Frisse start met nieuwe shop na negen maanden verbouwen

Henk van Os en Ad Benschop ontwikkelden zelf het nieuwe D!Vers-tankstationconcept, dat staat voor een breed aanbod van producten en diensten én een sfeervolle omgeving om klanten in te ontvangen. Ruim een jaar na de start blijkt uit alles dat de twee tankstationondernemers de juiste weg zijn ingeslagen, zo vertelden ze tijdens hun workshop op de Tankstation Vakbeurs in Houten.

Henk van Os en Ad Benschop begonnen in 1990 voor zichzelf met twee tankstations in Amsterdam. In 1992 kwamen daar twee stations in Woerden bij. De locaties in Amsterdam verdwenen in 2008 vanwege de aanleg van de Noord-Zuidlijn, maar in Woerden bleef het bedrijf doorgroeien. Zodanig dat er plannen ontstonden voor nieuwbouw. De daadwerkelijke bouwwerkzaamheden duurden langer dan gedacht, maar na negen maanden werd er in september 2016 heropend onder de vlag van D!Vers.

“Negen maanden bouwen betekent ook negen maanden geen shopverkopen en geen omzet. Het is best lastig om daar van terug te komen”, legt Henk van Os uit. “Maar in september 2016 konden we los met onze nieuwe shop.” Een belangrijke reden voor de verbouwing was dat Van Os en Benschop veel meer met eten en drinken wilden gaan doen. “Daar hadden we ruimte voor nodig.”

Samenwerking met QBTEC

De ondernemers gingen in zee met QBTEC, een eveneens in Woerden gevestigde producent van keukenapparatuur en frituurinstallaties op maat. Via dat bedrijf kwamen de ondernemers in contact met een architect die voor hen de nieuwe shop ontwierp. “We wilden gezelligheid, toegankelijkheid en vooral een goede sfeer uitstralen. En als mensen bij ons binnenlopen, geven ze ook aan zich meteen thuis te voelen. Ze vinden het prettig om in onze shop te zijn”, legt Benschop uit.

De nieuwe shop meet in totaal 485 vierkante meter, met een horecagedeelte waar 28 mensen aan tafels kunnen eten en drinken. Het station zelf is 24 uur per dag open, maar men wilde voorkomen dat er midden in de nacht mensen in het horecagedeelte gaan rondhangen. Mede met dank aan een draaibaar koffiemeubel kent de horeca een dagopstelling en een nachtopstelling. Het is dan niet mogelijk om op meer dan enkele stoelen te zitten, maar wel om de koffieautomaten te gebruiken of friet en snacks uit de automatiek te kopen.

Verkoop van bloemen

De bloemenshop borduurt voort op de voorheen al succesvolle verkoop in dit segment. Maar tegenwoordig worden er in de avonden geregeld workshops bloemschikken gegeven. De meubels die overdag gebruikt worden voor de verkoop kunnen ’s avonds zo worden verplaatst dat mensen eraan kunnen werken. Benschop: “Dat gaat met een hapje en drankje erbij. Mensen vinden dat leuk en onze bloemenman kan zich zo onderscheiden van de concurrentie.”

Voor de bereiding van het eten heeft het tankstation een kok in dienst genomen die alles ter plekke bereidt, onder meer met producten van een lokale kwaliteitsslager. De keuken en het horecagedeelte zijn ontworpen om op professionele wijze eten te kunnen bereiden en aanbieden, maar wel met dezelfde ambachtelijke en sfeervolle uitstraling die op de hele locatie wordt benadrukt.

“We hebben overwogen om de wasautomaten buiten te zetten, maar omdat we meer ruimte kregen dan voorheen konden we ervoor kiezen om ook dit in de shop te doen”, vertelt Benschop. Klanten kunnen zelf wassen of dit uit handen geven. Strijken en stomen behoren eveneens tot de mogelijkheden. “Alleen wasmachines aanbieden, dat kan eigenlijk niet. Als je het doet, moet je het goed doen.”

Veel meer dan een tankshop

Het aanbod is eigenlijk zo breed en divers mogelijk. Niet alleen bloemen, zeer uitgebreide horeca en een rollover, kettingwasstraat en wasboxen, maar ook textielwasmachines, doggywash en de verhuur van aanhangers, sneeuwkettingen en skiboxen en diverse ondernemers die met hun bedrijf op het terrein van D!Vers opereren, waaronder een barbershop, een autopoetsbedrijf en sinds 1 december ook een beautysalon.

Natuurlijk is ook van belang wat de veranderingen allemaal hebben opgeleverd, vertelt Van Os. “We hebben negen maanden geen klanten kunnen helpen, dus in zekere zin begin je dan opnieuw. Toen we net weer open waren, bleken we wel heel veel omzet kwijt te zijn. Maar inmiddels is dat hersteld. In alle productcategorieën zitten we qua omzet rond of zelfs ruim boven het omzetniveau van vóór de verbouwing.”

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.