Laadpalenleverancier Allego stapt in Europees project Mega-E

Laadpalenleverancier Allego gaat samen met Fortum Charge & Drive een nieuw Europees laadnetwerk voor elektrische auto’s realiseren. Het project Mega-E richt zich op twintig landen, waaronder Nederland, België en Duitsland. De snellaadpalen worden neergezet in stedelijke gebieden en langs snelwegen. De stappen die de laadpalenleverancier op dit moment neemt, liggen onder een vergrootglas. Vorige week maakte Alliander bekend dat het gesprekken voert om het dochterbedrijf Allego te verkopen.

In totaal moeten er 322 snellaadpalen geplaatst worden. De eerste plekken worden al voor de zomer van 2018 verwacht. “We geloven in een open benadering. Dit betekent dat elke inwoner en elke auto gebruik moet kunnen maken van onze laders. Het is daarom van belang om verschillende laadoplossingen aan te bieden om aan de verschillende behoeften en snelheden te voldoen”, zegt Rami Syväri van Fortum Charge & Drive.

CO2-uitstoot in de stad

“Zo’n 70 procent van het verkeer in Europa verplaatst zich in stedelijke gebieden, precies waar de CO2-impact ook het grootst is. Met het netwerk van Mega-E faciliteren we verschillende vormen van e-mobility en emissievrij reizen, niet alleen in de stad maar ook tussen stedelijke gebieden”, aldus Anja van Niersen, ceo van Allego.

Het is niet het eerste Europese initiatief op het gebied van het realiseren van snellaadpalen. Verschillende autofabrikanten, waaronder Mercedes, Volkswagen en BMW, werken samen met onder andere Shell aan het project Ionity. Voor 2020 willen de partijen vierhonderd laadstations realiseren op strategische plekken in Europa. Allego zelf is ook al betrokken bij Ultra-E, een grensoverschrijdend netwerk van laadpunten in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Ook Renault en BMW zijn aangesloten bij dit project.

Vergrootglas

Vorige week maakte Alliander bekend dat het gesprekken voert om het dochterbedrijf Allego te verkopen. Het netwerkbedrijf mag volgens de Splitsingswet geen commerciële activiteiten ontwikkelen. Concurrenten van Allego voerden daarom al verschillende rechtszaken tegen het bedrijf, omdat het hen valse concurrentie zou bieden. Een eventuele overname door een van de grote olieconcerns wordt niet uitgesloten, maar ligt gezien de voorgeschiedenis – Allego is immers opgericht met publiek geld – behoorlijk gevoelig. Het AD meldde vorige week dat Shell serieuze interesse heeft in een overname van de laadpalenleverancier.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Laadpalenleverancier Allego stapt in Europees project Mega-E | TankPro.nl

Laadpalenleverancier Allego stapt in Europees project Mega-E

Laadpalenleverancier Allego gaat samen met Fortum Charge & Drive een nieuw Europees laadnetwerk voor elektrische auto’s realiseren. Het project Mega-E richt zich op twintig landen, waaronder Nederland, België en Duitsland. De snellaadpalen worden neergezet in stedelijke gebieden en langs snelwegen. De stappen die de laadpalenleverancier op dit moment neemt, liggen onder een vergrootglas. Vorige week maakte Alliander bekend dat het gesprekken voert om het dochterbedrijf Allego te verkopen.

In totaal moeten er 322 snellaadpalen geplaatst worden. De eerste plekken worden al voor de zomer van 2018 verwacht. “We geloven in een open benadering. Dit betekent dat elke inwoner en elke auto gebruik moet kunnen maken van onze laders. Het is daarom van belang om verschillende laadoplossingen aan te bieden om aan de verschillende behoeften en snelheden te voldoen”, zegt Rami Syväri van Fortum Charge & Drive.

CO2-uitstoot in de stad

“Zo’n 70 procent van het verkeer in Europa verplaatst zich in stedelijke gebieden, precies waar de CO2-impact ook het grootst is. Met het netwerk van Mega-E faciliteren we verschillende vormen van e-mobility en emissievrij reizen, niet alleen in de stad maar ook tussen stedelijke gebieden”, aldus Anja van Niersen, ceo van Allego.

Het is niet het eerste Europese initiatief op het gebied van het realiseren van snellaadpalen. Verschillende autofabrikanten, waaronder Mercedes, Volkswagen en BMW, werken samen met onder andere Shell aan het project Ionity. Voor 2020 willen de partijen vierhonderd laadstations realiseren op strategische plekken in Europa. Allego zelf is ook al betrokken bij Ultra-E, een grensoverschrijdend netwerk van laadpunten in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Ook Renault en BMW zijn aangesloten bij dit project.

Vergrootglas

Vorige week maakte Alliander bekend dat het gesprekken voert om het dochterbedrijf Allego te verkopen. Het netwerkbedrijf mag volgens de Splitsingswet geen commerciële activiteiten ontwikkelen. Concurrenten van Allego voerden daarom al verschillende rechtszaken tegen het bedrijf, omdat het hen valse concurrentie zou bieden. Een eventuele overname door een van de grote olieconcerns wordt niet uitgesloten, maar ligt gezien de voorgeschiedenis – Allego is immers opgericht met publiek geld – behoorlijk gevoelig. Het AD meldde vorige week dat Shell serieuze interesse heeft in een overname van de laadpalenleverancier.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.