Foto: Remco Nieuwenbroek / TankPro.nl

Laadpalenbedrijf Allego in de verkoop; Shell mogelijk geïnteresseerd

Foto: Remco Nieuwenbroek / TankPro.nl

Alliander voert gesprekken over de verkoop van haar laadpalenleverancier Allego. Volgens het Algemeen Dagblad heeft Shell serieuze interesse in een overname. Alliander werkt al met Shell samen om snelladers bij een aantal tankstations te plaatsen. Onder meer de laadpalen bij Shell-station De Andel langs de A12 bij Gouda zijn afkomstig van Allego. 

De laadpalenmarkt groeit zo onstuimig dat het voor een bedrijf met publieke aandeelhouders niet meer passend is om daar nog in te zitten, zegt Ingrid Thijssen, bestuursvoorzitter van netwerkbedrijf Alliander, in een interview met het FD. Met haar 200 medewerkers en 7500 laadpunten is Allego inmiddels actief in zes landen, terwijl Alliander in handen is van vijf Nederlandse provincies en de gemeente Amsterdam.

Splitsingswet

Netwerkbedrijven als Alliander mogen volgens de Splitsingswet geen commerciële activiteiten ontwikkelen. Concurrenten van Allego voerden daarom al verschillende rechtszaken tegen het bedrijf, omdat het hen valse concurrentie zou bieden. Afgelopen november onderstreepte de rechter Nuons kritiek dat Allego’s exploitatie van laadpalen in strijd is met de Elektriciteitswet, die de levering van stroom alleen toewijst aan commerciële partijen. Alliander mag daarom geen elektriciteit meer aanbieden via laadpalen van Allego.

Alliander zegt Allego in 2012 opgericht te hebben om te onderzoeken hoe elektrisch laden het elektriciteitsnet zou beïnvloeden, en te kijken of het ‘onnodige maatschappelijke investeringen in de elektriciteitsnetten’ kan voorkomen. Dat dat het geval is, is inmiddels op verschillende locaties bewezen: door de accu’s van elektrische voertuigen te gebruiken, kunnen vraag en aanbod van energie beter afgestemd worden. Investeringen om pieken in de toevoer of vraag van elektra op te vangen, worden daarmee gedeeltelijk overbodig.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Laadpalenbedrijf Allego in de verkoop; Shell mogelijk geïnteresseerd | TankPro.nl
Foto: Remco Nieuwenbroek / TankPro.nl

Laadpalenbedrijf Allego in de verkoop; Shell mogelijk geïnteresseerd

Foto: Remco Nieuwenbroek / TankPro.nl

Alliander voert gesprekken over de verkoop van haar laadpalenleverancier Allego. Volgens het Algemeen Dagblad heeft Shell serieuze interesse in een overname. Alliander werkt al met Shell samen om snelladers bij een aantal tankstations te plaatsen. Onder meer de laadpalen bij Shell-station De Andel langs de A12 bij Gouda zijn afkomstig van Allego. 

De laadpalenmarkt groeit zo onstuimig dat het voor een bedrijf met publieke aandeelhouders niet meer passend is om daar nog in te zitten, zegt Ingrid Thijssen, bestuursvoorzitter van netwerkbedrijf Alliander, in een interview met het FD. Met haar 200 medewerkers en 7500 laadpunten is Allego inmiddels actief in zes landen, terwijl Alliander in handen is van vijf Nederlandse provincies en de gemeente Amsterdam.

Splitsingswet

Netwerkbedrijven als Alliander mogen volgens de Splitsingswet geen commerciële activiteiten ontwikkelen. Concurrenten van Allego voerden daarom al verschillende rechtszaken tegen het bedrijf, omdat het hen valse concurrentie zou bieden. Afgelopen november onderstreepte de rechter Nuons kritiek dat Allego’s exploitatie van laadpalen in strijd is met de Elektriciteitswet, die de levering van stroom alleen toewijst aan commerciële partijen. Alliander mag daarom geen elektriciteit meer aanbieden via laadpalen van Allego.

Alliander zegt Allego in 2012 opgericht te hebben om te onderzoeken hoe elektrisch laden het elektriciteitsnet zou beïnvloeden, en te kijken of het ‘onnodige maatschappelijke investeringen in de elektriciteitsnetten’ kan voorkomen. Dat dat het geval is, is inmiddels op verschillende locaties bewezen: door de accu’s van elektrische voertuigen te gebruiken, kunnen vraag en aanbod van energie beter afgestemd worden. Investeringen om pieken in de toevoer of vraag van elektra op te vangen, worden daarmee gedeeltelijk overbodig.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.