Accijnsverhoging 2013 zorgt voor slechter gevulde schatkist

De verhoging van de accijnzen begin 2013 heeft gezorgd voor een minder volle schatkist in het afgelopen jaar. De overheid kreeg vierhonderd miljoen euro minder aan accijnzen binnen dan in 2012. Het is voor het eerst sinds 2005 dat de totale inkomsten daalden. Dat blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Ook de carwashbranche begint zich zorgen te maken over het belastingbeleid van het kabinet.

De vermindering van de accijnsopbrengst wordt volledig veroorzaakt door een verkoopafname van benzine, tabak en sterke drank. Die drie productgroepen samen zorgen voor bijna zeshonderd miljoen euro minder opbrengsten, waarbij de daling op tabak het grootst was met 430 miljoen euro. Op benzine ’verdiende’ de overheid 111 miljoen euro minder dan het jaar ervoor. Sterke drank zorgde voor nog eens 42 miljoen euro minder. Bier en wijn werd wel meer verkocht vorig jaar.

Grenseffect

Oorzaak voor de daling is volgens het ministerie van Financiën de verkoopafname van eerder genoemde producten. Onder meer het feit dat auto’s steeds zuiniger worden en de aanhoudende financiële tegenwind spelen een rol. Dat het grenseffect ook vorig jaar al een duit in het zakje deed, beaamt de overheid niet.

Andere organisaties twijfelen er echter niet aan dat veel Nederlanders de grens oversteken om daar inkopen te doen, zowel dit jaar als vorig jaar. Daarom pleit de Vereniging Vloeibaar Gas (VVG) voor het terugdraaien van de accijnsverhoging op lpg.

Diesel

Die brandstof is een stuk schoner dan benzine en diesel. En omdat van andere schone brandstoffen of energiedragers nog geen landelijke dekkend netwerk is, is er volgens de VVG maar één goed alternatief: lpg.

De organisatie heeft daarom een brandbrief gestuurd aan staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën. Daarin vraagt de organisatie dus om terugdraaiing van de verhoogde lpg-heffing. De VVG wijst als voorbeeld op Duitsland en België, waar lpg respectievelijk minder en zelfs helemaal niet belast is.

Accijns

“Het is toch te gek voor woorden dat de accijns op lpg met zeven cent per liter is verhoogd om een gat van vijftig miljoen euro te dichten, terwijl vijfhonderd miljoen euro is uitgegeven aan verkoopstimulering van vooral grote stekkerauto’s. Want daarin zit naast een batterij ook nog een benzinemotor”, aldus directeur Pehr Teulings van de VVG.

”Door autogas meer te stimuleren kunnen de Nederlandse milieudoelstellingen sneller en goedkoper worden gehaald. Lpg is de enige minder milieubelastende brandstof die in Nederland goed verkrijgbaar is, dankzij een landelijk dekkend netwerk van bijna 1.900 tankstations.”

Carwash

De VVG is niet de enige die de afgelopen dagen een brief stuurde naar Wiebes. Ook vanuit de carwashbranche is kritiek op het belastingbeleid. Deze keer niet over de accijnzen, maar op de heffing op leidingwater. Brancheorganisaties Bovag, VNO-NCW en MKB Nederland vragen het kabinet in een gezamenlijke brief de betreffende belasting te schrappen. Volgens hen gaan diverse ondernemers kapot door de invoering van de waterheffing, onder meer in de autowassector.

De belasting op leidingwater was vorig jaar nog 16,5 cent per kubieke meter. Begin dit jaar is dat verdubbeld naar 33 cent. Op 1 juli dit jaar gaat de heffing nog verder omhoog naar veertig cent, althans voor een jaarlijks verbruik van tussen de 301 en 50.000 kubieke meter. Voor andere verbruiken gelden andere tarieven.

Tom van Gurp

Lees ook: Kelderende grensverkopen in maart sluiten dramatisch kwartaal af

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Accijnsverhoging 2013 zorgt voor slechter gevulde schatkist | TankPro.nl

Accijnsverhoging 2013 zorgt voor slechter gevulde schatkist

De verhoging van de accijnzen begin 2013 heeft gezorgd voor een minder volle schatkist in het afgelopen jaar. De overheid kreeg vierhonderd miljoen euro minder aan accijnzen binnen dan in 2012. Het is voor het eerst sinds 2005 dat de totale inkomsten daalden. Dat blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Ook de carwashbranche begint zich zorgen te maken over het belastingbeleid van het kabinet.

De vermindering van de accijnsopbrengst wordt volledig veroorzaakt door een verkoopafname van benzine, tabak en sterke drank. Die drie productgroepen samen zorgen voor bijna zeshonderd miljoen euro minder opbrengsten, waarbij de daling op tabak het grootst was met 430 miljoen euro. Op benzine ’verdiende’ de overheid 111 miljoen euro minder dan het jaar ervoor. Sterke drank zorgde voor nog eens 42 miljoen euro minder. Bier en wijn werd wel meer verkocht vorig jaar.

Grenseffect

Oorzaak voor de daling is volgens het ministerie van Financiën de verkoopafname van eerder genoemde producten. Onder meer het feit dat auto’s steeds zuiniger worden en de aanhoudende financiële tegenwind spelen een rol. Dat het grenseffect ook vorig jaar al een duit in het zakje deed, beaamt de overheid niet.

Andere organisaties twijfelen er echter niet aan dat veel Nederlanders de grens oversteken om daar inkopen te doen, zowel dit jaar als vorig jaar. Daarom pleit de Vereniging Vloeibaar Gas (VVG) voor het terugdraaien van de accijnsverhoging op lpg.

Diesel

Die brandstof is een stuk schoner dan benzine en diesel. En omdat van andere schone brandstoffen of energiedragers nog geen landelijke dekkend netwerk is, is er volgens de VVG maar één goed alternatief: lpg.

De organisatie heeft daarom een brandbrief gestuurd aan staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën. Daarin vraagt de organisatie dus om terugdraaiing van de verhoogde lpg-heffing. De VVG wijst als voorbeeld op Duitsland en België, waar lpg respectievelijk minder en zelfs helemaal niet belast is.

Accijns

“Het is toch te gek voor woorden dat de accijns op lpg met zeven cent per liter is verhoogd om een gat van vijftig miljoen euro te dichten, terwijl vijfhonderd miljoen euro is uitgegeven aan verkoopstimulering van vooral grote stekkerauto’s. Want daarin zit naast een batterij ook nog een benzinemotor”, aldus directeur Pehr Teulings van de VVG.

”Door autogas meer te stimuleren kunnen de Nederlandse milieudoelstellingen sneller en goedkoper worden gehaald. Lpg is de enige minder milieubelastende brandstof die in Nederland goed verkrijgbaar is, dankzij een landelijk dekkend netwerk van bijna 1.900 tankstations.”

Carwash

De VVG is niet de enige die de afgelopen dagen een brief stuurde naar Wiebes. Ook vanuit de carwashbranche is kritiek op het belastingbeleid. Deze keer niet over de accijnzen, maar op de heffing op leidingwater. Brancheorganisaties Bovag, VNO-NCW en MKB Nederland vragen het kabinet in een gezamenlijke brief de betreffende belasting te schrappen. Volgens hen gaan diverse ondernemers kapot door de invoering van de waterheffing, onder meer in de autowassector.

De belasting op leidingwater was vorig jaar nog 16,5 cent per kubieke meter. Begin dit jaar is dat verdubbeld naar 33 cent. Op 1 juli dit jaar gaat de heffing nog verder omhoog naar veertig cent, althans voor een jaarlijks verbruik van tussen de 301 en 50.000 kubieke meter. Voor andere verbruiken gelden andere tarieven.

Tom van Gurp

Lees ook: Kelderende grensverkopen in maart sluiten dramatisch kwartaal af

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.