Shell Waterstofstation Cobham Verenigd Koninkrijk

Shell sluit ‘stilzwijgend’ waterstofstations in Verenigd Koninkrijk

Het waterstofstation van Shell in Cobham Foto: Photographic Services, Shell International Limited/James Cannon

Alle waterstoftankstations van Shell in het Verenigd Koninkrijk zijn ‘stilletjes gesloten’. Het gaat om de stations bij Gatwick Airport, Cobham en Beaconsfield, alledrie in en rondom de hoofdstad Londen. Dat meldt het Engelse vakblad Hydrogen Insight.

De stations werden volgens het blad tussen 2017 en 2019 juist met veel tamtam geopend. Volgens Shell is de beslissing om de stations nu te sluiten genomen in samenspraak met de exploitant, Motive. “De locaties presteren niet naar tevredenheid en de beschikbare ruimte is te klein voor een upgrade voor grotere voertuigen en toekomstige technologie, wat ons heeft doen besluiten de locaties te sluiten”, aldus waterstofleverancier Motive in een verklaring eerder dit jaar.

Focus naar zwaar transport

Volgens het bedrijf is de sluiting van deze locaties een weerspiegeling van hun kleine voetafdruk. “Ze waren de eerste in hun soort en prototypes waarvan we hebben geleerd. Daardoor kunnen we ons toekomstige netwerk verbeteren.”

Shell laat eveneens aan het vakblad weten dat de waterstofstations gesloten zijn omdat het om de eerste generatie prototypes gaat. De technologie zou het einde van de levensduur hebben bereikt. In plaats van deze stations wordt nu gefocust op zwaar transport. “De focus voor Shell in het Verenigd Koninkrijk is om te kijken waar er mogelijkheden zijn om multimodale hubs voor zware vrachtwagens te bouwen, vergelijkbaar met een model dat we in Californië hebben gebouwd.”

Nauwelijks waterstofauto’s op de weg

De drie H2-pompen zijn gedeeltelijk gefinancierd door de Europese Unie en het Britse Office of Low Emission Vehicles (nu het Office for Zero Emission Vehicles). Volgens Hydrogen Insight worden de stations in het Verenigd Koninkrijk waarschijnlijk met verlies geëxploiteerd wegens het gebrek aan waterstofvoertuigen op de wegen in het land. Slechts twee modellen waterstofauto’s zijn in het Verenigd Koninkrijk verkocht: de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo – met een totale verkoop van respectievelijk 209 en 275 stuks, volgens de laatste beschikbare cijfers.

Door de sluitingen blijven nog elf openbare waterstofpompen in het land over. Dat staat volgens het vakblad in schril contrast met het aantal openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s: 57.000.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.