Fieten Olie, Sakko en Van den Belt rekenen af met traditionele prijsvechters

De goedkoopste tankstationketens van Nederland voor het tanken van benzine en diesel zijn Fieten Olie, Sakko en Van den Belt. Dat blijkt uit de Nationale Tanktest die de ANWB Kampioen heeft uitgevoerd. “Deze uitslag sluit naadloos aan bij de trends die we op dit moment in de markt zien”, vindt Peter Waterham van adviesbureau Tankstation Advies. In de top-5 ontbreken traditionele prijsvechters als Tinq, Firezone en Tango.

In totaal nam de ANWB voor het onderzoek de benzine- en dieselprijzen van 3.819 tankstations in ons land onder de loep. Daarbij werd alleen gekeken naar ketens met minimaal 25 vestigingen. Na Fieten Olie, Sakko en Van den Belt volgen Total Express en Berkman op plek vier en vijf. Makro bleek uiteindelijk nog goedkoper, maar heeft in totaal in Nederland slechts zeven locaties; dat is te weinig om in de uitslag opgenomen te worden.

De gemiddelde prijs van een liter Euro 95 bedraagt bij Fieten Olie – dat vooral in het noorden en oosten van het land actief is – 1,473 euro. De prijs voor diesel bedraagt 1,169 euro. “Het verschil met de duurste ketens is zo’n tien cent. Dat was in het verleden wel eens meer”, vertelt Waterham van adviesbureau Tankstation Advies. De top-5 van duurste tankstationketens wordt aangevoerd door Texaco, gevolgd door BP, Total, Gulf en Esso.

Tinq, Tango en Firezone buiten de top-5

De uitslag van de test van de ANWB vindt Waterham niet verrassend. “Al denkt het grote publiek daar wellicht anders over. Bij de meeste consumenten staan de tankstations van Tinq, Tango en Firezone vooral bekend om hun lage prijzen. Deze traditionele prijsvechters hebben hun werk afgelopen jaren goed gedaan en een sterk én goedkoop imago opgebouwd. Ze zijn ondertussen echter ingehaald door andere spelers. Kortom, ze moeten op hun hoede zijn.”

Volgens Waterham zijn de ketens die hoge ogen gooien in de test, ook de partijen die op dit moment agressief actief zijn in de markt. “Tankstationketens als Fieten olie en Sakko breiden hun netwerk snel uit. Ze willen groeien en zijn overduidelijk bezig om schaalgrootte te realiseren. Het is dan ook een logische tactiek van deze nieuwe generatie prijsvechters om scherpe prijzen te hanteren, zodat ze flink opvallen.”

Verschil tussen bemand en onbemand

Opvallend is ook de notering van Total. Zowel in de top-5 van goedkoopste als die van duurste tankstations is de keten terug te vinden. “Total kiest voor een duidelijke positionering en maakt een verschil tussen bemande en onbemande pompen. Met de Express-formule staan ze op de vierde plek bij de goedkope merken. Voor de brandstof bij bemande tankstations vragen ze een hogere prijs. Dat is een duidelijke keuze. Je krijgt extra service en betaalt daar ook extra voor.”

Klanten vinden een lage prijs vandaag de dag belangrijker dan de keuze voor een bepaald vertrouwd merk. Waterham: “Dat is overigens niet nieuw, die trend is al een jaar of twee duidelijk zichtbaar in de markt. Merkbeleving bij de klant speelt een steeds kleinere rol. Klanten gaan van kortingsactie naar kortingsactie. Donderdag tanken ze bij de een, zaterdag bij de ander. Daarbij wordt vooral gekeken naar de prijs. Het is zaak om de bezoekers met je prijsbeleid te trekken, te verrassen en te blijven prikkelen.”

De brandstofprijzen zijn afhankelijk van een groot aantal factoren. Naast de prijs van ruwe olie, wordt het verkoopbedrag onder meer bepaald door accijns, btw en kosten voor opslag, distributie en verwerking. “Vervolgens moet je als tankstationondernemer aan de knoppen draaien. Hoeveel kosten heb je? Op welke manier wil je je positioneren? Hoeveel liters verwacht je te verkopen? Dat is uiteraard een aardige rekensom. Op basis van al deze zaken moet je uiteindelijk een goede beslissing nemen over je prijsbeleid. Een of twee cent meer of minder, kan op jaarbasis grote verschillen met zich meebrengen.”

Tanken langs de snelweg blijft duurder

Uit de test blijkt verder dat er niet alleen verschillen zijn per tankstationketen, maar ook per provincie of gemeente. Duurste provincie is Utrecht, in Groningen betaal je gemiddeld de laagste prijs voor brandstof. Ook is tanken in Amsterdam gemiddeld aanzienlijk duurder dan in het nabijgelegen Zaanstad; benzine kost gemiddeld 6,4 cent meer per liter, diesel 6,1 cent. Dat tanken aan de snelweg duurder is dan op andere locaties, is ook nog steeds een feit. Al vestigen ook prijsvechters zoals Tango zich steeds vaker op prominente locaties langs snelwegen. Toch ligt de prijs bij tankstations langs de snelweg voor benzine gemiddeld 10,5 cent hoger, voor diesel betalen klanten gemiddeld 9,8 cent meer.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.