Foto: Slump Oil

Slump Oil zegt eigen Tanxx-formule vaarwel en kiest voor bp

Slump Oil is niet alleen bekend als leverancier van brandstoffen, maar ook als exploitant van tankstations. De bp-partner besloot onlangs om volledig te kiezen voor de kleuren van bp. De ambitie van de Friese onderneming is om het netwerk voor de volgende zomer uit te breiden met minimaal drie locaties, verklapt marketing manager Leon van der Tuuk alvast.

Vooral in het hoge noorden en in de Noordoostpolder is de kans groot om onderweg een tankwagen van het bedrijf tegen te komen. Slump Oil is gespecialiseerd in de verkoop en distributie van brandstoffen en smeermiddelen in het noorden van het land. Daarnaast heeft de Heerenveense onderneming een netwerk van bemande en onbemande tankstations. Vier locaties die in de eigen Tanxx-formule stonden zijn – of worden nog – omgebouwd naar de kleuren van bp.

“De onbemande formule Tanxx is jaren geleden ontstaan vanuit de behoefte om op specifieke locaties een nieuw merk te introduceren om de aandacht te trekken van de prijsbewuste consument en zo beter te kunnen concurreren. Voor de consument was het paars-groene uiterlijk van Tanxx heel herkenbaar en in combinatie met hoge kortingen ook aantrekkelijk voor de portemonnee”, legt Van der Tuuk uit.

Logische keuze

Toch is het lastig om met een klein aantal tankstations goed aan te blijven sluiten bij de wensen van de klant op het gebied van ontwikkeling en innovatie. “Daarom hebben wij besloten om Tanxx om te kleuren naar bp Express. Voor ons een logische keuze omdat wij al meerdere bemande en onbemande tankstations onder het bp-merk exploiteren.” De vier Tanxx-tankstations die overgaan naar de kleuren van bp staan allemaal in Friesland. De eerste locatie in Schiermonnikoog werd in april al verbouwd, de stations in Stiens en Buitenpost half juli. In september volgt de laatste in de rij, die ligt in Leeuwarden. Daarmee behoort het eigen merk van Slump Oil tot het verleden.

Betere aansluiting

“De bp Express-formule biedt ons de uitstraling en innovatie die wij zoeken. Dat merken wij bij de exploitatie van andere bp Express-locaties waar de klant bewust op zoek is naar kwaliteitsbrandstof, maar daar niet de hoofdprijs voor wil betalen. Wij merken dat de klant ook de uitstraling, netheid en veiligheid van het tankstation belangrijk vindt om er prettig te kunnen tanken. Met bp Express kunnen wij naar onze mening beter aansluiten bij de wensen van de klant dan met de Tanxx-formule.”

Foto: Slump Oil

Vanaf september staan alle eigen tankstations van Slump Oil in de kleuren van bp. De onderneming exploiteert momenteel zeven bemande en twaalf onbemande locaties, daar horen de vier Tanxx-stations nog niet bij. Van der Tuuk: “Wij hebben de ambitie om voor de zomer van 2021 drie nieuwe onbemande tankstations te openen ter vergroting van ons netwerk. In totaal exploiteren wij dan 26 tankstations in bp-uitstraling.” Daarnaast worden drie bp partner-tankstations in Noord-Nederland en de Noordoostpolder beleverd. “Naast het leveren van de brandstoffen bieden wij deze tankstations ook facilitaire, technische en promotionele ondersteuning.”

Het bedrijf introduceert binnenkort, in samenwerking met bp, een nieuwe tankpas, die onder andere toegang geeft tot de bp Express-stations die momenteel nog in de Tanxx-kleuren staan. “Zo bieden wij niet alleen toegang tot een sterker regionaal netwerk, maar ook (inter)nationaal. In combinatie met innovaties als mobiel betalen en klimaatneutraal tanken verbeteren wij hiermee onze propositie.”

Brandstofmix

De energietransitie is begonnen en in lijn met het Klimaatakkoord zullen komende jaren stappen gezet moeten worden. Hoe kijkt Van der Tuuk naar de brandstofmix? “Bij de meeste tankstations hebben consumenten en zakelijke afnemers nog vooral behoefte aan benzine (E10), benzine 98 (E5), diesel en AdBlue, maar de vraag verandert snel. Daar spelen wij op in door in ons netwerk meer duurzamere brandstoffen aan te bieden.”

Zo is het sinds kort mogelijk om volledig klimaatneutraal HVO100 te tanken bij bp Schiermonnikoog. De C02-restuitstoot van HVO100 wordt dan gecompenseerd door investeringen in energieprojecten. “Een ander voorbeeld is dat bij ons nieuwe tankstation in Drachten naast HVO100 ook GTL wordt aangeboden. Deze duurzamere brandstoffen worden wel getankt onder de uitstraling van bp, maar zijn niet gelieerd aan bp. Deze worden op initiatief van Slump Oil aangeboden.”

Laden en waterstof?

Ziet het bedrijf ook kansen voor laadpalen en waterstof op termijn? “De ontwikkeling van waterstof houden wij nauwlettend in de gaten, maar het is maar de vraag of dit zich ontwikkelt tot een primaire brandstof die wij willen aanbieden op onze tankstations.” De vraag voor elektrisch laden is al aanwezig in de markt, dus het is volgens Van der Tuuk logisch om de mogelijkheid te verkennen om zelf laadpalen te plaatsen bij tankstations. “Deze zouden wij dan kunnen toevoegen aan het netwerk waar met de nieuwe bp Fuel & Charge tankpas getankt kan worden. Met deze tankpas is het mogelijk om bij 110.000+ laadpalen in Europa te laden of je tankt bij 24.000 locaties in dertig landen via het Routex-netwerk. Zo kunnen wij onderweg niet alleen conventionele en alternatieve brandstoffen bieden, maar ook elektriciteit.”

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.