Aanbieder van tankpassen Travelcard krijgt nieuwe eigenaar

De activiteiten van Travelcard zijn overgegaan in andere handen. Moederbedrijf Leaseplan besloot om Travelcard te verkopen aan het Amerikaanse bedrijf Fleetcor, dat sinds vorig jaar ook de afhandeling van de euroShell-passen verzorgt. Door de overname moet uitbreiding in België en Luxemburg mogelijk worden. Hoeveel geld met de deal is gemoeid, hebben de betrokken partijen niet bekendgemaakt. De transactie is inmiddels afgerond.

Travelcard is in de jaren tachtig opgericht door Leaseplan. Het is de afgelopen dertig jaar uitgegroeid tot een belangrijke speler in de tankpassenmarkt, met 295.000 gebruikers. Zij kunnen op alle tankstations in ons land met de kaart betalen. Tevens kan in België en Luxemburg op zo’n vijftienhonderd locaties met de pas worden getankt. Ook kunnen er diverse andere diensten mee worden afgehandeld, zoals autowassen, parkeren, onderhoud en het opladen van elektrische voertuigen.

Groeien

“Wanneer een bedrijf als Travelcard wil groeien, is het belangrijk om het onder te brengen bij een specialist”, legt een woordvoerder van Leaseplan uit. Fleetcor voldoet aan dat profiel, aldus de verkopende partij. De nieuwe eigenaar is een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf dat zich richt op het aanbieden van tankpassen en andere gespecialiseerde betaalproducten en diensten.

Voor klanten en medewerkers, inclusief het management van Travelcard, verandert er niets. “De nieuwe eigenaar neemt alle bestaande verplichtingen over en de dienstverlening wordt een-op-een voortgezet onder de vlag van Travelcard”, aldus de betrokken bedrijven. Ook voor tankstation-uitbaters heeft de transactie geen gevolgen, meldt de woordvoerder.

Shell

Fleetcor is al actief in de Nederlandse markt. Het bedrijf nam vorig jaar de afhandeling van de euroShell-tankpassen over van de Brits-Nederlandse oliemaatschappij. Ook toen werd gemeld dat de transactie geen gevolgen zou hebben voor klanten. Eerder dit jaar merkten pasgebruikers dat er toch iets was veranderd. Zij betaalden stelselmatig drie tot vier cent meer dan de pompprijs volgens het tv-programma Radar, dat er destijds een item aan besteedde.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.