Rechter wijst bezwaren Fastned en MisterGreen in vergunningenzaak af

Fastned en MisterGreen hebben woensdag geen gelijk gekregen van de rechter in de zaak die beide partijen hadden aangespannen tegen de Nederlandse staat. De aanbieders van laadpalen probeerden via een kort geding te voorkomen dat de staat tankstations langs snelwegen groen licht geeft om laadpalen te plaatsen.

De zaak gaat erover of een benzinestation naast benzine ook stroom mag verkopen op dezelfde verzorgingsplaats waar al een laadstation is of waar een vergunning is vergeven. De staat gaf onlangs toestemming aan onder meer Shell om op een aantal tankstations ook laadpunten te openen. Dit tot groot ongenoegen van Fastned en MisterGreen, die daarop naar de rechter stapten.

De rechtbank oordeelt dat ‘van gelijke gevallen geen sprake is omdat een benzinestation benzine verkoopt en een laadstation stroom’. Daarmee wijst de rechter de bezwaren van Fastned en MisterGreen af. De uitspraak betekent dat de staat mag doorgaan met het verlenen van toestemming aan tankstations om langs snelwegen laadpalen te plaatsen. Fastned en MisterGreen laten weten in hoger beroep te gaan.

‘Status aparte’

Directeur Michiel Langezaal van Fastned is bepaald niet gelukkig met de uitspraak: “Het lijkt wel Animal Farm van George Orwell. All animals are equal, but some animals are more equal than others. Oliemaatschappijen worden door de minister behandeld alsof ze een status aparte hebben en de rechter oordeelt nu dat dit geoorloofd is omdat oliemaatschappijen nu eenmaal anders zijn. Letterlijk. Ik heb altijd geleerd dat discrimineren niet mag maar blijkbaar mag het dus toch. Naast het feit dat dit ingaat tegen mijn diepste overtuiging is het zeer schadelijk voor de energietransitie en voor de kartrekkers van deze transitie zoals Fastned en MisterGreen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.