Pompstationgigant heeft oogje op Franse supermarkt

Het Canadese bedrijf Alimentation Couche-Tard, dat duizenden benzinestations met gemakswinkels bezit in Noord-Amerika, Rusland, Polen, Scandinavië en een reeks andere landen, heeft een bod uitgebracht op de Franse supermarktgigant Carrefour die met 12.300 vestigingen in een dertigtal landen aanwezig is. Couche-Tard, dat in Europa werkt onder het merk Circle-K, is bereid 16,1 miljard euro voor Carrefour neer te tellen.

Couche-Tard telt alleen al in de Verenigde Staten 9.200 vestigingen, waarvan 8.000 met een ‘forecourt’. Het bedrijf is de laatste jaren sterk gegroeid door een reeks overnames. Eén van de grootste acquisities was die van het Noorse brandstofbedrijf Statoil in 2012 dat sindsdien werkt als Circle K. De Canadese onderneming draaide in het laatste boekjaar tot eind april een omzet van 54,1 miljard dollar, waarvan 38,7 miljard dollar uit de verkoop van motorbrandstoffen. Carrefour is één van de grootste winkelbedrijven van de wereld met in 2019 een omzet van 80,7 miljard euro. De supermarkt heeft vooral bij haar hypermarkten en grotere supermarkten vaak ook een aantal benzinepompen staan.

Beide bedrijven hebben bevestigd in gesprek te zijn, maar benadrukken dat die onderhandelingen zich nog in een pril stadium bevinden. Waarom Alimentation Couche-Tard denkt dat het kopen van een – Franse – supermarktgigant een goed idee is, is tot nu toe niet uit de doeken gedaan. De plannen lijken overigens veel op die van de ook in Nederland op grote schaal actieve Britse pompstation-exploitant EG Groep die vorig jaar oktober voor 7,6 miljard euro de Britse supermarkt Asda inlijfde.

Lees ook:

Tankstation-miljardairs kopen Britse supermarkt

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad TankPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de tankstation-, brandstof- en convenience branche.

1 maand gratis proefabonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Ruud Peys

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.