‘Geen fullservice tankstation? Dan ben je ten dode opgeschreven’

Wie als bemand tankstation wil blijven bestaan, moet voor fullservice gaan. Als je dat niet doet, kies je beter voor een onbemande exploitatie. Dat zegt tankstation-ondernemer Henk van Os. Hij en zijn compagnon Ad Benschop hebben hun Texaco-locatie in Woerden de laatste maanden omgetoverd tot een station waar onder meer bloemen, avondmaaltijd, luxe bonbons en softijs net zo belangrijk zijn als de brandstof. “Als je niet fullservice bent, ben je ten dode opgeschreven”, zegt Van Os (rechts op de foto naast Benschop).

Daarom hebben beide ondernemers hun locatie aan de Europabaan 2 in de Utrechtse stad flink onder handen genomen. De shop werd ruim viermaal zo groot, kreeg een zeer uitgebreide bakery, een ruim aanbod van aanvullende diensten en een ruim dertig meter lange kettingwasstraat. “Ik denk dat je op termijn nog maar drie segmenten overhoudt in de petrolbranche: onbemand, rijksweg en fullservice”, zegt Van Os. “Oorzaak daarvan zijn de almaar dalende brandstofverkopen en de steeds hogere pompkortingen. Daarom is het belangrijk om te blijven innoveren.”

Herbouw

Dat hebben de ondernemers ook gedaan. In de eerste negen maanden van dit jaar werd de shop herbouwd naar het door henzelf ontwikkelde D!Vers-concept. Met die naam willen Van Os en Benschop benadrukken dat er een variëteit aan producten en diensten aanwezig is. Tevens moet het duidelijk maken dat verse producten de boventoon voeren in het foodsegment (zie foto’s onderaan dit artikel voor een impressie van het vernieuwde station).

Opvallend hierin zijn onder meer de verse avondmaaltijden. Volgens velen liggen daar kansen voor tankstations, maar nog weinigen zijn erin geslaagd een succesvol avondmaaltijdconcept in de markt te zetten. “Bij ons loopt het heel goed. We verkopen tussen de vijf en de twintig maaltijden per dag. Sommige dagen verkopen we er zelfs meer dan twintig.”

Prettige sfeer

“Wat hierbij belangrijk is, is het creëren van de juiste sfeer. Mensen moeten zich hier prettig voelen en met plezier hun maaltijd nuttigen. Daarom hebben we veel aandacht besteed aan de inrichting en zijn er zo’n dertig zitplekken. Tevens is het van belang dat de maaltijden ter plekke worden bereid door onze kok in onze bakery, voorzien van ‘high tech’ keukenapparatuur. Veel producten uit ons assortiment halen we van ondernemers uit de eigen regio.” Friet en snacks worden dag en nacht klaargemaakt in de HiFri-heteluchtoven.

Het Woerdense ondernemersduo wil sowieso de band met de eigen omgeving benadrukken. “We willen duidelijk laten zien dat we een Woerdens station zijn en hebben een ontwerpbureau opdracht gegeven het nieuwe interieur te bedenken. Het ontwerp dat ze hebben gemaakt, was meteen goed. Diverse elementen uit de stad zie je hier terug.”

Zo is er onder andere een print van de muur van de Petruskerk uit het stadscentrum verwerkt op de muren van de bloemenkiosk. “Als je goed kijkt, zie je zelfs de kogelgaten die ook in de echte kerkmuur zitten.” De platanen van het centrale plein in Woerden komen terug in het plafond en een markante appartementengevel uit de Achterstraat is ook in het stationsinterieur verwerkt.

Vers

Zoals gezegd speelt vers een belangrijke rol. Dat komt onder andere terug in gebak van de Firma Taart, kwaliteitskoffie en machines voor softijs, verse jus d’orange en yoghurt. Koffie is ook verkrijgbaar bij een aparte module van Douwe Egberts. “Nu we nóg betere koffie aanbieden, zien we dat de verkoop is vertienvoudigd in vergelijking met de omzet van de kleine shop die we tot begin dit jaar hadden.”

Om het verse imago niet te veel te schaden, worden sigaretten uit het zicht verkocht. “En als een displayverbod wordt ingevoerd, zijn er geen aanpassingen nodig.” Alleen de sigaren staan in het zicht bij de servicebalie, die overdag voornamelijk wordt gebruikt voor de aanhangerverhuur, carwash-producten en de kledingwasserij. Overdag vindt het afrekenen hoofdzakelijk plaats bij de bakery.

Bloemen

Naast eten en drinken vormen diverse aanvullende diensten een belangrijke pijler van het nieuwe concept. Meest opzienbarend is misschien wel de bloemen- en plantenafdeling. Bij veel stations staan de bloemen in een corner of staan ze buiten. In Woerden is een soort shop-in-shop van meer dan 35 vierkante meter gerealiseerd, die met een schuifdeur wordt afgesloten.

Belangrijke reden om een aparte ruimte hiervoor in te richten, is het temperatuurverschil. “Voor de bloemen en planten is het goed als het iets kouder is dan de normale shoptermperatuur. We verkopen van oudsher veel bloemen. Er zijn tijden geweest dat we voor honderdduizend euro aan bloemen verkochten per jaar. Dat halen we nu niet meer, maar nog steeds is het een belangrijke omzetbrenger.”

“We hebben gekozen voor kwaliteit en zijn een samenwerking aangegaan met bloemenspecialist Florale Extase.” Dat bedrijf onderhoudt de bloemen en de klanten kunnen ze zelf inpakken. “Daarnaast worden hier cursussen bloemschikken gegeven. De eerste is op 9 november en we hebben al diverse aanmeldingen binnen.”

Toiletten

Ook bieden Van Os en Benschop onder andere de mogelijkheid om de hond te wassen, kleding te wassen en te laten stomen, aanhangwagens te huren, wordt osmosewater aangeboden en is er een defibrillator, in geval van medische nood. “En we hebben schone, ruime toiletten. Dat is voor klanten echt een reden om naar je station te komen of om er juist voorbij te rijden.”

De ondernemers beschikken over twee locaties. Tegenover het D!Vers-station ligt een andere Texaco, die ze voortaan onbemand exploiteren. De shop is inmiddels gesloten en op de luifel staat Texaco Express.

Als je onbemand verder gaat, verwachten klanten een lage brandstofprijs. Gaat dat niet alle klanten wegtrekken van de bemande locatie?

“We kunnen zelf aan de prijsknop draaien bij beide stations. Aan de overkant bieden we de brandstof tegen een voordeliger tarief aan. Maar als er te veel omzet naar het onbemande station gaat, grijpen we prijstechnisch in. Daarnaast biedt het voordelen om een Express-locatie te hebben. Sommige automobilisten tanken altijd onbemand. Die komen nu wél naar ons toe, terwijl ze in het verleden ergens anders tankten.”

Hebben jullie overwogen om de shop niet te sluiten, maar om samen te werken met een foodretailer? Je ziet de laatste tijd vaker samenwerkingen tussen onbemande stations en typische foodbedrijven, zoals Subway.

“Daar hebben we over gedacht, maar zien dit toch als concurrentie. Uiteindelijk willen we dat de klant naar het bemande station komt om te eten of te drinken. We denken wel aan uitbreiding, maar dan gaat het over alternatieve brandstoffen, namelijk cng en lng. We verwachten dat daar een markt voor ontstaat.”

Denken jullie ook aan een laadpaal?

“We hebben al vier semi-snelle laadpalen. Die worden binnenkort operationeel. Dat doen we op de bemande locatie, zodat de klant tijdens het opladen iets kan eten of drinken. We verwachten geen winst te maken, maar zien elektriciteit als serviceproduct. Er is in het verleden overleg geweest met Tesla om een laadstation hier te bouwen. Maar ze wilden alleen bij horecalocaties zitten. Misschien bedenken ze zich als ze ons tankstation nu zien. Haha.”

Vrezen jullie niet dat de meeste elektrische rijders thuis opladen?

“De meeste laadbeurten vinden thuis plaats. Maar tijdens een lange rit moet je misschien onderweg opladen. Wij denken dat autorijders hun route mede bepalen door waar ze kunnen laden. Bovendien verwacht ik dat het volledig elektrische segment komend jaar een vlucht neemt. De bijtellingsregels veranderen, waarbij alleen volledig elektrisch een lage bijtelling van vier procent heeft. Dat heeft gevolgen voor het aankoopgedrag.”

Kettingwasstraat

Op het station waren al twee rollovers en drie wasboxen. Daar is een ruim dertig meter lange kettingwasstraat aan toegevoegd. Hiermee willen de ondernemers hun verzorgingsgebied vergroten. “Klanten die graag een wasstraat gebruiken, kwamen hier vroeger niet”, legt Benschop uit. “Maar nu kunnen ze hier wel terecht en sommige automobilisten rijden er graag voor om. Binnen een straal van ongeveer tien kilometer zijn mensen daar toe bereid.”

“We hoorden dat concurrenten in de omgeving nadachten over een kettingwasstraat. Dan kun je maar beter zelf zo’n straat realiseren dan wachten tot een ander het doet.” Vóór de verbouwing werden bij het Woerdense station jaarlijks tussen de 28 en 30.000 wassingen gedaan. Door de wasstraat toe te voegen, hopen ze boven de 40.000 uit te komen.

Meebewegende borstels

De wasinstallatie is geleverd door Eenzet en heeft onder meer meebewegende borstels. Zodra het voertuig de borstels voorbij is, bewegen deze borstels anderhalve meter mee om de achterkant van de auto goed schoon te krijgen. Ook zijn er aan de zijkant van de straat schermen geplaatst, waarop aanbiedingen worden getoond. “En klanten kunnen op het scherm zien welk programma er is ingetoetst. Daarmee voorkomen we fraude door personeel.”

In de nabije toekomst wil Benschop een loyaliteitsprogramma opstarten, waarbij klanten kunnen wassen met prepaid-tegoeden. Het programma wordt samen met softwareleverancier Extendas ontwikkeld. “Klanten kunnen hierbij een bepaald tegoed op hun account zetten en krijgen dan bijvoorbeeld tien of twintig procent extra wastegoed van ons. Op deze manier willen we meer inzicht krijgen in het wasgedrag van onze klanten. Dat stelt ons in staat om persoonlijke aanbiedingen te doen. Iemand die vaak het duurdere wasprogramma kiest, kun je duurdere aanbiedingen doen.”

Tijdens de verbouwing is de shop negen maanden dicht geweest en het voorterrein vijf weken. “Maar de carwash is altijd open gebleven. We hebben in die periode zelf de voorwas bij de rollovers gedaan. Daardoor kom je makkelijk in contact met je klanten en je leert ervan. Zo blijkt dat ongeveer 85 procent van de klanten altijd hetzelfde wasprogramma kiest. Dat wisten wij voorheen niet. Daar kunnen we nu onze marketing op afstemmen.”

De mogelijkheden die fullservice kunnen bieden is een centraal thema op het Nationaal Tankstation Congres. Kom ook naar dit evenement op dinsdag 15 november in Expo Houten. Kijk voor informatie over het congresprogramma op www.tankstationvakbeurs.nl/nationaal-tankstation-congres/ of registreer via www.tankstationvakbeurs.nl/registratie/.

tankstation-woerden6 tankstation-woerden5 tankstation-woerden4 tankstation-woerden3 tankstation-woerden-2 tankstation-woerden-1

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is hoofdredacteur van TankPro Magazine en volgt de petrolbranche al vele jaren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.