Aantal laadbeurten stijgt met 45 procent in 2016

Bron: Tankpro

Elektrische auto’s zijn afgelopen jaar 45 procent vaker opgeladen dan het jaar ervoor. Dat meldt aanbieder van laadoplossingen The New Motion. In de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht wordt de auto het vaakst opgeladen. Verder blijkt uit onderzoek van TNO dat hybride stekkervoertuigen gemiddeld zo’n dertig procent van de kilometers elektrisch afleggen.

The New Motion analyseerde dertien miljoen laadsessies in Nederland in de voorbije jaren. Daaruit kwam de fikse stijging van het aantal elektrische tankbeurten naar voren. Vooral in de Randstad wordt relatief vaak geladen. Onder meer in de grote steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam wordt de auto vaak aan de laadpaal gekoppeld.

Het aantal laadsessies is in Zeeland het laagst. Daar wordt negentien maal zo weinig ‘gestekkerd’ als in Zuid-Holland. Wel neemt het aantal laadsessies toen in de Zuidwestelijke provincie, namelijk met 43 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Na Zeeland is elektrisch rijden het minst populair in de provincies Drenthe en Groningen.

TNO

Onderzoeksbureau TNO bekeek recentelijk het rijgedrag van hybride voertuigen. Deze auto’s, waaronder bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander, lagen de afgelopen tijd nogal eens onder vuur. Gebruikers zouden profiteren van milieuvoordelen, maar nauwelijks elektrisch rijden.

Uit het onderzoek blijkt dat dit type auto gemiddeld dertig procent van de kilometers elektrisch reed in 2016. In vergelijking met die jaar eerder is dat een kleine daling. Dat komt volgens staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu doordat er een toename is geweest van het aantal modellen met een kleinere elektrische actieradius.

“Ik vind dat automobilisten die geen gebruik maken van de laadpunten, terwijl die wel voorhanden zijn, op hun gedrag moeten worden aangesproken. Samen met het Formule E-team en onder andere werkgevers, auto-importeurs, leasemaatschappijen en aanbieders van laadinfrastructuur zet ik mij ervoor in om bestuurders van phev’s aan te zetten tot laden. Hiertoe zijn afspraken gemaakt met de Rai Vereniging, leasemaatschappijen en grote wagenparkbeheerders. Ik ben ervan overtuigd dat we samen hiermee succes zullen behalen.”

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aantal laadbeurten stijgt met 45 procent in 2016 | TankPro.nl

Aantal laadbeurten stijgt met 45 procent in 2016

Bron: Tankpro

Elektrische auto’s zijn afgelopen jaar 45 procent vaker opgeladen dan het jaar ervoor. Dat meldt aanbieder van laadoplossingen The New Motion. In de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht wordt de auto het vaakst opgeladen. Verder blijkt uit onderzoek van TNO dat hybride stekkervoertuigen gemiddeld zo’n dertig procent van de kilometers elektrisch afleggen.

The New Motion analyseerde dertien miljoen laadsessies in Nederland in de voorbije jaren. Daaruit kwam de fikse stijging van het aantal elektrische tankbeurten naar voren. Vooral in de Randstad wordt relatief vaak geladen. Onder meer in de grote steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam wordt de auto vaak aan de laadpaal gekoppeld.

Het aantal laadsessies is in Zeeland het laagst. Daar wordt negentien maal zo weinig ‘gestekkerd’ als in Zuid-Holland. Wel neemt het aantal laadsessies toen in de Zuidwestelijke provincie, namelijk met 43 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Na Zeeland is elektrisch rijden het minst populair in de provincies Drenthe en Groningen.

TNO

Onderzoeksbureau TNO bekeek recentelijk het rijgedrag van hybride voertuigen. Deze auto’s, waaronder bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander, lagen de afgelopen tijd nogal eens onder vuur. Gebruikers zouden profiteren van milieuvoordelen, maar nauwelijks elektrisch rijden.

Uit het onderzoek blijkt dat dit type auto gemiddeld dertig procent van de kilometers elektrisch reed in 2016. In vergelijking met die jaar eerder is dat een kleine daling. Dat komt volgens staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu doordat er een toename is geweest van het aantal modellen met een kleinere elektrische actieradius.

“Ik vind dat automobilisten die geen gebruik maken van de laadpunten, terwijl die wel voorhanden zijn, op hun gedrag moeten worden aangesproken. Samen met het Formule E-team en onder andere werkgevers, auto-importeurs, leasemaatschappijen en aanbieders van laadinfrastructuur zet ik mij ervoor in om bestuurders van phev’s aan te zetten tot laden. Hiertoe zijn afspraken gemaakt met de Rai Vereniging, leasemaatschappijen en grote wagenparkbeheerders. Ik ben ervan overtuigd dat we samen hiermee succes zullen behalen.”

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.