Eerste snellaadpaal bij tankstation van Q8 is een feit

Bij een tankstation van Q8 vlak naast de snelweg E40 bij Oostende, is een snellaadpaal in gebruik genomen. Het is de eerste van achttien snelladers die Q8 komende tijd samen met energieleverancier EDF Luminus gaat realiseren. Door strategische plaatsen te kiezen langs Belgische wegen, willen beide partijen werken aan een landelijk dekkend netwerk van oplaadmogelijkheden.

Bij de nieuwe snellaadstations kunnen twee elektrische auto’s tegelijk worden opgeladen. Het laadvermogen bedraagt 50 kW, wat overeenkomt met de snellaadpalen van Shell Recharge en die van Fastned in ons land. Het opladen van de batterij (tot 80 procent accucapaciteit) duurt in totaal zo’n dertig minuten. De laadpalen zijn uitgerust met multi-standaard stekkers, waardoor alle modellen elektrische auto’s gebruik kunnen maken van de laadvoorziening.

Elektrisch rijden stopt niet bij de grens

“Om mensen over de streep te trekken om elektrisch te rijden, is er voldoende laadinfrastructuur nodig”, vertelt Bart Tommelein, Vlaams minister van Energie. “Snelladers waarmee je in een halfuurtje tot 80 procent van je capaciteit oplaadt, geven extra vertrouwen.” Volgens Tommelein is het belangrijk om op Europees niveau te werken aan het realiseren van een goede infrastructuur van oplaadmogelijkheden. “Dit snellaadnetwerk met driehonderd snelladers in heel Europa kan er mede voor zorgen dat elektrisch rijden niet stopt aan de grenzen en dat de elektrische auto echt definitief doorbreekt.”

Volgens Koen Vankelst van Kuwait Petroleum, het moederbedrijf van Q8, is het belangrijk om alle automobilisten te bedienen, ongeacht welke brandstof ze nodig hebben. “Wij willen ons niet langer enkel richten op chauffeurs die diesel of benzine tanken. We zouden een mobility hub willen worden. Elektrische wagens, wagens op cng, wagens op waterstof… Iedereen moet bij ons terechtkunnen. Met deze samenwerking willen we een extra service aan onze klant bieden, alsook duurzame mobiliteit stimuleren.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste snellaadpaal bij tankstation van Q8 is een feit | TankPro.nl

Eerste snellaadpaal bij tankstation van Q8 is een feit

Bij een tankstation van Q8 vlak naast de snelweg E40 bij Oostende, is een snellaadpaal in gebruik genomen. Het is de eerste van achttien snelladers die Q8 komende tijd samen met energieleverancier EDF Luminus gaat realiseren. Door strategische plaatsen te kiezen langs Belgische wegen, willen beide partijen werken aan een landelijk dekkend netwerk van oplaadmogelijkheden.

Bij de nieuwe snellaadstations kunnen twee elektrische auto’s tegelijk worden opgeladen. Het laadvermogen bedraagt 50 kW, wat overeenkomt met de snellaadpalen van Shell Recharge en die van Fastned in ons land. Het opladen van de batterij (tot 80 procent accucapaciteit) duurt in totaal zo’n dertig minuten. De laadpalen zijn uitgerust met multi-standaard stekkers, waardoor alle modellen elektrische auto’s gebruik kunnen maken van de laadvoorziening.

Elektrisch rijden stopt niet bij de grens

“Om mensen over de streep te trekken om elektrisch te rijden, is er voldoende laadinfrastructuur nodig”, vertelt Bart Tommelein, Vlaams minister van Energie. “Snelladers waarmee je in een halfuurtje tot 80 procent van je capaciteit oplaadt, geven extra vertrouwen.” Volgens Tommelein is het belangrijk om op Europees niveau te werken aan het realiseren van een goede infrastructuur van oplaadmogelijkheden. “Dit snellaadnetwerk met driehonderd snelladers in heel Europa kan er mede voor zorgen dat elektrisch rijden niet stopt aan de grenzen en dat de elektrische auto echt definitief doorbreekt.”

Volgens Koen Vankelst van Kuwait Petroleum, het moederbedrijf van Q8, is het belangrijk om alle automobilisten te bedienen, ongeacht welke brandstof ze nodig hebben. “Wij willen ons niet langer enkel richten op chauffeurs die diesel of benzine tanken. We zouden een mobility hub willen worden. Elektrische wagens, wagens op cng, wagens op waterstof… Iedereen moet bij ons terechtkunnen. Met deze samenwerking willen we een extra service aan onze klant bieden, alsook duurzame mobiliteit stimuleren.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.