunten zijn lage inkoopprijzen, veel vrijheid voor ondernemers en het bundelen van kennis en ervaring op het gebied van tankstation-exploitatie.

Soort locaties

Gulf Nederland is volgens Koetzier vooral op zoek naar zelfstandige tankstationhouders die het belang van een merk op het station onderkennen, maar tegelijkertijd wel hun ondernemingsvrijheid belangrijk vinden. “Voor die groep is Gulf dus een heel goede oplossing.” Waar in het land de stations liggen, maakt daarbij niet uit. “We kunnen met onze tankwagens door het hele land leveren. Kortom, van Groningen tot Maastricht en verder.”

Gulf Nederland heeft haar aanbod uitgebreid met een aantal nieuwe brandstoffen. “Doordat we dicht op de bron zitten, kunnen we snel schakelen en nieuwe alternatieven aanbieden. We staan voor grote veranderingen. De mix aan de pomp zal flink gaan veranderen. Sinds kort bieden we naast de bekende brandstoffen onder meer Diesel Green, Euro Premium en de dieselvervanger HVO aan. Met deze synthetische brandstof, gemaakt van afval- en reststromen, kunnen bedrijven tot ca. 89 procent van hun CO2-uitstoot reduceren.”

Focus op de shop

Ook bij het inrichten van de shop kan de ondernemer profiteren van de expertise die bij Gulf Nederland aanwezig is, vertelt Koetzier. “We hebben heel veel jaren ervaring en weten wat er komt kijken bij het runnen van een succesvolle shop. Wat werkt wel en wat juist niet? Waar moet je allemaal op letten? Hoe zorg je voor een goed aanbod van diensten en producten? Is er ruimte en zijn er kansen voor een succesvol wasconcept? Je hoeft het wiel als ondernemer niet zelf uit te vinden, wij helpen je van A tot Z als je dat wilt.”

Binnenkort komt er bovendien een nieuwe fraaie Gulf-lijn waar ondernemers gebruik van kunnen maken, verklapt Koetzier alvast. “En we gaan van start met een groot aantal interessante marketing- en reclamecampagnes om het merk nog meer op de kaart te zetten. Kortom, er zit heel wat aan te komen.” Ook hiervoor geldt dat je als ondernemer zelf eigen baas blijft over je onderneming. “Wil je bepaalde zaken zelf doen, dan kan dat. Het doel is om uiteindelijk een zo succesvol mogelijk tankstation te realiseren. En daar willen wij heel graag alle tools voor leveren.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.