Neste: forse reductie behaald dankzij hernieuwbare brandstoffen

Gebruik van hernieuwbare brandstoffen heeft er volgens Neste voor gezorgd dat de uitstoot vorig jaar aanzienlijk is verminderd. De grootste raffinaderij voor hernieuwbare brandstoffen heeft berekend dat er door gebruik van brandstoffen van Neste in 2018 een reductie van 7,9 miljoen ton broeikasgassen is behaald.

De brandstoffen werden gebruikt door particuliere automobilisten en professionele en commerciële chauffeurs in verschillende markten. Een van de alternatieven die verantwoordelijk is voor deze reductie is Neste MY Renewable Diesel. Deze dieselvervanger is volledig geproduceerd uit afval en restgrondstoffen. Dit resulteert in gemiddeld tot 90 procent minder broeikasgasemissies wanneer de levenscyclussen van beide brandstoffen worden vergeleken. Om over te schakelen zijn geen investeringen in nieuwe voertuigen of aanpassingen aan dieselmotoren vereist.

“We blijven werken aan verschillende toekomstige alternatieven om de uitstoot gerelateerd aan transport te verminderen”, vertelt Peter Vanacker van Neste. “Maar ondertussen verminderen hernieuwbare brandstoffen zoals Neste MY Renewable Diesel al gestaag deze uitstoot. Deze hernieuwbare brandstof biedt gebruikers een concrete, kosteneffectieve oplossing om klimaatverandering te bestrijden en helpt ook verschillende organisaties, steden, gemeenten en zelfs landen om hun emissiereductie en CO2-neutraliteitsdoelstellingen te behalen.”

Flinke investering

Neste produceert zo’n 2,7 miljoen ton aan hernieuwbare producten in haar raffinaderijen in Finland, Nederland en Singapore. In december 2018 kondigde het bedrijf aan om ongeveer 1,4 miljard euro te investeren om de productiecapaciteit voor hernieuwbare producten op de locatie in Singapore uit te breiden. Hierdoor zal de jaarlijkse totale productiecapaciteit van hernieuwbare producten in 2022 bijna 4,5 miljoen ton bedragen.

Ook de zogenoemde Blauwe Diesel die inmiddels bij een groot aantal tankstations in Nederland verkrijgbaar is, wordt door Neste in Rotterdam geproduceerd. De grondstoffen van deze dieselvervanger gaan niet ten koste van de voedselketen. Klanten kunnen de brandstof gewoon tanken in plaats van reguliere diesel. Technische aanpassingen aan de dieselmotor zijn niet nodig.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.